Därför vill Ericsson ha 5g-hjälp av Nvidia

2019-10-29 06:00  

För att göra 5g-näten snabbare och smidigare räcker det inte med standardprocessorer. Ericsson behövde något mer kraftfullt. Nu har hjälpen kommit – från grafikkortsgiganten Nvidia.

Telekomföretaget Ericsson samarbetar sedan något år tillbaka med grafikkortsjätten Nvidia. Det var på mobilmässan MWC i Los Angeles som Ericssons Fredrik Jejdling och Nvidia-chefen Jensen Huang presenterade det oväntade partnerskapet. Och det är det senaste exemplet på hur grafikprocessorer – som från början användes till dataspel – kan göra nytta där vanliga processorer inte räcker till.

En snabb bakgrund: 5g är ju ett löfte om extremt höga datahastigheter, hög kapacitet och låg fördröjning. 5g är också en ren nödvändighet eftersom den globala konsumtionen av data stiger brant månad för månad. På vissa håll är 4g-näten redan pressade till bristningsgränsen.

Utöver detta vill telekombolagens kunder – som oftast består av mobiloperatörer – ha mer flexibla och dynamiska mobilnät, vars egenskaper snabbt kan anpassas utifrån rådande behov. Det är dessutom behov som kommer att skifta i större utsträckning än tidigare i takt med att hela industrier kopplar upp sina fabriker.

Därtill brottas operatörerna med att få ekonomi på en marknad med små marginaler.

Lösningen? Virtualiserade mobilnät.

Läs mer: Ericsson och Nvidia ”turboladdar” 5g-näten

Att virtualisera betyder att man kan ta standardservrar och via programvara ge dem egenskaper som annars hade krävt hårdvara specifikt byggd för ändamålet.

Specialbyggd hårdvara som har skruvats fast på särskilda platser – alltså den gamla metoden för att bygga mobilnät, där mycket av utrustningen är placerad nära radiomasterna – lär visserligen inte bli överflödig i första taget, men sådana som Ericsson kompletterar numera traditionella metoder med centrala virtualiserade nätverk för att möta operatörernas behov.

Det är bara det att 5g inte fungerar som äldre mobilnätsstandarder. 5g har till exempel många fler och mer avancerade antenner och är betydligt mer beräkningsintensiv. Signalering från de lägre delarna av radionätets arkitektur – där exempelvis basbandsenheterna sitter – till de övre är svåra att virtualisera med vanliga x86-processorer. Metoden blir kort sagt inte kostnadseffektiv.

Men med en gpu (graphical processing unit) från en spelare som Nvidia?

– Det har varit såpass krävande att göra kostnadseffektivt att virtualisering i de lägre lagren inte har skett på radionätsidan. Men med den här typen av gpu:er börjar det blir intressant, säger Per Narvinger, som är chef för nätverksprodukter på Ericsson.

Mobilnäten flyttar till molnet

När Per Narvinger säger radionätsidan gör han skillnad på det och på paketkärnnätet, eller corenät som det vanligtvis kallas. Corenät – som kan sägas vara mobilnätets motsvarighet till en stor trafikterminal – är den centrala del av nätverket där data tas emot och skickas via mikrovågor eller fiber till och från radionätets alla tentakler. När det gäller corenätverket har telekomindustrin kommit längre i sin virtualisering.

– För att antal år sedan var corenätet byggt med unik hårdvara och mjukvara för varje leverantör. I dag bygger man det på serverarkitekturer och det går på cloud native-lösningar, säger Per Narvinger.

Cloud native är ett molnteknik-begrepp som bygger på att processer som körs i molnet kan dra fördel av molnets speciella egenskaper, som till exempel att man snabbt kan skala upp eller skala ned sin kapacitet efter behov.

Läs mer: Här är spelnördarna som knäckte Moores lag

När det gäller gpu:er är det bättre att tänka på tekniken mindre som en grafikprocessor (döpt så eftersom gpu:er som sagt först användes till att rendera grafik i dataspel) och mer som en hårdvaruaccelerator. Det är trots allt så Nvidia själva resonerar. I dag sitter deras gpu:er i många av världens snabbaste superdatorer och tekniken har under 10-talet inneburit ett stort genombrott för maskininlärning.

– Gpu:erna används för videoapplikationer men har ju även börjat användas i till exempel fordonsindustrin och i medicinteknik. De stänger inte helt gapet till hårdvara specifikt byggd för telekom, men det börjar bli riktigt intressant, säger Per Narvinger.

Passar bra till edge-användning

Speciellt lockande blir det när man börjar tala om modebegreppet edge, alltså att mycket av mobilnätets funktioner finns nära slutanvändaren i stället för på en mer central plats. Ett virtualiserat Ericsson-radionät utrustat med Nvidia-gpu:er låter ganska industri 4.0-kompatibelt.

– Mobiloperatörerna har mängder av anläggningar nära slutanvändaren. Om man sätter upp den här typen av servrar kan man kanske bygga själva radionätet på den och på ett smart sätt dra nytta av det. Om man har applikationer som kräver mycket beräkningskraft, bandbredd och korta svarstider så vill man inte hålla på och skicka det till en central plattform. Jag tror att man kommer att kunna se innovation eftersom det blir lättare att få de här applikationerna att prata med varandra när de körs på samma typ av plattform.

Ericsson och Nvidia har samarbetat sedan ett år tillbaka för att göra verklighet av det här. Under det senaste kvartalet har de jobbat mer intensivt med varandra.

– Om det visar sig att det går att göra det effektivt rör det sig om en flerårig resa. Men om vi börjar göra produkter på det här sättet skulle det vara något som kompletterar dagens sätt att bygga nät på. Sedan får man se hur det utvecklar sig över tid, säger Per Narvinger.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt