Premium

Därför lät Volvo Google ta över inne i bilen

Med elbilen XC40 gav Volvo upp försöken att utveckla ett eget infotainmentsystem – och släppte in Google. ”Vi insåg att det var dött race”, säger Henrik Green, teknikchef på Volvo Cars.

Publicerad

För 20 år sedan var en bil ”bara” en bil – och förväntningarna på vilken teknik den skulle ha var helt och hållet relaterat till säkerhetssystem eller möjligtvis förarassistans. I dag är det inte längre så och kraven från bilägare har ökat enormt. Vi vill helt enkelt att bilen ska vara på samma tekniska nivå som våra andra prylar.

Det här har satt biltillverkarna i en helt ny sits. De räcker inte längre med att skruva ihop bilar, de måste även vara mjukvaruutvecklare och systemdesigners, ha UX-avdelningar och lägga enorma resurser på att utarbeta funktionell datateknik. Allt detta samtidigt som de jämförs med teknikjättarna som har detta som sin kärnverksamhet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här