Därför satsar Volvo Cars på att sälja bilar online

2021-03-08 13:22  
Volvo Cars satsar på onlineförsäljning. Foto: Volvo

Enkelt, snabbt och online. Nu har Volvo förklarat hur de tänker sig att de ska sälja bil framöver. ”Vi tror att kunder vill köpa bil som de handlar ett par skor eller jeans online”, säger Magnus Fredin på Volvo.

När Volvo under tisdagen presenterade sin framtid var det ett par grundpelare som den vilade på. Det var att man kör fullt på med nedmonteringen av fossildrift och att man nu tar klivet in och ska bli e-handlare. Två trender i tiden absolut, dock var tillverkaren inte allt för konkret i hur planen såg ut.

Nu har Volvo Sverige gått på djupet i frågan. För Ny Teknik förklarar de hur bolaget från och med nu kommer att sälja bilar.

– Vi ser online som en förutsättning för att nå våra mål framåt. 2025 kommer vi att sälja en miljon bilar online och volvocars.com blir det enda stället där vi kommer att sälja helelektriska bilar, säger Magnus Fredin, chef för den globala onlineaffären.

Läs mer: Volvo Cars och Geely skapar gemensamt bolag

Strategin bygger på en hel del pilotprojekt som man har genomfört på olika marknader samt undersökningar från USA och Storbritannien. Och Magnus Fredin säger att onlinehandeln tycks öka enormt snabbt.

– Titta på brittiska Carwow, 43 procent av deras kunder har inte besökt en återförsäljare. Utan de har kunnat lägga 45 000 pund utan att ens ha testkört. Vi har haft tusentals kunder som handlat online i våra olika test och jag tror inte de kommer gå tillbaka till fysisk handel, säger han.

På frågan om det är relevant att jämföra Sverige med USA eller Storbritannien, som har ett helt annat bilköpsbeteende, är Magnus Fredin tvärsäker.

– Jag tycker inte att det är stor skillnad. Konsumenter har liknande mönster.

 Oro bland bilhandlarna?

En av de stora förändringarna framöver blir att det endast kommer att vara ett pris ut mot kund. Det vill säga handlare kan inte sätta sina egna. Exakt vad återförsäljarna tycker om det är ett ämne som Volvo inte går närmare in på, utan de säger bara att svensk Volvohandel gör att de kan täcka hela landet.

Man kan tänka sig att det finns en viss oro ute bland bilhandlarna, men Magnus Fredin säger att det är ett naturligt och genomtänkt steg som kommer att uppskattas.

– Istället för att varje handlare ska bygga upp en egen onlinelösning, så är det bättre att Volvo gör det centralt. Och även om vi säger att bilen endast kan beställas online – så kan man sitta hos en handlare och göra det.

Själva processen är nedskalad och enkel. Som kund går du in på sajten och börjar med att välja modell. Därifrån får du ett fåtal alternativ, såsom att välja lack, kanske fälg, interiör klädsel samt om du vill ha dragkrok – och klart. Mer än så kan du sällan välja.

Läs mer: Volvos nya fokus jämte elbilar: Högvoltshybrider

Nästa steg är finansiering, om du vill ha ett löpande tremånadersabonnemang eller ett mer traditionellt leasingupplägg.

Slutligen identifierar du dig med bank-id, väljer om det ska betalas via Klarna eller kort – och voilà du är nu bilabonnent.

– Det här är bekvämt, bekymmersfritt och förutsägbart. Bilindustrin har ju tidigare inte legat i framkant när det kommer till sånt här, men det råder vi bot på med Care by Volvo, säger Philip Nordahl, nordisk chef för onlineaffären.

Tjänstebilister på sikt

Än så länge är Volvos onlinehandel riktad som ett abonnemangsalternativ för privatpersoner. Och även om det är en god start så är det inte det stora kundsegmentet. Så hur kommer det bli med den viktiga tjänstebilsgruppen?

– I steg ett så riktar vi oss mot privatkund, men på sikt ska vi öppna upp för tjänstebilister. Och det siktar vi på att göra under andra halvan av 2021, säger Philip Nordahl.

När Volvo pratar om sin onlinehandel så handlar det mest om Care by Volvo. Ett helhetskoncept som då innehåller allt från försäkring till däck (om du inte behöver vinterdäck som då kommer som ett extra tillägg). Men hur blir det med raka köp? Och en intressant fråga blir hur prisen sätts.

Historiskt sett har Volvo haft lägre priser på sina bilar i Sverige än på andra marknader. Ett sätt att försäkra sig om att behålla sin marknadsledande position på den viktiga hemmamarknaden. Så hur kommer det bli när andra EU-medborgare nu kan onlinehandla till svenska priser?

– När det gäller Care by Volvo så går det inte. Enligt god kreditgivningssed så gör vi en kreditupplysning och om du inte är svensk medborgare och kan identifiera dig som sådan så måste vi hantera beställningen manuellt. Och där så kommer vi hänvisa kunden till respektive lands Care by Volvo-sajt, säger Magnus Fredin.

Och hur ser det då ut vid direkta kontantköp?

– Det blir en annan fråga, vi kan inte totalneka en kund bara för att hen inte är svensk. Däremot kommer vi inte kunna erbjuda alla finansieringsalternativ. Men jag måste titta på det och får återkomma vad som gäller specifikt.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt