Bosch utmanar med tillgång till 200 000 publika laddstationer

2020-06-18 16:35  
Foto: Bosch

Nu utmanar Bosch med att skapa tillgång till nätverk för elbilsladdning. Redan i år kommer de ha 200 000 publika laddpunkter anslutna till sin applösning.

Det är flera år sedan som laddinfrastruktur-racet drog igång. När elektrifiering ritade om spelplanen var det inte självklart att de som ”alltid” skött påfyllning av energi i fordon skulle fortsätta med det.

Nej, intresset för laddinfrastruktur och konkurrensen om denna har hårdnat rejält och numera armbågas allt från biltillverkare, oljebolag, teknikjättar och kraftbranschen om plats. I många fall pratas det om paneuropeiska nätverk där allianser mellan olika spelare tillhör vardagen.

Många vill lösa de problem som kom i elbilens linda. Att man som förare behövde ha en myriad av appar, kort och id-taggar för att få ladda. Nu kliver en verklig jätte in och utlovar att det här problemet ska bort. 

Det hela handlar om en appbaserad lösning där användare via sin mobil får tillgång till 150 000 laddställen i 16 europeiska länder.

Bosch är världens största underleverantör i bilbranschen, och tillverkar och säljer laddlösningar. Företaget driver inga egna laddstationer men lanserar nu en appbaserd lösning för att ge elbilsförare tillgång till laddstationer.

En del i applösningen, ”Charge My EV”, är att det ska bli enklare att se vad en laddning kostar. Enligt Bosch fanns det i maj fanns 288 olika tariffer för elbilsladdning bara i Tyskland.

”Laddning mycket mer än att fylla på el”

Bosch räknar med att de successivt lägger till laddare och att det vid utgången av året kommer att vara runt 200 000 punkter anslutna.

Men det slutar inte där. Bosch är som sagt en stormakt i industrin och de ser stora möjligheter att göra affärer även utanför att sy ihop ett laddnätverk.

– I framtiden kommer laddning vara mycket mer än att fylla på el. Nyckeln för oss är en individualisering av hela laddprocessen, säger Elmar Pritsch, ansvarig för Connected Mobility Solutions på Bosch, i ett uttalande.

Företaget utvecklar ett system där laddlösningen integreras biltillverkarnas egna appar och infotainmentsystem. Utan att gå in på detaljer skriver Bosch att tanken är att systemet kan lägga rutt efter preferenser som laddtid, restid och kostnad. Om ett planerat landställe är upptaget läggs rutten om.

Förare ska även kunna instruera systemet att välja laddpunkter nära restauranger eller med fritt wifi och liknande. Vidare ska man i samma system kunna göra beställningar av varor och få dem levererade till en laddpunkt på vägen.

För två år sedan avvecklade företaget hela sin batteriutveckling och satsning på att bli ledande inom elbilsbatterier. Skälet var att man tyckte det var för riskabelt. Men letar efter andra delar av elbilssegmentet att finnas i.

Bosch är inte ensamt om att se fördelarna med att bygga ett ekosystem med digitala tjänster. När VW lanserade sin tjänst ”Volkswagen We” hymlade de inte om affärsmöjligheterna.

– Vi förväntar oss att vi 2020 ska integrera fem miljoner nya kunder om året och 2025 tror vi att vi kommer att ha en miljard försäljningar genom vårt ekosystem, sade tillverkarens försäljningschef, Jürgen Stackmann då det begav sig.

Ännu så länge har Bosch inte kommunicerat när kunder får möjlighet att ansluta sig till nätverket och i skrivande stund går appen inte att ladda ner i Sverige.

Felix Björklund

Mer om: Bosch Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt