De byter batterierna på under tio minuter

2021-03-05 17:00  
Utifrån sin storlek väljer systemet olika antal batterimoduler. Foto: Reuters

Uppstickaren har lanserat vad de kallar världens första modulära system för batteribyte. Två av deras helautomatiserade stationer servar nu Uber i San Francisco.

Ample hävdade 2018 att deras lösning som kombinerar smart batteriteknik med autonoma robotar hade potential för att revolutionera hur vi laddar elfordon. Och deras plattform sades kunna ge vilken elbil som helst ett fulladdat batteri inom loppet av minuter.

Vid tillfället ville de inte avslöja mer om sin teknik, men uppenbarligen trodde Shell på konceptet då oljejättens underbolag Shell Ventures investerade 280 miljoner kronor i företaget.

Lösningen visade sig handla om världens första modulära system för batteribyte. För Business Insider beskriver Amples vd Khaled Hassounah som ett ”legosystem" där bilen utifrån sin storlek får olika antal batterimoduler”.

Byter batteri på 10 minuter

Bolaget har redan två stationer i drift i San Francisco och de servar nu Ubers flotta lokalt. Det är lätt att se hur lösningen är praktisk för taxitjänster. Systemet är automatiserat och betalningen sker via en app, så föraren behöver inte ens kliva ur bilen.

”Laddtiden” har i realiteten landat under tio minuter. De som väljer att byta batteri på sitt fordon hos Ample ska kunna räkna hem 10-20 procent jämfört med en att tanka en vanlig bensindriven bil.

Partnerskapet med Uber samt mer än 70 miljoner dollar från privata investerare har gjort utvecklingen möjlig – och man räknar med en utrullning på bred front inom några år.

Enligt Ample kan deras batteristationer smällas upp och monteras ner på väldigt kort tid, vilket ska innebära att en hel stads behov kan täckas inom loppet av några veckor.

Nio och Powerswap byter också batterier

Det finns fler bolag som har satsat på stationer för batteribyte, bland annat kinesiska Nio. Och nyligen demonstrerade de en stor fördel med konceptet – nämligen att kunderna kan ta del av framsteg inom batteriteknik utan att byta bil. Nio har utlovat ett batteri med fast elektrolyt på 100 kWh, som ska ge en räckvidd på mer än 100 mil. 

Svenska Powerswap arbetar också med teknik för batteribyten.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt