Deras system kan spara miljontals liter diesel om året

2018-12-10 11:06  

Uppgraderingen av mjölktankbilarna ska ge enorma miljövinster. Enligt Semcons kommer deras nya lösning spara miljontals liter diesel. "Det finns ett stort intresse för tekniken, inte bara mejerier utan även i andra branscher", säger projektledaren John Emil Halden.

Mjölk är en otroligt naturlig del av svensk kultur – men varje gång en tankbil kommer till bondgården för att hämta mjölk så släpps även stora mängder koldioxid ut, och detta helt i onödan. Men snart blir det ändring på det, för teknikbolaget Semcon har utvecklat ett system som helt kapar utsläppet vid hämtningen.

Den stora boven i dramat är att tankbilar i dag använder PTO-lösning för att driva pumpen: Det vill säga att de använder sin överdimensionerade dieselmotor för att via kraftöverföring få upp effekten i mjölkpumparna.

– Det som sker när man kommer till gården är att föraren slår på PTO:n, ökar varvet något på motorn – sedan går hen och kopplar upp slangar, startar datorn och så vidare. Så redan innan mjölken börjar pumpas har motorn gått ganska länge. Och sedan är det ju en 400 hästars dieselmotor som jobbar, säger John Emil Halden, projektledare på Semcon, till Ny Teknik.

Han berättar att företaget har utvecklat ett elektriskt system som ersätter behovet av PTO-lösningen och som innebär att enorma mängder diesel kan sparas.

– Systemet gör att du kan slå av motorn när du kommer in på gården och helt köra på elektricitet. Enkelt kan vi säga att vi har ersatt två hydrauliska motorer med två elektriska – samt satt till ett batteri, säger han.

Läs mer: Volkswagen: Fritös-dieseln färdig för att börja säljas

Semcon har utvecklat systemet tillsammans med mejeriet Tine samt norska statsägda Enova. Och sedan en månad tillbaka rullar en prototyp i drift.

– Prototypen har uppvisat väldigt bra prestanda, vi får se hur det blir när det blir riktigt kallt. Men som det ser ut nu har vi aldrig behövt hela batterikapaciteten. Systemet drar väldigt lite och vi får utvärdera sedan om vi kan gå ner i dimension på batteriet, säger John Emil.

I dagsläget består systemet av två specialmotorer från Parker samt ett batteri på 7,5 kWh. Det har inte heller varit helt enkelt att få till – eftersom man vill ändra så lite som möjligt av lastbilen i övrigt, däribland hålla systemet på 420 volt. Batteriet kan laddas via ett vanligt uttag samt via bilens generator.

– Eftersom det är en prototyp har det kostat mycket. Men målet är att vi ska komma ner till 120 000 kronor (NOK/SEK) men det kommer att vara pengar som snabbt går att få igen. En pumpbil går ofta korta sträckor och en tredjedel av driftstiden är enbart hämtning. Med systemet kommer tomgångskörningen minska till 3-4 procent istället för dagens 33 procent.

Enligt Semcon skulle installationen av ett batteridrivet system dels minska dieselförbrukningen med runt 5 000 liter diesel per bil, därtill minskas slitage/driftstimmar på motorn. Under vintern är planen att utöka testerna med fler fordon – med målet att kommersialisera under nästa år.

Norska mejeriet Tine planerar att implementera tekniken, så fort den är klar, på samtliga 250 lastbilar – därmed räknar man med att spara in 1,25 miljoner liter diesel om året.

Läs mer: Detta är Koenigsegg Regera i obehandlad kolfiber

Om samtliga mejerier i EU använde en sådan här lösning så skulle miljöeffekten vara avsevärd. Semcon menar att runt 120 miljoner liter diesel skulle kunna sparas. Men det slutar inte där – tekniken kan implementeras inom flera andra branscher utan att man behöver köpa nya dyra bilar.

– I projektet är det mjölk, men det finns ett stort intresse för tekniken. Alla transporter som idag använder PTO kan gagnas. Här pratar vi exempelvis om övriga pumpbilar, kranbilar och betongbilar, säger John Emil Halden.

Semcons lösning är otroligt intressant, och om priset hamnar kring 120 000 kronor så är detta en investering som mejerierna inte lär tveka om. Tekniken skulle ju vara avbetalad på mindre än två år.

Även Bosch är inne på en liknande bränslesparande lösning. Dock har tyskarna riktat in sig på distributionsbilar och istället för att ersätta en PTO har man ersatt en axel på lastbilen med en elaxel som laddar batteriet vid inbromsningar – och som sedan kan driva kylaggregatet på batterikraft.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt