Vi har för närvarande problem med inloggningen och har därför låst upp premiumartiklarna. Vi jobbar på problemet och hoppas lösa det så snart som möjligt!

”Captain America” – den mullrande hojen som försvann

2020-01-01 07:11  

TEKNIKHISTORIA. ”Captain America” är förmodligen världens mest kända film-motorcykel. Men det är högst oklart om originalet – eller snarare delarna av det – fortfarande finns kvar.

1960-talets andra hälft var en turbulent tid i USA, präglad av raskravaller, Vietnamkrigsprotester och en framväxande motkultursrörelse som ifrågasatte alla delar av det rådande etablissemanget.

I denna malström av omvälvningar gick filmen ”Easy Rider” upp på biograferna sommaren 1969, en film som på flera sätt förkroppsligade stämningarna hos en ung generation drogliberala hippies och sökare. Filmens öppning visar hur rollpersonerna Wyatt och Billy, spelade av Peter Fonda och Dennis Hopper, genomför en stor knarkaffär. Fullproppade med stålar trycker de sedan gasen i botten och åker tvärs genom USA på kraftigt modifierade Harley-Davidson-motorcyklar, på jakt efter en ny variant av den amerikanska drömmen. Hippie-kollektiv, fängelsevistelser och snedtrippar på LSD är bara några av de upplevelser som väntar dem.

Filmen gjorde enorm succé på sin tid. Men det folk kanske framför allt minns i dag är det klassiska introt, där Wyatt och Billy glider fram på sina hojar till Steppenwolf-låten ”Born to be wild”. Ingen annan scen har gjort så mycket för att popularisera den typ av radikalt modifierade motorcyklar som kallas ”choppers”.

Namnet härrör från det engelska verbet ”to chop” – att hugga eller hacka – och uttrycker själva essensen av det man gör när man bygger hojen: man hugger bort stora delar av originalet och bygger till nya. Typiska särdrag brukar bland annat vara en förlängd framgaffel, ett utvinklat styrhuvud, högt styre och det avlånga ryggstöd som kallas ”sissy bar”. Men listan kan göras lång och variationerna är många.

Läs mer: Vingarna fick fart på Formel 1

Filmens två motorcyklar, ”Captain America” och ”Billy”, är numera legendariska. Framför allt den förstnämnda med den amerikanska flaggan målad på sin nätta, droppformade bränsletank. 2014 såldes den på auktion för 1,35 miljoner dollar. Men rotar man lite i dess historia kan man undra i vilken utsträckning köparen faktiskt köpte originalet – eller rättare sagt delarna av det.

Och det för oss till bakgrunden: Hur såg denna ikon egentligen dagens ljus?

Paradoxalt nog för en film som är så anti-etablissemang, köptes de ursprungliga motorcyklarna faktiskt på en polisauktion. 1967 köpte filmteamet totalt fyra begagnade HarleyDavidson-cyklar av typen Hydra-Glide från åren 1949–1952. På så vis fick både Captain America och Billy en varsin reserv om något skulle gå snett under inspelningarna.

Motorcykelns hjärta är en kromad 1 200 cc V-twin-motor av ”Panhead”-typ, som Harley-Davidson tillverkade mellan åren 1948–1965. Foto: JEFF BLACKLER/REX/TT

Originalen byggdes om av de två chopper-byggarna Cliff Vaughs och Ben Hardy, men ingen av dem nämns i eftertexterna eftersom båda fick sparken kort efteråt. Exakt varför är oklart; filmproduktionen var på många sätt kaosartad, och berättelserna går isär beroende på vem man frågar.

Tre av fyra motorcyklar stals precis innan inspelningarna avslutades. De återfanns aldrig och plockades med största sannolikhet isär så att delarna kunde säljas. Den sista, en Captain America, förstördes i filmens våldsamma slutscen.

Läs mer: Elddrift – gengasen räddade Sverige ur krisen

Enligt en källa donerade Peter Fonda resterna av den förstörda hojen till skådespelaren Dan Haggerty, som hade skött om den under inspelningarna. Haggerty har hävdat att han därefter byggde upp den igen innan han sålde den till John Parham, grundaren av motorcykeltillverkaren J & P Motorcycles. Parham fick ett äkthetscertifikat signerat av både Peter Fonda och Dan Haggerty. Det finns dock ytterligare en Captain America som ägs av Texasbon Gordon Granger, och han har också fått ett äkthetscertifikat signerat av Dan Haggerty. Förvirrande? Ja, en aning.

Foto: PIERO OLIOSI/POLARIS/TT

Men en sak är i alla fall säker, och är att oavsett vilken hoj det är som innehåller flest delar av det slaktade originalet – om ens originaldelarna finns kvar – lever Captain America vidare på ett högre plan som en tidlös ikon för rebelliskt motstånd, äventyrslust och estetisk fulländning.

---

Det här är en artikel ur tidingen Teknikhistoria. Prenumerera på den här!

Gilla Teknikhistoria på Facebook

Anton Dilber

Mer om: Motorcyklar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt