Därför bildar Volvo Cars bolag med kinesisk it-uppstickare

2021-03-24 15:51  

Det kinesiska techbolaget Ecarx etablerade sig nyligen i Sverige men har hittills inte gjort så mycket väsen av sig – förrän nu. Ecarx bildar nu ett gemensamt samarbetsbolag med Volvo Cars, något som ska snabba på farten och sänka utgifterna för utvecklingen av en plattform för Geelykoncernens infotainmentsystem.

Ecarx har 1700 anställda i Kina och utvecklar allt från datorchips till molnlösningar. Bolaget ägs av sin största kund – Geely – tillsammans med Baidu, grundaren Ziyu Shen samt ytterligare ett par investerare.

Nu etablerar bolaget ett europeiskt huvudkontor och kommer inom kort att flytta in på Uni3 – Geelys innovationscenter på Lindholmen i Göteborg.

Huvudfokus för bolagets svenska gren är mot infotainment och interaktion mellan förare och bil. Produkterna från Ecarx finns redan i 2,5 miljoner bilar i världen, främst i bilmärken såsom Lynk & Co, Proton och Geely.

Framöver ska bolaget samarbeta med Volvo Cars inom ramen för ett gemensamt bolag som sjösätts det tredje kvartalet i år. Chef för det nya samarbetet blir Jan-Erik Larsson, som för närvarande är chef för Volvo Cars i Kina.

Läs mer: Volvo får koncernkonkurrens när Geely lanserar ”Zeekr”

– Att utveckla en infotainmentplattform är oerhört kostsamt, samtidigt som det är en väldigt central och viktig del i en modern bil. Genom samarbetet kommer vi att dela på själva basen i infotainmentsystemet, som Volvo Cars och Geely Auto dock är fria att bygga vidare på för att ge rätt känsla åt sina respektive bilägare, säger Peter Rogbrant, vd för Ecarx.

Visar upp rigg för teständamål

Ny Teknik träffar honom i Geelys innovationscenter, där han tillsammans med systemlösningsarkitekten Andreas Rosenlind och operativa chefen Zhenwei Rex Yang berättar om bolagets visioner samt visar upp en testrigg som bolaget använder för utprovningsändamål.

– Att Ecarx valde Göteborg som bas för den internationella expansionen var rätt självklart. Volvo Cars finns här, Geely har redan flera andra bolag här och regionen har ett starkt fordonskluster, säger Peter Rogbrant.

Enligt honom väntar framöver kanske en expansion inte enbart i Europa utan även till andra delar av världen, beroende på hur och var Geelykoncernen och Ecarx övriga kunder expanderar.

– Vi kommer alltid att stödja Geely, men vi ser stora möjligheter att arbeta tillsammans med andra, externa, kunder, inklusive konkurrenter till Geely. Inom några år räknar jag med att vi har vuxit och kunnat expandera till ytterligare ett par ställen i Europa, beroende på hur utvecklingen för våra kunder ser ut, säger Peter Rogbrant.

Läs mer: Här är Kinas storslagna planer för självkörande bilar

Basen i bolagets infotainmentsystem inkluderar vissa grundfunktioner, men tanken är att kunderna, alltså bilproducenterna, ska förse sina bilar med specialanpassade funktioner som är olika för respektive kund. Ecarx kan även producera en helhetslösning som inkluderar allt.

Från infotainment till molnlösningar

– Vi arbetar med all mjukvara som på något sätt har en koppling till förare och passagerare. Det är funktioner för såväl infotainment i bilen som tjänster i molnet samt hur dessa integreras med bilens elektriska arkitektur. Sedan kan varje kund välja själv om denne vill ta fram det slutliga utseenden åt bilägaren eller om vi ska lösa det, säger Andreas Rosenlind.

Läs mer: Kinas elbilsboom har Tesla som förebild

I några av sina senaste bilmodeller såsom XC60, S90 och V90 har Volvo Cars valt ett Androidbaserat infotainmentsystem, vilket inkluderar Google Assistant, navigering via Google Maps och diverse övriga inbyggda appar från Google Play. Ecarx företrädare är väl medvetna om de ekosystem som existerar, men vill inte uttryckligen säga om Ecarx kommer att använda enbart ett ekosystem eller flera.

– Helt klart är att vi måste ingå partnerskap med större ekosystem för att lyckas. Apples ekosystem är till exempel mer inlåst och proprietärt, medan Android med tillhörande ekosystem i sig är öppet. Vi är starka förespråkare av öppen källkod och förutom att det är dumt att uppfinna hjulet igen så ser vi många fördelar med att bidra med ändringar och tillägg till open source-communities, säger Andreas Rosenlind.

Läs mer: Volvo Cars och Geely skapar gemensamt bolag

Ecarx i Göteborg har i dagsläget enbart en handfull anställda, men räknar med att under året öka rekryteringstakten och på sikt bli ett hundratal medarbetare – eller ännu fler.

Utvecklar egna chip

Den kinesiska delen av Ecarx utvecklar egna chips, vilket inte direkt har någon koppling till den svenska verksamheten. Däremot innebär det vissa fördelar, i tider av global chipbrist för fordonsindustrin.

Läs mer: Därför får chipbristen bilindustrin att sluta rulla 

– Att använda egenutvecklade chip är ett strategiskt beslut som vi tog långt innan chipbristen blev ett faktum. Än så länge har vi inte påverkats av chipbristen, men det är möjligt att vi på sikt också blir drabbade. En fördel med att använda egna chip istället för chip från exempelvis Qualcomm är att våra chip är mindre generella och mer specifika för våra ändamål, vilket vi tror är en fördel, säger Zhenwei Rex Yang.

Se Ny Tekniks filmade intervju med EcarX genom att klicka här!

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt