Bosch vill rädda dieseln – expert befarar höjd förbrukning

2018-04-25 15:52  

Bosch presenterar ny teknik som uppges sänka utsläppen av kväveoxid drastiskt. Motorexperten Andreas Cronhjort påpekar att metoden lär kosta bränsle.

”Genombrott – ny dieselteknik från Bosch ger lösning på kväveoxid–problemet”, uppger komponenttillverkaren Bosch efter att den nya tekniken presenterats av vd Volkmar Denner på Boschs årliga presskonferens i Stuttgart och Renningen.

– Det finns en framtid för dieseln. Idag vill vi en gång för alla sätta stopp för debatten om dieselns död, sa han.

Luftföroreningar beräknas bara i Sverige leda till 5 000 förtida dödsfall varje år, enligt en rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet från 2015. Luftföroreningarna kommer från såväl energiproduktion i Europa som dubbdäck, men också dieselbilars utsläpp av kväveoxider.

Läs mer: Biljättarnas kritik: Nya EU-testet stoppar flera bilmodeller

Nuvarande regler medger 168 milligram utsläpp av kväveoxider (NOx) per kilometer. 2020 sänks gränsen till 120 milligram. Bosch menar nu att de lyckats sänka utsläppen till så lite som 13 milligram i verklig körning. Vid, för dieselbilen utmanande, stadskörning var de genomsnittliga utsläppen så låga som 40 milligram, enligt Bosch som lät journalister köra bilar som utrustats med mätutrustning för att visa att tekniken verkligen fungerade.

– Vi är fast övertygade om att dieselmotorn kommer att fortsätta att spela en viktig roll i framtida transporter. Tills elektromobiliteten når sitt genombrott kommer vi att behöva de högeffektiva förbränningsmotorerna, sa Volkmar Denner.

Så hur är tekniken tänkt att fungera, enligt Bosch? Det handlar framförallt om två saker:

  • En mer responsiv avgasåterledning (EGR) som möjliggörs av en optimerad turbo som i sin tur svarar snabbare på exempelvis plötsliga accelerationer.
  • Högre avgastemperatur. För att uppnå optimal NOx-reducering krävs temperaturer på över 200 grader Celsius, vilket dieselbilar i stadsmiljö sällan uppnår men som Bosch nu löser med hjälp någon form av uppvärmning. Det är oklart exakt hur men det ska inte behöva installeras någon 48-volts elektrisk värmare, uppger Bosch.

Ai ska ta bort alla utsläpp

Bosch uppger att det inte krävs någon ytterligare hårdvara för att möjliggöra lösningen. De komponenter som krävs finns redan i produktionsbilar. Det handlar i stället om att kombinera redan existerande tekniker. Bosch uppger också att dieselmotorn inte kommer att förlora sin konkurrensfördel när det gäller bränsleekonomi. En dieselmotor brukar sägas vara omkring 30 procent effektivare än en bensinmotor.

Bosch menar också att de i framtiden kommer att använda sig av artificiell intelligens för att i princip helt bli av med alla utsläpp från dieselmotorn, bortsett från koldioxid.

Andreas Cronhjort är docent i förbränningsmotorteknik vid KTH. Han har läst igenom Boschs presentation av tekniken och konstaterar att höjd avgastemperatur rent teoretiskt borde ha ett pris i form av ökad bränsleförbrukning.

– De uttrycker sig slingrigt. De säger att motorn fortfarande kommer att vara bättre än en bensinmotor. Men det är luddigt ifall den kommer att vara ungefär lika bra som nu eller märkbart sämre.

Bosch kallar det ett genombrott. Tycker du att det är det?

– Om de faktiskt har lyckats sänka det till 13 milligram per kilometer tycker jag att det är ett stort kliv framåt. Men det är inte vad man brukar kalla en disruptiv teknik. De gör det de alltid har gjort fast väldigt mycket bättre.

De menar också att de i framtiden kommer att använda sig av artificiell intelligens för att sänka utsläppen ytterligare.

– Det känns mest som en krydda. Jag tolkar inte det som att de har använt ai vid utvecklingen av den nu presenterade lösningen.

Varför har de inte kommit fram till den här lösningen tidigare?

– Det är en väldigt bra fråga. Men att höja avgastemperaturen kostar som sagt bränsle. Jag gissar att det har varit billigare att låta bli. Man gör inte mer än vad man behöver göra.

– Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att Bosch inte i första hand tillverkar bilar, utan snarare tillhandahåller tekniska lösningar till biltillverkare. Om ingen biltillverkare efterfrågar en bättre och kanhända dyrare lösning, så berättar man kanske inte allt man vet och kan offentligt.

Det behövs enligt Bosch ingen extra hårdvara för att få det att fungera. Är det möjligt?

– Det beror lite på vad man lägger i begreppet extra hårdvara. Det kan ju tolkas som att de inte lägger till någon ny komponent med en ny funktion, utan bara byter ut befintliga komponenter mot nya komponenter med samma grundfunktion, men med högre prestanda. Till exempel kan en turbo och en EGR-ventil med snabbare reglering erbjuda bättre emissionskontroll vid transient körning som stadstrafik, säger Andreas Cronhjort.

Bosch har tidigare meddelat att de helt lägger ner planerna på egen produktion av batterier för elbilar.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt