Den här tekniken banar väg för Volvos självkörande bil

2020-11-26 08:30  

För fem år sedan insåg Volvo Cars att spelindustrin kunde hjälpa till att utveckla bilar. Och tillsammans med Unity har tillverkaren skapat vad de beskriver som den ultimata körsimulatorn. Nu siktar Volvo på en självkörande bil 2022.

Spelindustrin har på förhållandevis kort tid vuxit till en gigant. Världen över engagerar den miljarder användare och omsättningen överskuggar alla andra inom underhållningsbranschen. Bara i år beräknas marknaden vara värd 1 700 miljarder kronor och intäkterna från spel är mer än dubbelt så höga som de musik- och filmbranschen genererar – tillsammans.

Ett skäl till att spelbranschen går som tåget är bland annat att de leder utvecklingen av teknik som virtual och augmented reality, vr och ar.

Det här var något som Volvo Cars såg som värdefullt och vände sig därför till Unity. Företaget är experter på 3d-mjukvara och har en av världens mest avancerade utvecklingsplattformar för virtuella miljöer.

– Spel är de som många gånger flyttar fram gränsen och det tar vi in i bilbranschen. Tack vare det kan vi göra simuleringar som antingen är för farliga att göra i verkligheten, eller som inträffar så sällan att det kräver enorm tid för att täcka, säger Timotei Florin Ghiarau, ansvarig för virtuella system på Volvo Cars.

Utöver simuleringsmöjligheterna som Unity-plattformen och spelmotorn ger har Volvo dels inkorporerat en så kallad haptisk dräkt, som skapar en upplevelse av tyngd eller rörelse och ger en fysisk återkoppling av sådant som sker i simulatorn, samt glasögon för mixed reality.

Läs mer: De dumpar priset på sin solid state-sensor

De här tre komponenterna gör att tillverkaren kan få till en verklig körsimulering. Nu kan Volvo Cars sätta en person i en riktig bil och köra i verkligheten, men via glasögonen digitalt ändra vad föraren ser.

– Då kan vi flytta bilen till Venedig… och så kan en älg helt plötsligt gå över vägen. Man kan göra allt eftersom det är vr, säger Timotei Florin Ghiarau.

Simulerad älg korsar vägen. Foto: Volvo Cars

Kombinationen av mjukvara och hårdvara innebär att ingenjörerna kan simulera ett oändligt antal olika trafikscenarier med riktig bil och testperson – men utan stora risker. Och just att få insikt i hur människor agerar och reagerar i olika scenarion är viktig information, inte minst för framtidens mer autonoma fordon.

– Det här gör att vi kan sätta människan i simuleringens centrum. Se hur man interagerar med ett AD-system (självstyrande system, reds. anm.) exempelvis när det är dags att fånga förarens uppmärksamhet när ansvaret för körningen ska flyttas över. Normal simuleringsteknik låter oss inte göra det här, säger Alexander Eriksson, ingenjör med inriktning mot den mänskliga faktorn i självkörande system.

”Inte testat krockar”

Alexander Eriksson säger att autonom teknik är ett av de mest kraftfulla verktygen när det kommer till säkerhet – och därför är det naturligt att Volvo, vars paradgren är säkerhet, har satsat på tekniken.

– Vi kommer att presentera vårt första AD-fordon 2022.

Foto: Volvo

Men hur långt har Volvo Cars dragit tekniken? På Ny Tekniks fråga om de även simulerat olyckor är svaret nej.

– Vi använder de här tre teknikerna för att sätta folk i bilen, annars hade vi behövt lägga flera hundratusentals kilometer för att få samma effekt. Men nej, vi har inte testat krockar.

Volvo har tidigare varit ute på palissaden när det kommer till självkörande bilar och redan 2013 meddelade de planen att släppa ut 100 självkörande bilar till familjer i Göteborg 2017. Men projektet stoppades av Transportstyrelsen.

2018 gick Volvo ut med prognosen att var tredje bil de säljer 2025 ska ha teknik för självkörande och att redan 2021 ska en bil med teknik motsvarande nivå 4 enligt SAE-skalan vara ute.

Den bil som kommer 2022, enligt den reviderade tidsplanen, får dock ingen nivåbeteckning. Alexander Eriksson säger att man inte använder SAE-terminologin på Volvo.

– Vi kallar det oövervakad körning och den bil som lanseras 2022 kommer klara av att köra på motorvägar som uppfyller våra krav på säkerhet, säger han.

Läs mer: Tesla aktiverar ”full självkörning” – i betaversion

Det här är vad SAE beskriver som nivå 3 och har flera gånger beskrivits som ett problematiskt steg på väg mot fullt autonoma fordon. Varför? Jo, på grund av hur man ska fördela ansvar i en delvis självkörande bil. Men här menar Volvo att det är glasklart – i varje fall från tillverkarens sida.

– Ja, vi kommer att ta ansvar för allt som inträffar under tiden som våra bilar kör autonomt. Vi är aktivt involverade i regleringar och vi lanserar en bil som är AD-redo – sen är det upp till respektive marknad om tekniken ska användas, säger Alexander Eriksson.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt