Cevt ska göra fordon smarta: ”Ai är din vän”

2020-10-08 13:30  

Volvosyskonet Cevt använder artificiell intelligens för att utveckla morgondagens teknik åt Geelykoncernens bilmärken. Men inte främst för att skapa självkörande fordon.

Cevt, China-Euro Vehicle Technology, är ett bolag i ständig förvandling.

När det bildades för drygt sju år sedan var det med uppdraget att ta fram plattformen CMA åt Geely Automobile. Ett antal modeller har sedan dess byggts på CMA-plattformen, nu senast elbilarna Polestar 2 och Volvo XC40 P8 Recharge.

I dag är uppdraget ett annat: att förse Geely Automobile med framtidens mobilitetslösningar inom bland annat autonomi, elektrifiering och delningstjänster.

Lösningarna kommer sedan att nå kunderna via Geelys olika bilmärken, som Volvo Cars, Polestar samt Lynk & Co.

Cevt på plats 8 i Ny Tekniks FoU-ligan

Cevt är ett av många bolag i årets upplaga av Ny Tekniks FoU-ligan som har angett artificiell intelligens som ett viktigt område framöver. I Ny Tekniks granskning ligger Cevt på plats 8 i Sverige för vilka teknikföretag som satsar mest på egen FoU, och uppger att man har 1 472 FoU-ingenjörer.

Läs mer: Kartläggning: Här är teknikföretagen som satsar mest på FoU i Sverige

Shafiq Urréhman.Foto: Cevt Foto: Johan Kristensson

Shafiq Urréhman är företagets främsta ai-expert, och han förklarar att tekniken inom Cevt inte i första hand används för att möjliggöra självkörande fordon, vilket annars är vad den brukar förknippas med.

– Vi använder ai till allt från kundupplevelsen till att förbättra våra tjänster och vårt företag internt. Men mest handlar det om kundupplevelsen, säger han.

Företaget har ännu inte levererat några produkter där ai har varit en central del i utvecklingen – tekniken är fortfarande under uppbyggnad inom Cevt. Men mycket är under utveckling.

– Ai är din vän, den gör att du kan prata med bilen, få den att komma till dig. Hur vi bäst tar oss från A till B, hur vi säkert kopplar upp oss till molnet, hur vi minskar miljöpåverkan. Det finns så många saker man kan använda ai till i dag, säger han.

Cevt, China Euro Vehicle Technology, grundades 2013 och ägs av Geely Automobile. Foto: Cevt

Ett projekt: Nästa generations elarkitektur för Geely Automobile

Cevt arbetar vanligen med ett 60-tal projekt åt gången. De flesta är mindre, som en årsmodellsuppdatering av en bil byggd på CMA-plattformen.

– De tar inte så mycket resurser i anspråk men måste göras, säger Anders Werner som leder Cevts Feature Lab.

Läs mer: Så hade Polestar kunnat ducka prestigeförlusten

Exakt vad de större projekten handlar om kan han inte gå in på i detalj – det är beställaren (alltså bolag inom Geely Automobile) som styr över vilken information som lämnas ut. Men på Anders Werners avdelning är de största projekten just nu en Europaintroduktion av ett av Geelys varumärken samt nästa generations elarkitektur för Geely Automobile.

– Sedan har vi även ett projekt som handlar om framtida fordon för mobilitetslösningar, som är ett av de större på Cevt totalt, säger han.

Läs mer: Så mycket kostar det att vara med i Lynk & Co:s klubb

Innebörden av begreppet framtidens mobilitetslösningar kan te sig luddig, men hos Geely verkar det i mångt och mycket handla om nya sätt att ha bil på.

– Tittar man på vår framtida roll så handlar det mycket om den unika typ av fordon som vi tror behövs för dem som inte äger sin bil, säger Anders Werner.

Cevt utvecklar teknik åt Geelys Automobiles bilmärken Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Lotus samt Geely. Foto: Cevt

System analyserar förarens bromsbeteende

Ett konkret projekt de jobbar med handlar om att öka tryggheten för den som kör eller åker i bilen, genom att till exempel larma vid ett misstänkt hjärtstopp.

En stor fördel i det arbetet är att Cevt – till skillnad från till exempel Google – har tillgång till hela bilens produktdata, bland annat signaler för gas, broms och rattvinkel. Man kan lära sig mycket om föraren genom att analysera bromsbeteendet, poängterar Shafiq Urréhman.

– Vi kan stötta dig och förstå dina behov med hjälp av ai, prediktera framtiden och om du är i behov av hjälp, säger han.

Läs mer: Geelys nya elbilsplattform – nio bilmärken ska använda den

Både Anders Werner och Shafiq Urréhman tycker att Sverige är ett bra land att verka i inom ai – trots att Sverige inte brukar placera sig så högt i rankningar på området.

– Skolor och företag har börjat skaffa sig den grundkompetens som behövs. Jag tror inte att Sverige ligger dåligt till, särskilt inte eftersom snittkostnaden för en svensk ingenjör är låg i jämförelse med omvärlden. Jag tror på en ganska ljus framtid, säger Anders Werner.

Företaget har växt kraftigt sedan starten och har numer ett par tusen medarbetare, inklusive konsulter. De flesta arbetar med forskning och utveckling.

Som en konsekvens av det förändrade uppdraget har dock 180 anställda varslats om uppsägning. Förhandlingar pågår fortfarande.

Cevt har flyttat in på Lindholmen

Cevt, China Euro Vehicle Technology, grundades 2013 och ägs av Geely Automobile. Mats Fägerhag är vd.

Cevts uppdrag är att utveckla teknik åt Geelys Automobiles bilmärken Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Lotus samt Geely.

Bolaget har cirka 2 000 medarbetare, konsulter inkluderade.

I början av året flyttade Cevt in i innovationscentret Uni 3 hos Geely på Lindholmen i Göteborg.

Johan Kristensson

Mer om: FoU CEVT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt