”Cybertruck börjar låta ganska vettig ändå”

2019-11-25 15:43  
Foto: TT och Jörgen Appelgren

Inget målgruppsanpassat kommittédesignat fordon i världen ser ut som Teslas Cybertruck. För designen må vara kantig, men filosofin bakom den ryms verkligen inte i fordonsindustrins vanligtvis så snäva ramar, skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

Jag hann knappt vakna på fredag morgon förrän internet hade memefierat den där lådan Elon Musk visat från scenen på Tesla Design Center i Los Angeles. Den såg ut som ett hustak. Den såg ut som något från Playstations lågpolygonera. Den såg ut som ett fordon från [infoga titeln på valfri science fiction-film här].

Själv föll jag offer för hetsen genom att på redaktions-Slacken utbrista att ”vi måste ju ha sådana bilar lagom till apokalypsen om apokalypsen ska kunna leva upp till våra förväntningar”.

Men lite längre ned i medvetandet fanns också en gammal intervju jag gjort med Lewis Horne, vd för det så uppmärksammade svenska elbilsbolaget Uniti. Jag rotade fram den och såg att texten började med en passage som känns lämplig att åter lyfta efter Cybertruck-lanseringen.

”För några år sedan såg Lewis Horne en dokumentär om Tesla. I den berättade ett par av Elon Musks ingenjörer att de 'lika gärna kunde byggt ett rymdskepp', men att marknadskrafterna tvingade fram något som såg ut och uppförde sig som en vanlig bil.

– Man kunde höra på deras röster att de i själva verket ville göra något annorlunda, något vettigare, säger Lewis Horne.”

Läs mer: Reaktionerna på Tesla Cybertruck: Ser ut att höra hemma på Nintendo 64

Cybertruck är definitivt något annorlunda. Men vettigare? Ska den representera den Elon Musk som saluför eldkastare och slungar i väg Roadsters i omloppsbana? Eller är det den Musk som gång efter annan lyckats skaka om hela industrier?

Under helgen, när twittersfären sprungit vidare till nästa grej att göra sig lustig över, har jag kommit på att jag tycker om Cybertruck. Design som är så annorlunda att den provocerar är i regel ett gott tecken, i synnerhet i något så traditionsbundet som fordonsbranschen.

”Raka linjer, hårdför modernism och maskinestetik”, skrev en gång Svenska Dagbladet om arkitekten och stadsplaneraren Le Corbusier, och beskrivningen hade lika gärna kunnat användas om Cybertruck. Särskilt när man tänker på att Le Corbusier – och detta var alltså för hundra år sedan – såg framför sig den moderna staden som gjord av stål, betong och glas, anpassad för en era av biltrafik.

Men det kanske inte ger något svar på om Cybertruck är vettig. Det gör inte heller det faktum att 200 000 personer enligt Elon Musk lagt en handpenning på pickupen. Det är snarare ett tecken på att det finns väldigt många som skulle följa honom den dag han bestämmer sig för att starta en religion.

Däremot är experternas åsikter intressanta. Som den från Raphael Zammit som leder ett transportdesignprogram på ett universitet i Detroit. Han ryckte till när han hörde priset på Cybertruck. Det lät nämligen lågt.

– Genom att vara så filosofiskt ren och funktionell så har Tesla eliminerat en del av det som tillhör traditionell fordonstillverkning, säger Zammit till Wired, och menar att den med sina platta och kantiga kaross kan bli billigare att bygga.

– Musk kanske är på väg att genomföra det mest geniala draget i fordonsindustrins historia, tillägger Zammit.

Min kollega Johan Kristensson har varit i kontakt med Demian Horst, universitetsadjunkt och ansvarig för innehållet på Umeå universitets masterprogram inom transportdesign. Och Horst är inne på samma sak när han ”påpekar att formspråket säkerligen innehåller överväganden kring förenklad tillverkning, minskad komplexitet, färre och slitstarkare komponenter och hållbarhet”.

Tusen frågor återstår, som till exempel om pickupen överhuvudtaget får lov att framföras på vägar när den saknar sidospeglar och bara har små remsor till framljus. Men ju mer man tittar på en Cybertruck, ju närmare man studerar den, desto mindre framstår den som rena galenskapen. Det hela börjar snarare låta ganska vettigt.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt