Bosch och VW vill bygga utrustning för batterifabriker ihop

2022-01-20 16:50  
Samförståndsavalet undertecknades den 17 januari. På främre raden Thomas Schmall, Volkswagen Group Board Member for Technology; Frank Blome, Head of Battery Volkswagen Group, Sebastian Wolf, Head of Operations Battery Cell Volkswagen Group. På Bakre raden: Günter Krenz, General Manager Bosch Manufacturing Solutions, Rolf Najork, koncernledningen Robert Bosch GmbH, Aemen Bouafif, assistent, Boschs koncernledning. Foto: Volkswagen

Bosch var på väg att börja bygga battericeller men övergav planerna. Nu vill bolaget i stället bygga utrustning för batterifabriker – tillsammans med Volkswagen.

Det var våren 2018 som världens största underleverantör till fordonsbranschen, tyska Robert Bosch Gmbh, slutligen satte ned foten och meddelade att det inte skulle börja tillverka battericeller i egen regi. En av anledningarna var att investeringen som beräknades till 20 miljarder euro sågs som alltför riskfylld.

– Vi behöver inte tillverka cellen själva för att vara en stor spelare inom e-mobilitet, sa Rolf Bulander, chef för mobilitetslösningar på Bosch, enligt Reuters.

Förflyttning närmre batteritillverkning

Bosch verkar stå fortsatt fast vid sin uppfattning men gör nu ett drag som förflyttar bolaget närmre celltillverkningen. Tillsammans med Volkswagen vill Bosch nämligen utforska möjligheten att bli en leverantör av produktionsutrustning för tillverkning av battericeller.

Komponenttillverkaren meddelade redan i somras att den satsar på produktionsutrustning för batterifabriker men då fanns inte VW med i bilden.

De båda tyska bolagen har nu skrivit under ett samförståndsavtal, skriver de i ett pressmeddelande.

Bolagen vill kunna erbjuda ett komplett utbud av ”processer och komponenter för storskalig tillverkning av battericeller och batterisystem”.

VW planerar sex fabriker

Volkswagen är redan på väg att bli en stor spelare inom celltillverkning och planerar sex europeiska fabriker till 2030.

– Europa har den unika möjligheten att bli ett globalt centrum för batteritillverkning under de kommande åren. Det finns en stark och växande efterfrågan inom alla aspekter av batteriproduktion, inklusive utrustning för nya gigafabriker, säger Thomas Schmall, teknikansvarig på VW.

Målet är att etablera det nya samriskföretaget i slutet av 2022.

Johan Kristensson

Mer om: Volkswagen Bosch

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt