Deras ai ska väcka trötta bilister

2021-08-06 14:49  

Tobii lanserar ett nytt system som ska se om bilförare är trötta eller distraherade. Med hjälp av ögonspårning och algoritmer är förhoppningen att tekniken ska göra framtidens vägar säkrare. 

Det svenska företaget Tobii grundades 2001 och sysslar med eyetracking, ögonspårning. Eyetracking fungerar genom att projicera mönster i nära infrarött ljus på ett par ögon. Kameror avläser mönstren och avancerade algoritmer avgöra sedan vart blicken är riktad. Nu tar Tobii den här tekniken till bilindustrin när de lanserar sitt “Driver Monitoring System”, DMS.  

– Generellt använder sig ett DMS-system av speciella kameror som sitter integrerade i instrumentpanelen. Tillsammans med avancerade algoritmer kan de se dig som förare och räkna ut vad du tittar på. Var har du din uppmärksamhet? Är du trött? Distraherad? Medveten om det som händer i trafiken? Utifrån det kan bilen fatta beslut för att ge dig det stöd som du behöver, säger Henrik Eskilsson, vd på Tobii. 

Grunden i tekniken i DMS-systemet är Tobiis och andra företags eyetracking-produkter. Det finns dock nya faktorer som man behöver tänka på i bilmiljön. 

– Det finns många likheter med den typen av teknik vi använder för bland annat datorer, för AR och VR eller olika sorters forskning och beteendestudier. Men vissa saker skiljer sig, till exempel har man i fordonsmiljö en annan exponering av solljus. Och sen måste man titta runt i hela bilmiljön, säger Henrik Eskilsson.  

Läs mer: Deras ai kan avslöja mer om patienternas cancer

Nytt förvärv hjälper till med analyserna 

En stor hjälp vid utvecklingen av DMS-systemet är företaget Phasya, som Tobii nyligen köpt.  

– En viktig del i DMS-systemet är att tolka den informationen man får in på ett sätt som är relevant i de situationer som kan uppstå vid bilkörning. Där kommer Phasya in. De har, enligt oss, utvecklat en av världens bästa algoritmer för att tolka kognitiva tillstånd som påverkar mänskligt beteende. De använder eyetracking som input, och har en funktion som beräknar om föraren är trött, distraherad eller ouppmärksam. Den typen av mjukvara blir en väldigt viktig del av systemet, säger Henrik Eskilsson. 

Tobii har tidigare jobbat med fordonsindustrin på olika sätt. De har arbetat med forskning och beteendestudier och använt eyetracking för att träna upp förare av olika sorters fordon. Det är en del av den kompetensen som nu tillämpas i det nya systemet. 

– Fordonstillverkare vill också använda systemen till andra saker. Man kanske vill kunna identifiera föraren för att slippa bilnyckeln eller för automatiska inställningar av stolen och speglarna. Kamerorna behöver inte bara användas för eyetracking utan kan användas för att avgöra om du tittar bakåt på barnen i baksätet, på mobilen, eller på något annat. Det handlar om att på ett intelligent sätt assistera dig i ditt körande, säger Henrik Eskilsson.

Läs mer: Svensk ai öppnar för stadsodlade grönsaker

Samarbetat med Nasa för pilotträning 

Helt eller delvis självkörande bilar kommer att kunna använda DMS-systemet för att göra körning säkrare.  

– Om systemet märker att du är för trött, eller somnar, kan en självkörande bil själv ta över och till exempel parkera säkert i vägrenen. Om en mänsklig förare vill ta över körningen från en självkörande bil kan systemet avgöra om det är lämpligt utifrån olika faktorer. Men egentligen behöver det inte vara avancerade självkörande bilar, en enklare variant är att bilen plingar till och väcker dig om du somnar till, säger Henrik Eskilsson.

Tobii har även samarbetat med Nasa för att studera hur piloter i flygplansmiljö. De har använt eyetrackingteknik för att förstå piloternas reaktionsförmåga när auto-piloten slås av. Och det finns likheter med det man vill förbättra inom fordonsindustrin, kommunikationen mellan föraren och fordonet. 

– Det Nasa gör är likt det vi vill åstadkomma med vårt DMS-system. I flygplan har även andrepiloten alltid koll på piloten och märker om han eller hon är trött eller behöver något. I en bil har du ingen andrepilot, utan du har istället en förare och en artificiell intelligens. Intelligensen ska då i stort fungera som en andrepilot, det handlar om att ge bilen subtila signaler för att förbättra körningen, och det är där eyetracking kommer in och ett sånt här system blir viktigt, säger Henrik Eskilsson. 

Läs mer: Luleås robotar lär sig utforska planeter

Nya direktiv från EU 

En anledning till att det nya systemet kommer nu är de nya EU-direktiv som kommer kräva att alla bilar som produceras för den europeiska marknaden inom några år måste ha någon sorts DMS-system, enligt Henrik Eskilsson. Han förväntar sig också att liknande lagstiftning kommer att komma i andra delar av världen inom kort. Därför jobbar Tobii på att få ut bilar med sitt system på vägarna inom några år.  

– Det är långa implementeringstider inom fordonsindustrin  Vi förväntar oss att de första bilarna med Tobiis DMS kommer att rulla på vägarna 2024-2025. Det är också ungefär då vi förväntar oss att massmarknaden för olika system tar fart med tanke på de nya reglerna inom EU, säger Henrik Eskilsson. 

Enligt statistik från Euro NCAP orsakar mänskligt beteende över 90 procent av alla vägolyckor. Detta är något som Tobii alltså hoppas kunna påverka. 

– Vi har inte tagit fram egna data eller simulering på hur många olyckor som den här tekniken kan förhindra. Men det är verkligen en teknik som kommer att rädda många liv, säger Henrik Eskilsson.

Bill Burrau

Mer om: Tobii Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt