Containervagnen har fått ett iskallt uppdrag på Antarktis

2018-10-18 13:30  

Kilafors Industri fick en ovanlig order när forskningsstationerna på Antarktis behövde något att frakta material i. Deras containervagn ska klara av att köras i en medeltemperatur på 55 minusgrader.

Hälsingländska släpvagnstillverkaren Kilafors Industri beskriver beställningen som sin mest oväntade order någonsin.

– Först trodde vi nästan att det var ett skämt. Det här är ju ett unikum, inget som ingår i vårt ordinarie sortiment. Min första reaktion när jag förstod att ordern var på riktigt, kan nog beskrivas som skräckblandad förtjusning. Men det är klart att det är en fin möjlighet för företaget att synas över hela världen, säger Hans Englund, säljare på Kilafors.

Läs mer: Självkörande snöplogar tar plats på Oslo flygplats

Vagnen ska användas till att frakta containers med material och förnödenheter åt det brittiska åkeri som sköter alla transporter mellan det 80-tal forskningsstationer som finns på Antarktis.

– Den ska gå från båtarna vid kusten och så långt inåt landet som det går att dra en vagn. Sedan lastas godset över på slädar som tar det sista biten, säger Hans Englund.

För det ändamålet har vagnen byggts på med så kallad sidlastare av Hammar Maskin i Olsfors, medan Kilafors Industri stått för chassi, axlar, containerfästen med mera.

– Vi har specialutrustat chassit en del, jämfört med hur vi brukar bygga. Till exempel brukar vi använda luftstyrda bromsar, men det skulle inte fungera i de temperaturer och klimatförhållanden som råder på Sydpolen, säger Hans Englund.

För kallt för luftbaserade system

Därför har man installerat mekaniska bromsar med hydraulisk bromscylinder, och även bytt den vanliga luftfjädringen mot bladfjädring i stål.

– Vagnen har inga luftbaserade system över huvud taget. Den ska gå i områden där medeltemperaturen ligger runt minus 55 grader, och som kallast kan det bli neråt minus 90, säger Hans Englund.

Även själva leveransen ställde krav av det ovanligare slaget. Det gällde att få vagnen klar i tid tills den skulle skeppas iväg från svensk hamn i mitten av oktober.

– Nästa båt från Europa till Sydpolen går inte förrän till våren någon gång, så det var minst sagt viktigt att hålla tidtabellen, säger Hans Englund.

Läs mer: Vegetabilisk maskinolja testas i Gnosjö

Kilafors hoppas på fler beställningar av vagnen längre fram.

– Vi håller kontakten med köparna och utvärderar därifrån. Vi utvecklar ju kontinuerligt nya produkter och detaljer, och det är klart vi kan göra nyttiga erfarenheter utifrån en sådan här leverans, säger Hans Englund.

Han har sålt vagnar åt Kilafors sedan 1970-talet, men detta är en anmärkningsvärd affär även för honom.

– Vi har sålt teatervagnar, lastväxlarvagnar och timmervagnar till Sydafrika, men detta toppar allt, säger Hans Englund.

Kilafors Industri AB

Företaget bildades av ett antal åkare 1960, och är idag Sveriges största tillverkare av chassi för lastbilssläp. Över 10 000 enheter har sålts sedan starten.

Dagens Kilafors Industri AB ingår i TransLink Gruppen, ett integrerat nätverk av fabrikat och tjänster för tunga industriella transporter. Omsatte strax under 167 miljoner kronor 2017.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt