Då ska norska Hydrovolt kunna återvinna 12 000 ton batterier per år 

2022-05-24 06:00  

Northvolt och Hydro har startat fabriken som återvinner elbilsbatterier i Fredrikstad. Men den klarar inte av att separera de mest värdefulla materialen, som litium och kobolt – det måste göras i andra anläggningar.

Den svenska batteritillverkaren Northvolt har ett mål för 2030. Då ska hälften av materialet de använder för att tillverka litiumjonceller vara återvunnet.  

För att stötta det målet har bolaget byggt en återvinningsanläggning tillsammans med den norska industrikoncernen Hydro, som är en av världens största tillverkare av aluminium. Samriskföretaget heter Hydrovolt och fabriken ligger i norska Fredrikstad, strax norr om Strömstad. Nyligen startade Hydrovolt sin kommersiella verksamhet.

25 000 elbilar

Vid full kapacitet kan anläggningen ta hand om 12 000 ton batteripack per år. Det motsvarar ungefär vad som finns i 25 000 elbilar och ska därmed kunna tillgodose hela det norska återvinningsbehovet, enligt ett pressmeddelande.  

Återvinning av batterimetaller minskar i sin tur behovet av att bryta nytt material i gruvor.  Stundtals skenande råvarupriser det senaste året har visat på en möjlig kommande bristsituation.

Full kapacitet 2023

Hydrovolt räknar med att nå full kapacitet under nästa år.  

– Till skillnad från gigafabrikerna har anläggningen en ganska snabb ramp-up, säger Anders Thor, chef för externa relationer på Northvolt, till Ny Teknik. 

Fabriken är av samma typ som kanadensiska Li-Cycle ska bygga i Norge. I processen mals batteriet ner och delas upp i olika fraktioner som plast, aluminium, koppar och den så kallade svarta massan. Den svarta massan består av de ofta värdefulla aktiva materialen som kobolt, nickel, mangan och litium. Anläggningen möjliggör att 95 procent av materialet i batteriet kan tas till vara. 

Den svarta massan behöver dock ytterligare behandling för att grundämnena ska kunna användas för tillverkning av nya battericeller. Detta kan göras genom en så kallad hydrometallurgisk behandling, där materialen lakas ur med hjälp av kemikalier.

Svarta massan skickas till Västerås

Northvolt bygger en sådan anläggning i anslutning till batterifabriken i Skellefteå, kallad Revolt. Till 2030 ska den ha nått sin fulla kapacitet som är motsvarande 125 000 ton batterier per år. Det räcker till att göra nya batterier motsvarande 30 GWh energilagringskapacitet. Men den beräknas inte öppna förrän nästa år

I nuläget säljer därför Hydrovolt svart massa till Northvolts återvinningsanläggning i pilotskala vid forsknings- och utvecklingscentrumet Labs i Västerås. Men den kan också säljas på öppna marknaden, påpekar Anders Thor. 

Ett uppdaterat batteridirektiv från EU kommer att göra återvinning till ett måste för batteriproducenter. Från 2026 ska till exempel 70 procent av allt litium från uttjänta batterier tas tillvara.

300 000 ton år 2030

Aluminiumet som Hydrovolt utvinner ur batterierna kommer Hydro att använda för att tillverka nya aluminiumprodukter av. 

Hydrovolt har större planer än de 12 000 ton som anläggningen i Fredrikstad ska kunna behandla. Företaget vill expandera i Europa. Till 2025 är målet att kunna processa 70 000 ton batteripack och till 2030 är målet 300 000 ton.  

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt