Därför köper Volvokoncernen schweizisk ellastbils-”startup”

2021-04-26 16:40  

Tunga fordon och stora volymer är Volvokoncernens styrka. Men för att bli mer snabbfotade har Volvokoncernen nu förvärvat 60 procent av schweiziska bolaget Designwerk Technologies.

Designwerk är numera kanske mest kända för att tillverka skräddarsydda ellastbilar under varumärket Futuricum, och företaget gör även mobila snabbladdare och högspänningsbatterisystem.

Under ett antal år har Designwerk och Volvo i Schweiz samarbetat på olika sätt. Bland annat ifjol, vid tillverkningen av en eldriven betongbil. Där bestod lastbilschassit av en femaxlig Volvo FM konverterad till batteridrift av Futuricum.

Claes Eliasson, presschef på Volvokoncernen, säger att det med tiden ”öppnat sig ett tillfälle”.

– I elektromobilitetsvärlden pratar alla med alla just nu. Vi hade ju jobbat med Designwerk, känner till dem och under en av våra diskussioner kom vi fram till att det vore väldigt vettigt att komplettera våra storskaliga satsningar med det Designwerk håller på med. Och de får en trygghet med Volvo i ryggen, säger Eliasson.

Utvecklar nisch-lastbilar med ”startupkultur”

Det Volvokoncernen specifikt är ute efter är Designwerks förmåga att utveckla nischprodukter i små volymer, och företaget tilltalas av det schweiziska bolagets startupkultur. Kort sagt den sortens kompetens storbolag behöver, men sällan har, i en värld med allt snabbare och mer föränderlig teknikutveckling. 

– Våra utvecklare har fullt upp med att transformera volymprodukter, men på det här viset kan vi komplettera vår satsning på elektromobilitet och testa på ett helt annat sätt med små serier, säger Claes Eliasson.

Förtegna om vad det ska resultera i

Exakt vilka produkter Volvo har i åtanke? Det vill företaget inte säga i nuläget.

– Det får vi återkomma till när vi kommer dit, säger Eliasson.

Adrian Melliger, vd för Designwerk Technologies, säger i ett pressmeddelande att affären inte bara är bra för dem och Volvo, utan också för miljön.

– Vi ser fram emot att fortsätta stödja Volvokoncernens elektromobilitetstransformation, med ytterligare agilitet och prestanda. Genom att addera Volvos skala och kompetens till vår nischproduktion kommer vi båda att kunna påskynda den nödvändiga implementeringen av elfordon och stödjande infrastruktur och öka andelen utsläppsfria transporter på vägarna, säger Adrian Melliger, vd för Designwerk Technologies.

Designwerk Technologies kommer fortsatt att fungera som ett fristående företag.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt