Då säljs den sista bensin- eller dieselbilen i Norden

2021-04-29 13:51  

Enligt en ny rapport går Europas omställning till laddbara bilar snabbare än vad man hade trott. Norge och Sverige är ledande – och konsulterna förutspår att Nordens sista bil med förbränningsmotor säljs 2027.

En rad tillverkare är på väg att rulla ut elbilar i mellanklassen, vilket kommer att skynda på den förväntade omställningen av fordonsflottan i Europa. Det är slutsatsen i en rapport från Boston Consulting Group.

Norden är ledande med Sverige som tvåa efter Norge – och till 2025 förväntar sig BCG att 90 procent av alla nysålda bilar i vår region är elbilar eller hybrider. Den sista bilen med förbränningsmotor i Norden förmodas säljas 2027.

Läs mer: Då får bildelningstjänsterna över en miljon fordon

Men det finns givetvis faktorer som kan påverka prognosen.

– Det är ju ganska få OEM:er (original equipment manufacturer) som tjänar pengar på sina elbilar i dagsläget, så där krävs det att batterikostnaderna sjunker i den takt som man har förväntat sig. Nu är vi i ett läge där de flesta biltillverkarna har gått ut och gjort ganska kraftiga åtaganden, men det får inte bli några förändringar som påverkar deras villighet att göra de här investeringarna. Exempelvis att försäljningen viker, eller om det visar sig blir stora flaskhalsar på vissa råvaror eller komponenter, säger Mikael Ternhult på Boston Consulting Group.

Behövs mer långtgående beslut för att nå Parisavtalets mål

För Sverige finns stora fördelar med att vara ledande inom omställningen, enligt Mikael Ternhult. Det stöttar Sveriges ambitioner i klimatfrågan – och det är fördelaktigt för företag som Volvo Cars att de har en hemmamarknad som matchar egna satsningar.

– Med en hemmamarknad som ligger långt fram kan vi utveckla en massa nya tjänster som vi sedan kan exportera. Det här är någonting som man ser i andra branscher nu, exempelvis på stålsidan. När det läggs investeringar och man befinner sig i framkant så skapas det också förutsättningar för en ökad konkurrenskraft inom exportindustrin, säger han.

Men trots den överraskande positiva utvecklingen når EU förmodligen inte Paris-avtalets mål. Enligt Mikael Ternhult kan politikerna behöva införa snabbare förbud riktade mot den rullande flottan, eftersom ett fordon tar lång tid på sig för att fasas ut naturligt.

– Det kommer att behöva göras mer för att nå de mål som har satts upp på europeisk nivå, vilket är politiskt svårt och dyrt. Det kräver ju mer extrema interventioner än vad lagstiftarna normalt sett har varit bekväma med. Samtidigt har många från miljörörelsen tittat på corona-krisens mycket mer långtgående inskränkningar av människors normala vardagsrutiner och rörlighet. Vi kan kanske vänja oss vid att det blir en del mer extrema aspekter kring miljöregler. För klimatkrisen har ett längre tidsperspektiv, men konsekvenserna av den är ju extremt stora. säger Mikael Ternhult.

John Edgren

Mer om: Diesel Bensin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt