Citroën-chefen: ”Vi måste komma bort från utsläpp”

2020-07-08 10:10  

Covid-19 kommer att leda till ökad elektrifiering, förutspår Citroëns chef Vincent Cobée. Vid lanseringen av nya C4 var han tydlig: ”Jag skulle inte bli förvånad om marknadsandelen för elektrifierat rör sig mot 20 procent väldigt snabbt”, sade han.

Det är länge sedan insikten om att ren fossildrift i bilar inte är hållbart i längden kom. Hittills har dock skiftet över mot alternativ gått långsamt. Först de två senaste åren har elektrifiering gjort något meningsfullt avtryck i den europeiska försäljningsstatistiken. Visst, Norge sticker ut med en hög andel – men på de flesta andra marknader ser det mörkare ut.

Men det kommer snart att ändras. Det förutspår Vincent Cobée, vd för Citroën. Under lanseringen av den för tillverkaren så viktiga C4 var han tydlig med att den batterielektriska varianten Ë-C4 har enormt potential – och det inte minst tack vare coronapandemin.

– Det är svårt att sia om framtiden och vad jag säger i dag kan visa sig vara helt irrelevant om ett par månader. Elektrifierade alternativ har legat runt 6 procent i det här segmentet. Men de senaste fyra månaderna har ändrat saker. Vi tror att det kommer att göra att övergången går snabbare. Vi hoppas på 8 till 10 procent för Ë-C4, men vi tror att vi kommer röra oss mot 20 procent väldigt snabbt, sade han.

Läs mer: Tesla når milstolpe – nu upp i 2 000 laddstationer

Vincent Cobée sade att de senast tio åren har varit väldigt utmanande för bilindustrin och att det framöver kommer att bli en hel del svårigheter. Allt mer krav och tuffare regleringar kring utsläpp gör att tillverkarna måste investera enormt för att inte slås ut.

På frågan varför C4 kommer i ren elbilstappning i stället för som laddhybrid var Citroën-chefen tydlig.

– För att vi kan och därför bör vi göra det. I B-segmentet har det kommit många batterielektriska alternativ, men i C-segmentet har det ännu inte gjort det. Vi tror att vi med Ë-C4 är lite innan vågen. Det finns saker som driver mot elektrifiering och allt fler städer kommer till slutsatsen att vi måste komma bort från utsläpp. Vi ville tillföra marknaden ett fordon som kan vara den enda bilen i familjen, sade han.

Felix Björklund

Mer om: Citroën

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt