Därför riskerar Volvos bältesvajer att gå av

2020-07-03 10:09  

En extra krutladdad försträckare är en del av orsaken till Volvo Cars enorma återkallelse på grund av säkerhetsbältet. Tillverkaren Autoliv menar att felet inte ligger hos dem, utan på hur bältet har integrerats i stolen.

Det är den största återkallelsen i Volvos Cars snart 93-åriga historia. 2,2 miljoner bilar tillverkade mellan 2006 och 2019 behöver få vajern som håller fast de främre säkerhetsbältena utbytt. Drygt 400 000 av bilarna finns i Sverige.

Vajern kan skadas genom slitage, visar Volvo Cars utredning. Några personskador eller incidenter finns det däremot inga rapporter om.

– Vi har bara sett det inträffa på ett mycket litet antal bilar, ett tiotal. Men det har skett systematiskt, om än sällsynt, därför väljer vi att återkalla. Hade det handlat om ett användarfel hade läget varit annorlunda, men nu ser vi att det finns ett systematiskt fel, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars, till Ny Teknik.

Flera samverkande faktorer krävs

Utredningen blev klar i förra veckan och visar att det krävs flera samverkande faktorer för att vajern ska försvagas: En viss höjdposition på stolen och att man böjer bältet över stolen återkommande under flera års tid.

– På de bilar vi har sett det uppkomma har vi även sett skador på en gummidamask som omger vajern, säger Stefan Elfström.

Läs mer: Volvo Cars monterar kameror för att kunna stoppa rattfylla

Det finns ingen geografisk koncentration gällande vajerslitaget utan de drabbade bilarna är sålda över hela världen.

Autoliv är leverantör av bältet

Leverantör av vajern är Autoliv. På frågan om orsaken till felet ligger hos Autoliv eller hos Volvo Cars svarar Stefan Elfström att de alltid för en dialog med underleverantörer när det gäller ärenden som dessa, men att Volvo Cars tar det fulla ansvaret och står för kostnaden mot kunden. Vad kostnaden blir för Volvo Cars vill företaget dock inte uppge.

Autoliv ger en utförligare förklaring. Att vajern slits beror inte på materialfel eller något liknande, utan på hur bältet har integrerats i stolen, säger Henrik Kaar, chef för investerarrelationer på Autoliv.

– Vajern kan inte röra sig så fritt som det är tänkt. Den låser sig i en position och när man kliver ur stolen kan man komma åt en del på bältet som gör att vajern skaver mot stolen och över tid riskerar att förstöras, säger han.

Berörda kunder kommer nu att få ett brev med en uppmaning att uppsöka en verkstad för att få vajern utbytt mot ett solitt fäste i metall. Autoliv tar fram den nya komponenten, enligt Volvo Cars. Utbytet drar igång så fort som möjligt men beror på ersättningskomponentens tillgänglighet. Stefan Elfström säger att det kommer att ske under andra halvåret i år.

Dubbla krutladdade försträckare

Men varför använder sig Volvo av en vajer från första början? Enligt Henrik Kaar beror det på Volvos höga ambitioner inom säkerhet. Företaget använder sig till skillnad från de flesta andra biltillverkare av dubbla försträckare i stället för en. En försträckare är en mekanism som med hjälp av en krutladdning blixtsnabbt drar åt bältet vid en kollision.

Normalt sett sitter försträckaren endast vid bältets övre infästningspunkt, vid bältesrullen. Men Volvo har valt att ha en försträckare även vid den nedre infästningspunkten närmast dörren. Detta för att få optimal energiöverföring vid en krock.

– Hade man inte haft en extra försträckare hade man valt en annan teknisk lösning än vajer, säger Henrik Kaar.

Vajern finns installerad i miljontals bilar

Det ska dock vara möjligt att ha en extra försträckare och ändå fästa in bältet med ett fäste i stället för en vajer, påpekar han. Men han vet inte själv exakt hur Volvo vill lösa problemet. Nu fortsätter arbetet att tillsammans med Volvo titta på en lösning och undersöka vad som har skapat problemet. Samma stålvajer finns installerad i miljontals andra bilar utan att det har orsakat problem.

Finns det några ersättningskrav från Volvo riktade mot Autoliv?

– Det pågår alltid diskussioner kring hur ansvaret ska fördelas. Men som vi ser det fungerar vår produkt som det är tänkt och felet beror i stället på ett integrationsproblem, säger Henrik Kaar.

Trepunktsbältet en symbol för Volvo

Trepunktsbältet är en viktig del av Volvo Cars historia. Volvoingenjören Nils Bohlin har hyllats för innovationen, men egentligen uppfanns det av amerikanerna Roger W Griswold och Hugh DeHaven redan 1951. Volvo Cars ansökte om sitt patent först 1958.

Patent- och registreringsverket var länge osäkert på om Bohlins uppfinning var tillräckligt unik för att kunna patenteras. Beslut om att bevilja patentet togs först elva år senare – och då inte för själva konstruktionen utan för en "passande användning av trepunktsbältet", enligt Rune Andreasson och Claes-Göran Bäckström som har skrivit en bok om säkerhetsbältet, rapporterar Auto Motor och Sport. Volvo Cars nämner också Griswolds och DeHavens bälte på sin hemsida, men menar att Bohlins koncept har avgörande skillnader: "Bohlins bälte var snarare en effektiv uppvisning i geometri än absolut nyskapande".

Oomstritt är däremot att Volvo var först i världen med att utrusta sina bilar med trepunktsbälte som standard. Först ut var Volvo Amazon och PV 544 på de nordiska marknaderna. Från 1963 introducerades det som standardutrustning i framsätet på alla övriga marknader där Volvo verkade. 1967 blev trepunktsbältet standard även i baksätet. 1985 utsågs Nils Bohlins innovation av det tyska patentverket till ett av de åtta viktigaste patenten i hela världen de senaste hundra åren.

Vad betyder återkallelsen för Volvo som varumärke?

– Oavsett vilken komponent som påverkas måste vi gå ut till kunder och myndigheter när vi hittar brister. Vi vidtar åtgärder direkt, säger Stefan Elfström på Volvo Cars.

Fakta: Berörda modeller

De modeller som berörs av Volvo Cars återkallelse är följande: Volvo S60, S60L, S60CC, V60, V60CC, XC60, V70, XC70, S80 och S80L, tillverkade mellan 2006 och 2019.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt