Cabinair exporterar ”svensk luft” till kinesiska bilmarknaden

2020-11-11 06:00  

Svenska Cabinair ser till att leverera bättre luft i bilar – ett problemområde som i Kina och USA kan omsätta miljarder.

I bland annat Kina har ren luft blivit en lyxvara och ett privilegium, vilket gör smarta lösningar på problemet lukrativa. En ledare inom området luftrening är svenska Blueair, och sedan 2016 dess avknoppning Cabinair.

– När Blueair grundades 1996 var tanken att ta skärgårdsluften in till stan. Grunden är ett patent kallat Hepasilent som består av att man kombinerar mekanisk filtrering med elektrostatisk, säger Cabinairs vd Daniel Hagström till Ny Teknik.

Och hans dröm har burit sig väl i de delar av världen där luftkvaliteten är dålig. Sedan ett par år har Cabinair erbjudit en portabel luftrenare för bilar, en liten låda som sätts på exempelvis nackstödet och därifrån renar kupéluften. Men nu kommer mer förfinade produkter.

Läs mer: Här är de fem tydligaste elbilstrenderna

Volvo Cars har som första tillverkare introducerat tekniken integrerad direkt i friskluftsintaget, och från modellår 2021 sitter det i 60- och 90-bilarna. Enligt Daniel Hagström är samarbetet det första med en tillverkare, men fler är på gång.

– Vi befinner oss i olika faser i diskussionerna med elva av de 14 största biltillverkarna i världen. Men vi levererar även integrerade eftermarknadslösningar till befintliga bilplattformer, säger han.

Cabinairs vd Daniel Hagström. Foto: Cabinair

Tekniken utlovar att man ska kunna filtrera bort 95 procent av alla partiklar, och då särskilt de fina PM 2,5 som ett normalt mekaniskt filter missar.

Så hur fungerar det? Jo, det handlar om en att sätta in en enhet som förladdar luften och på så sätt fångar in de fina partiklarna. Och utöver att det ser till att hålla luften ren så är systemet även effektivt både ur energi- men även kostnadshänseende.

– Det är svårt för oss att säga vad systemet kostar för konsument, det beror lite på vad biltillverkaren gör. Men vi säger att det adderar mellan 20 och 60 dollar. Det vi tillsätter är en elektronikmodul, sen finns det ju ytterligare kostnader relaterade till uppkoppling och mjukvara som kan tillkomma.

Läs mer: Tidigare Volvoingenjören är med och formar utmanaren Lucid

Cabinair för som ovan nämnt diskussioner med flertalet biltillverkare när det kommer till integrerade system. Men de har även eftermarknadsalternativ, vilket mer eller mindre ser ut som att man har satt sin lösning direkt på ett vanligt filter. Och i ena hörnet har filtret ersatts med en elektronikmodul

– Vi har sett till att det passar in på befintliga modeller utan att behöva skruva i någon ny design eller byta ut delar. Det här är anpassat till de stora fordonsplattformarna från VW, Nissan, Mercedes med flera.

Att lyckas få in en lösning som merparten av bilindustrin kan använda är inte bara en bedrift – det är potentiellt oerhört lukrativt. Siffror är inget som företaget vill gå in på i dagsläget men Daniel Hagström sitter i karantän för att kunna åka till Kina och föra vidare diskussioner. Både med kunder men även för att få igång produktion i landet. Kina är den viktigaste marknaden och då är det viktigt att ha närhet till den i sin produktion.

Ute på vägen

Men det är en sak att prata om ren luft – en annan att uppleva den. För att visa Ny Teknik hur deras lösning fungerar i praktiken tar Marcus Odelros, säljchef mot biltillverkarna i Europa, oss med på en tur i en Volvo XC60. Bilen har systemet Advanced Air Cleaner installerat, men ännu så länge är mjukvaran för visualisering inte på plats – vilket gör att vi får se luftkvaliteten via en extern skärm.

Närbild på hur sensorn sitter i Volvos lösning Advanced Air Cleaner. Denna skickar sedan informationen om luftkvaliteten – så att man kan se den på skärmen i bilen. Foto: Cabinair

Turen i Stockholm går från Gärdet ner i Norra länken och ut mot Haga för att sedan vända och köra samma sträcka tillbaka.

– Ett problem med att visa det i Sverige är att vi har för ren luft. Det är sällan som partikelnivåerna kommer över gränsen för vad som anses vara ohälsosamt. Men nere i tunnlarna – och när det är rusningstrafik kan det vara det, säger Marcus Odelros.

Och tittar man på skärmen är det tydligt att partikelnivåerna utanför bilen pendlar – men inne i kupén är det väldigt rent. För sakens skull testar vi att släppa in smutsig utomhusluft och får se hur filtret på någon minut tar bort partiklarna.

– Sverige kanske inte är den stora marknaden för oss. Men varje partikel som finns i luften är ju en som riskeras att andas in och kan göra skada, säger Marcus Odelros.

Felix Björklund

Mer om: Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt