Därför tar elcyklar med navmotor stryk i Sverige

2021-03-08 11:45  
Saltet på våra vägar gör att vanliga cyklar som elcyklar att åldras i förtid. Foto: Teebike

På några minuter kan du byta ut cykelns framhjul och få eldrift. Men här varnar experten för att köra med navmotor året runt.

För vissa tog cykelsäsongen aldrig slut, men för andra är den i antågande. Funderar du på batteridrivet? Det finns ett stort utbud för de som är intresserade av att skaffa sig ett elektrifierat framhjul, och i en handvändning förvandla den gamla hojen i garaget till en elcykel. I vissa fall erbjuds motorer på 1 000 watt.

Ett företag som har profilerat sig på området är franska Teebike. Men får med verktyg för monteringen, och enligt tillverkaren ska jobbet bara ta några minuter.

Deras lösning väger totalt 7,5 kilo. Motorn på 250 watt och 55 Nm ger en topphastighet på 25 km/h. Batteriet på 315 Wh levererar en räckvidd på upp till 80 km, och laddas till 80 procent på två timmar respektive helt på fyra timmar.

– De har löst ett problem, och att det är användarvänligt är ju ett bra säljargument, säger Tommek Rönning, som är cykelmekaniker hos Specialized Concept Store i Göteborg.

Vanlig i början av ”elcykel-revolutionen”

Ny Teknik skrev redan 2009 om danska Copenhagen Wheel, en liknande lösning som den franska men med skillnaden att hela paketet sitter i bakhjulet. Rönning har provkört Köpenhamnshjulet och han gillade känslan, men mekanikern konstaterar att de elektrifierade hjulen generellt inte är en vanlig syn, varken i Sverige eller i Norge.

Läs mer: Svenska Stilrides el-scooter introducerar tekniken ”stål-origami”

Navmotorer är fortfarande dominerande, men de var mer vanligt förekommande i inledningen av ”elcykel-revolutionen”. I dag hittar man dem främst på billigare modeller, medan dyrare elcyklar vanligtvis har vevhusmotorer (eller mittmotorer om man så vill). Navmotorn är billigare, men kan också vara känsligare för en tyngre belastning, där planetväxelns kugghjul i plast kan ge upp i förtid. En annan aspekt är körupplevelsen.

– En navmotor kan ge känslan av att den hugger tag och drar iväg med dig, medan en vevhusmotor ofta ger en mer direkt känsla som drar i samma takt som du trampar. Motorns rotationstakt blir ju inte heller snabbare än vad du kan trampa, säger han.

Vevhusmotorer sitter istället med tre bultar i ramen, och de som köper en lös motor för att sätta på sin trampcykel får den vanligtvis monterad av ett proffs. En navmotor är dock lite enklare att tackla själv hemma i källaren. Men Tommek varnar för att de som kör sin elcykel året runt och bor i städer där man saltar gör klokt i att välja en vevhusmotor.

Vevhusmotor mer skyddad

– Saltet sätter sig på hjullagren. Saltlagen kommer in i navet och om du sedan kör med en högtryckstvätt så fungerar det som en avfettning. Det kan bli mycket korrosion på bara en säsong och därför måste cyklar och elcyklar som körs på vintern underhållas regelbundet. Då är en vevhusmotor mycket mer skyddad än en navmotor, säger experten.   

En annan aspekt är att det blir mer komplicerat att reparera skador på ett hjul med en motor i.

– Det som folk bryr sig mest om till syvende och sist är hållbarheten. Och när andra parkerar omkring dig eller när du har cykeln i ett cykelställ så är det lätt hänt att fälgen skadas eller att det går ekrar. En motor i vevhuset är mer förskonad, säger han.

Till detta ökas risken för skador på hjulen av den kraft som man har till sitt förfogande, med motorer på 250–500 watt – och ibland upp till 1 000 watt.

– Motorn ger dig samma kraft som en Tour de France-deltagare har under sin slutspurt på kanske 800 meter – men du kör så hela tiden. Då uppstår skador lätt på fälgen. Man ska också tänka på att bromsarna måste vara dimensionerade för det här. De som inte är vana vid farten kan bli chockade, säger Tommek Rönning.

Det ska dock tillägas att om en elcykel ska klassas som cykel får inte motorns nettoeffekt överstiga 250 watt.

(Texten är uppdaterad)

John Edgren

Mer om: Navmotor Cykel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt