Premium

Cabinair exporterar ”svensk luft” till kinesiska bilmarknaden

Svenska Cabinair ser till att leverera bättre luft i bilar – ett problemområde som i Kina och USA kan omsätta miljarder.

Publicerad

I bland annat Kina har ren luft blivit en lyxvara och ett privilegium, vilket gör smarta lösningar på problemet lukrativa. En ledare inom området luftrening är svenska Blueair, och sedan 2016 dess avknoppning Cabinair.

– När Blueair grundades 1996 var tanken att ta skärgårdsluften in till stan. Grunden är ett patent kallat Hepasilent som består av att man kombinerar mekanisk filtrering med elektrostatisk, säger Cabinairs vd Daniel Hagström till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här