Då får bildelningstjänsterna över en miljon fordon

2021-04-29 10:30  

Först blev det tvärstopp när coronapandemin slog till – men sedan skapade hemmasemestern ett uppsving för bildelningstjänster. Flottan består nu av en halv miljon bilar, en siffra som kommer att fördubblas till 2026.

Det visar siffror från analysföretaget Berg Insight, som nyligen gav ut en rapport om bildelningsflottan i världen. Latinamerika och Asien är två områden där bildelningstjänster växer som snabbast.

– Länder som Brasilien och Sydkorea sticker ut som de snabbast växande, medan vi i Europa ser stor tillväxt i Tyskland och Italien. Marknaden i Ryssland har också vuxit mycket de senaste åren, säger Martin Svegander, analytiker på Berg Insight, till Ny Teknik.

Läs mer: Här är tjänsterna för den som vill dela bil – inte äga

Några av de största aktörerna på marknaden är Evcard och Gofun i Kina som vid senaste årsskiftet hade 55 000 respektive 40 000 bilar. Socar i Sydkorea har 11 000 bilar, lika mycket som Share Now i Tyskland. Share Now bildades genom en sammanslagning av Car2go och Drivenow, och är ett samarbete mellan Daimler AG och BMW. Rysslands två största aktörer är Yandex Drive och Delimobil med 16 000 respektive 15 000 bilar vardera.

Totalt sett i världen fanns det vid årsskiftet 463 000 bilar, men Martin Svegander gör bedömningen att siffran kommer att ha mer än fördubblats om drygt fem år.

– Under samma period räknar vi med att bildelningstjänsternas medlemmar kommer att öka från nuvarande 72 miljoner personer till omkring 190 miljoner, säger Martin Svegander.

Pandemin satte press på bolagen

Coronapandemin satte först tvärstopp för bildelningstjänsterna, men på grund av hemester och ett minskat intresse för att resa med kollektivtrafik ökade behovet av dessa tjänster. Pandemin har också satt press på bildelningsföretagen att effektivisera sin verksamhet – bland annat när det gäller underhåll och rengöring av flottan.

Läs mer: Här är sakerna du inte visste att "bildelare" gör

– Den första vågen slog hårt mot företagen men sedan dess har många anpassat sina verksamheter och för många slutade 2020 som helhet ändå med tillväxt. Historiskt användes bilarna ofta för resor till och från flygplatser, universitet, restauranger samt affärsresor, men vissa företag fokuserar nu på nya typer av användningsområden. Det senaste året har privatanvändande ökat, i vissa fall som en ersättning för kollektivtrafik. Rent generellt ser vi att bildelning blir allt populärare som alternativ till direkt bilägande, säger Martin Svegander.

Satsar på bildelning i egna dotterbolag

En trend är att biltillverkarna själva fortsätter att satsa på bildelning i sina egna dotterbolag. Exempel på det är Volvo Cars (M), Stellantis (Free2Move), Volkswagen (WeShare) och Daimler + BMW (Share Now).

Intressant i Sverige är att hålla koll på hur M utvecklar sin verksamhet samt följa utrullningen av Toyotas tjänst Kinto. Det är även spännande att följa hur Move About Group växer de kommande åren. Ett annat uppstickarbolag är Miles i Tyskland som prissätter för hur långt man kör istället för per minut. De är inte ägda av någon stor biltillverkare eller ett biluthyrningsföretag som många andra ledande aktörer på marknaden idag, säger Martin Svegander.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt