Data från Tesla i Kina stannar i Kina

2021-05-27 16:05  

Amerikanska Tesla bygger nu datacenter i Kina för att kunna lagra data från alla Teslabilar som säljs i landet. Förändringen kommer efter kinesiska påtryckningar på bolaget.

Att bli som Tesla är målet för många kinesiska biltillverkare, och Tesla har de senaste åren fått många undantag från lagar och regler i landet. En sådan lättnad var att Tesla fick en produktionslicens i landet utan krav på samriskbolag, joint venture, med något lokalt företag – en omöjlighet för de flesta andra företag. En annan var att Tesla inte har behövt lagra data från bilar lokalt i Kina. Men nu är det slut på undantagen – i alla fall vad det gäller datalagring.

Läs mer: Musk: Tesla slår igen om bilarna spionerar

För två månader sedan förbjöds Teslabilar att köra på vissa, känsliga områden med militär koppling. Elon Musk förnekade kategoriskt att bilarna skulle spionera, bland annat genom de kameror som bilarna är försedda med.

Allmänt känt med köpförbud för potentater

Enligt Ny Tekniks källor med insyn i branschen har det varit allmänt känt att importerade Teslabilar under lång tid inte har fått köpas av militärer eller höga myndighetspersoner.

Läs mer: Därför satsar Huawei på självkörande bilar

Nu bygger dock Tesla kinesiska datacenter där alla fordonsdata från Kinasålda Teslabilar kommer att lagras. Ett datacenter är redan färdigt och invigs i juni, men fler är på väg att etableras, enligt WSJ som citerar ett Teslainlägg på det sociala nätverket Weibo.

Får bara skicka data utomlands efter godkännande

På så sätt hoppas bolaget blidka det kinesiska styret. Satsningen går också i linje med nya regler från myndigheten Cyberspace Administration of China, som enbart godkänner att biltillverkare skickar data utomlands om myndighetens säkerhetsbedömning ger grönt ljus.

Läs mer: Kinas elbilsboom har Tesla som förebild

– När det gäller data är Kina som ett svart hål. Allt sugs in och ingenting flyr någonsin – precis som tillsynsmyndigheterna vill ha det. Tesla vill ha data från Kina för att förbättra sina globala ai-algoritmer för exempelvis autopilotsystemet, men när data fångats och är fast i Kina kommer Tesla att behöva bygga en lösning för Kina och en annan för resten av världen, säger elbilsexperten Michael Dunne, vd för amerikanska konsultfirman Zozo och utgivare av podcasten Winning in Asia, till Ny Teknik. 

Anders Frick

Mer om: TESLA Kina

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt