Den motvilliga entreprenören: Ingenjören som byggde upp ett maskinföretag

2020-10-15 06:00  

Allt börjar med en idé. Men hur bygger man upp ett företag som omsätter 100 miljoner kronor, utvecklar nya maskiner och skapar jobb på en liten ort – trots att man inte gillar att vara chef?

För tio år sedan rullade den första skogsmaskinen ut från Malwas verkstad i västgötska Skene. I dag exporterar företaget till ett tiotal länder, omsätter uppåt 100 miljoner kronor, och lanserar ännu en ny maskingeneration.

I montagehallen står tre skogsmaskiner i varierande stadier av tillblivelse. En halvfärdig skotare som beräknas bli klar under veckan, en så kallad kombimaskin som ännu bara består av fram- och bakram, och ytterligare en kombimaskin som är nästan leveransfärdig.

– Lite hasplåtar ska på den, och sedan ska den iväg till ett skogsägande brödrapar i Söderhamnstrakten, säger Magnus Wallin, grundare av maskintillverkaren Malwa Forest AB.

Magnus Wallin visar runt hos underleverantören Berghems Mekaniska. Foto: Sören Håkanlind

”Jag gick från hyfsad ingenjör till dålig chef”

Hans väg till egen skogsmaskinfabrik var inte spikrak. Från början jobbade han som anläggningsingenjör med uppdrag att besiktiga kranar, liftar, traverser och annat inom industrin, och med tiden blev han teknikchef på ÅF-Kontroll.

– Jag gick från att vara en hyfsad ingenjör till att vara en dålig chef. Det här med administration är inte för mig, och efter några år insåg jag att jag måste göra ett bryt, berättar Magnus Wallin.

Läs mer: Railcare lanserar världens största batteridrivna spårfordon

Han tog tjänstledigt och började på försök importera begagnade japanska traktorer, som renoverades i Lettland och marknadsfördes för småskaligt skogsbruk i Sverige.

– Målgruppen var främst äldre män med lite egen skog. Verksamheten kom att pågå i fem år, så jag fick god kännedom om hur de här gubbarna resonerar. Jag bedömde att marknaden fanns där för en ny, mindre skogsmaskin.

Med en spirande maskinidé och 100 000 kronor i kapital bildade Magnus Wallin och hans fru Madeleine aktiebolag i mars 2009. Lokaler hyrdes hos den lokala legotillverkaren Berghems Mekaniska.

Konstruktören Ludvig Johansson. Foto: Sören Håkanlind

Där jobbade 19-årige Ludvig Johansson, nykläckt från tekniska gymnasiet och den sortens landsortsungdom som byggde en egen fungerande jeep när han gick i högstadiet. Magnus Wallin började hyra den unge konstruktörsbegåvningen på timmar för att hjälpa till med utvecklingsarbetet.

– Jag har alltid haft en nyfikenhet på att bygga grejer och lösa problem. Och i skogsmaskiner är det mycket komplicerad teknik att hålla på med, säger Ludvig Johansson, som idag är både fastanställd och delägare i Malwa.

Ritade en sexhjulig skotare med egendesignad kran

Samarbetet med Berghems bidrog också med viktigt kunnande om tillverkningsmetoder, och insikter i CAD-ritningarnas fördelar jämfört med det mer handfasta förhållningssätt Magnus Wallin haft dittills. Tillsammans med Ludvig Johansson tog han fram en CAD-specifikation till en sexhjulig skotare med Cumminsmotor, egendesignad kran och tre tons lastkapacitet.

Första kunden köpte maskinen efter att bara ha sett specifikationerna.

– Allt vi hade var en ritning utan ingående komponenter. Men Christian Dahlqvist på Skogspysslingarna i Halland köpte den och lade handpenning, och i april 2010 levererade vi den byggda maskinen, som döptes till Malwa 360, säger Magnus Wallin.

Martin Sander kör skördaren Malwa 560 under arbete i skogen runt Hyssna och Skene. Foto: Sören Håkanlind

Med bland andra Almi som delägare flyttade företaget till egna lokaler tvärs över gatan från Berghems Mekaniska. Utvecklingen av skotare och skördare fortsatte med Malwa 460 och Malwa 560, och 2014 anställdes Hans Lindberg som vd medan Magnus Wallin övergick till en roll som affärsutvecklingschef.

– Jag sade alltid att när vi omsätter 30 miljoner och har tio anställda, då tar vi in någon externt. För jag vill inte vara vd, det är inte min styrka. Jag är hellre ute i skogen och skruvar på en maskin, än sitter på kontoret med något policydokument, säger Magnus Wallin.

Läs mer: Framtidens jättetruckar tar form i Ljungby

Även Hans Lindberg är ingenjör i grunden, med ett förflutet hos bolag som SKF och Volvo Hydraulik, och erfarenhet av att jobba internationellt.

– En sak som lockade mig med Malwa var att hela kedjan finns i huset, från utveckling och tillverkning till försäljning. Det är väldigt stimulerande, samtidigt som det är en verksamhet med bra teknikhöjd, säger Hans Lindberg.

Företaget har vuxit med 20 procent per år

Under de sex år som gått sedan Hans Lindberg anställdes, har företaget växt med cirka 20 procent om året och visat svarta siffror varje år. I våras drabbades man visserligen av coronadippen och gick ner till 60 procents produktion, men sedan slutet av sommaren är företaget tillbaka på 100 procent.

Fortfarande sköter Berghems Mekaniska all svetsning, bockning och laserskärning åt Malwa.

– I princip allt stål vi använder kommer från dem och monteras här, säger Hans Lindberg.

Montören Jenny Svedberg jobbar med hytten. Foto: Sören Håkanlind

Malwa beställer komponenter batchvis till tio-tolv maskiner åt gången, varefter Berghems tillverkar komponenterna i sin egen takt. Sedan levereras de paketerade i satser i den takt Malwa behöver dem i montageflödet.

– Vi får dem rätt mycket just in time, vilket är oerhört viktigt för att minska kapitalbindningen, säger Magnus Wallin.

Hos Malwa går komponenterna till manuellt montage i två stationer.

– Som det är nu, bygger vi väldigt mycket på maskinen och har ganska lång montagetid. I dag bygger vi ungefär fyra maskiner i månaden, men vi vill komma upp i fem-sex stycken utan att behöva göra om lokalen, säger Magnus Wallin.

Därför ska montaget tydligare separeras till sex steg: motor, hytt, boggi, framram, bakram och slutmontering.

– Vi går över till att bygga mer kompletta delar som sedan sätts ihop till färdig maskin, sammanfattar Magnus Wallin.

Små skogsmaskiner med samma teknik som större maskiner

Sortimentet består av skotare, skördare och kombimaskiner (som med några enkla handgrepp byggs om från skotare till skördare och vice versa) i femtonsklassen, med 75 hästkrafters Caterpillarmotorer i miljöklassen Euro 4. Från midjan och framåt är maskintyperna identiska, och även bakom styrleden är mycket av tekniken gemensam.

Men Malwas skogsmaskiner skiljer sig markant från andra i samma storlekssegment, som ofta har hydrostatisk drivlina och enskilda hjulmotorer.

– Hos oss driver dieselmotorn två pumpar, varav den ena förmedlar kraft till kran och aggregat medan den andra är dedikerad till transmissionen. Kraften går från pumpen till hydraulmotorn och därifrån helt mekaniskt till hjulen, berättar Magnus Wallin.

Montören Simon Svedberg. Foto: Sören Håkanlind

Detta är den etablerade tekniken hos större skogsmaskiner, och ger bland annat högre verkningsgrad än system med mer hydraulik inblandad.

– Vi är ensamma om att använda den i maskiner i den mindre storleken, och det har krävts mycket utvecklingsarbete för att få det på plats. De flesta komponenterna har vi fått ta fram själva för att få dem i rätt dimensioner, säger Magnus Wallin.

Just nu lanseras den fjärde maskingenerationen av 560-serien, med bland annat nytt styrsystem, nytt kablage, ny arbetspump och förbättrad förarmiljö. Men den största förändringen är den nya Caterpillarmotorn som klarar den högre miljöklassen Euro 5, delvis därför att partikelfiltret kompletterats med katalysator.

Fortfarande håller man sig dock vid 75-hästarsgränsen. Går man över den krävs AdBlue, som renar avgaserna från kväveoxider, för att möta Euro 5-kraven.

– Och då tillkommer rätt mycket komplexitet eftersom det är ett fristående system. Det vill vi undvika, säger Magnus Wallin.

Grundaren Magnus Wallin visar en av de första modellerna, den röda till vänster. Foto: Sören Håkanlind

”Så långt såg vi inte då”

Kunderna, som i början enbart bestod av skogsägande privatpersoner, utgörs i dag till över hälften av skogsentreprenörer.

– Entreprenörerna är ett intressant kundsegment, eftersom deras maskiner går mycket hårdare och normalt byts ut efter fyra-fem år, medan en skogsägare i princip köper en maskin för livet. Samtidigt ställer det mycket högre krav på oss att leverera till entreprenörer, eftersom maskinerna är deras levebröd och absolut inte får stå stilla, säger Magnus Wallin.

I skrivande stund har Malwa byggt omkring 235 maskiner, och levererat till ett tiotal europeiska länder utöver Sverige.

Hade du trott det här när ni satt och ritade på den första maskinen?

– Så långt såg vi inte då. Men det är fantastiskt roligt såklart, säger Magnus Wallin.

Malwa Forest AB

Gör: Skogsmaskiner (beståndsgående gallringsmaskiner) i 5-tonsklassen.

Grundare: Magnus Wallin.

Ort: Skene.

Startår: 2009.

Anställda: 19 personer.

Nettoomsättning: 98,4 miljoner kronor (2019).

Ägare: Magnus och Madeleine Wallin, Hans Lindberg, Ludvig Johansson, Jörgen Lillieroth och investmentbolaget Chiffonjén.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt