Candelas mål: ”Bli bäst i världen på självkörande båtar”

2021-12-10 13:52  

För sex år sedan tog svenska Candela sina första steg som bolag i ett oisolerat garage. Nu ska en färsk 250 miljoner kronors-investering ta elbåtsstartupen till nästa nivå. "Det betyder att vi kan öka FoU-verksamheten rejält. Vi vill bli bäst i världen på självkörande båtar", säger Candelas vd.

Gustav Hasselskog låter sprudlande glad över telefonen när Ny Teknik når honom. Det är inte så konstigt med tanke på att hans bolag, den svenska elbåtstillverkaren Candela, precis har säkrat en ny storinvestering.

Finansieringsrundan leds av namnkunniga riskkapitalbolaget EQT Ventures och Chris Anderson, brittisk amerikansk affärsman och chef för föreläsningsorganisationen Ted.

– Det känns fantastiskt. Candela började som ett garageband. Vi hade ont om pengar, kunde inte anställa kompetensen vi behövde och satt med toppluvorna på för att hålla värmen i vår första lokal, som var ett oisolerat garage. Att Europas främsta investerare nu satsar på oss är oerhört hedrande, säger Gustav Hasselskog.

Candela grundades 2014 och tillverkar elbåtar med bärplansteknik och avancerad styrning. Bolaget har hittills utvecklat två modeller: C-7 och C-8 – varav den senare är tänkt för massproduktion.

Candela C-8 är en 8,5 meter lång båt med ett batteri om 44 kWh som vid en fart på 22 knop ger en räckvidd på över 50 nautiska mil, motsvarande knappt 93 kilometer. Priset? 290 000 euro plus moms, motsvarande 3,7 miljoner kronor.

Helt ny Candela-fabrik

Parallellt med C-8, som ska börja levereras i vår, utvecklar Candela även båttaximodellen P-12 samt passagerarfärjan P-30, som har tagits fram i samarbete med Region Stockholm. Med den nya investeringen på 250 miljoner kronor i ryggen ska nu produktionen skalas upp ”rejält” under de kommande åren. För att det ska vara möjligt ska tillverkningen av elbåtarna flyttas från Lidingö utanför Stockholm till en helt ny fabrik. 

– Vi håller på att avsluta kontraktsförhandlingen i skrivande stund. Anläggningen blir på 5 000 kvadratmeter. Den storleken och kapaciteten kommer att räcka åt oss i troligen 18 månader. Sen kommer vi att behöva ytterligare 10 000 kvadratmeter. Till nästa fabrik tittar vi på en kombination av produktion i USA och Sverige, säger Gustav Hasselskog.

Det är i den nya fabriken som taxibåten P-12 och färjan P-30 ska byggas. Planen är att det första exemplaret av P-30 ska lämna Candelas produktionsanläggning i slutet av nästa år. Vid årsskiftet 2022/2023 ska Candela sjösätta en P-30-färja för testtrafik i sex månader i Stockholm, sen ska båten gå under ett års tid i reguljärtrafik på en sträcka som Region Stockholm väljer.

– Vi bygger också en P-30 som förmodligen ska gå till en kund i Norge. Under 2023 siktar vi på att tillverka cirka 150 exemplar av C-8 och cirka 25 elfärjor, säger Gustav Hasselskog.

Under Ny Tekniks intervju framgår det tydligt att Candelas vd har stora förhoppningar om att en kommande elektrifiering av passagerartrafik på sjön ska leda till ett bredare kommersiellt genombrott för bolaget.

Kan spara mycket på servicesidan

Enligt Gustav Hasselskog är Candela i kontakt med cirka 50 städer världen över just nu som är ”intresserade” av P-30. Han lyfter fram att P-30 bland annat har lägre driftskostnader än konventionella dieselfärjor, samt att bärplanskonstruktionen gör att Candela-båtarna kan hålla högre fart än många andra passagerarfärjor. Detta eftersom P-30 inte lämnar några svallvågor efter sig på sjön.

– För konventionella passagerarbåtar utgör bränslet 20 procent av den totala kostnadskroppen - och det kommer vi kunna minska rejält. Vår framdrivningslina är i princip också underhållsfri, så det går att spara stora kostnader även på servicesidan, säger han.

– Sträckan Ekerö–Stockholms stadshus tar drygt 50 minuter med existerande båtlinjer eller tunnelbanan. Vi kommer att kunna köra den sträckan på 25 minuter utan att göra svall, fortsätter Gustav Hasselskog.

Investeringen innebär också att Candela kan växla upp verksamheten inom forskning och utveckling. I maj nästa år flyttar bolagets huvudkontor till Frihamnen i Stockholm.

I den nya lokalen ska 500 kvadratmeter vigas åt en prototypverkstad där bolaget kommer att kunna testa nya tekniker inom bland annat batteriutveckling, framdrivning och kylning.

– Vi kommer bland annat fortsätta driva på utvecklingen inom elmotorer. Motorstyrningselektronik är hel vetenskap i sig. Vi siktar på att nå en effektivitet som ligger på över 99 procent inom motorstyrning, säger Gustav Hasselskog.

Candela vill växa – hoppas dubbla personalstyrkan

Under nästa år siktar Candela dessutom på att mer än fördubbla sin personalstyrka. I dag har bolaget 62 anställda, och till i december 2022 vill man att personalstyrkan ska ha växt till 150 anställda. 

– Det betyder att vi kan öka verksamhet inom forskning och utveckling rejält. Vi vill bäst i världen när det gäller självkörande båtar och on-demand-tjänster där rutternas planeras centralt i realtid för att slippa tidtabeller. Där rekryterar vi internationellt för att hitta spetskompetens, säger Gustav Hasselskog.

Er nya fabrik ska vara automatiserad. I vilken utsträckning går tillverkningen att automatisera?

– Det är framför allt ett par distinkta områden som vi ser stora möjligheter att automatisera mera av. Det handlar bland annat om kolfibertillverkning, som är det absolut mest tidskrävande arbetsmomentet i dag. Men vi tror också att vi kommer att kunna automatisera saker som målning, bockning och svetsning av plåt. Den typen av kompetens finns inte riktigt i Sverige, och därför tittar vi på bland annat Tyskland och Kalifornien för att hitta duktigt folk, säger Gustav Hasselskog.

Kalle Wiklund

Mer om: 33-listan Candela

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt