Bolaget har sålt sin första modifierade P1800 i USA

2022-09-13 13:49  

Cyan Racing utgår från ett original, men deras ombyggda Volvo P1800 har en motor på 420 hästar. Nu är denn första bilen levererad. 

Restomod är en het biltrend. Det handlar om klassiska modeller, vanligtvis från 50-, 60- och 70-talet, som har moderniserats med ny teknik under skalet. Svenska Cyan Racing har tagit klivet in i genren med en version av Volvo P1800.

– Modellen ger oss möjlighet att kunna skapa vad vi ser som den optimala bilen från 60-talet men med modern teknik – fast fortfarande med bibehållen karaktär. Vi brukar säga, "the 60's, only perfected", säger Johan Meissner​, presschef på Cyan Racing till Ny Teknik.​

Bolaget grundades på 90-talet med uppdraget att driva Volvos fabriksteam, och blev med tiden biltillverkarens prestandaavdelning. Sedan dess har varumärket Polestar knoppats av.

Publiken gillade den svenska klassikern

2018 drog Cyan Racing igång projektet "P1800 Cyan", vid sidan av tävlingsverksamheten. Nyligen levererades det första exemplaret till kund, i samband med Monterey Car Week. Publiken i norra Kalifornien uppskattade den svenska klassikern.   

– Mottagandet var ju jättebra och det var jättekul att få se reaktionerna på det här projektet som vi har jobbat på så länge. Speciellt när bilen ställdes ut med alla etablerade och stora aktörer i just den här restomod-marknaden​, säger han.

Hela karossen är gjord av kolfiber. Foto: Cyan Racing

Det är främst interiören och instrumenteringen som skvallrar om att det rör sig om något helt annat än Helgonets gamla bil. Alla paneler ​som man kan ​se utifrån ​är gjorda ​av kolfiber, ​som tillsammans med högfasthetsstål​ ​​ger en hög vridstyvhet. Trots stora förändringar finns originalchassit kvar under de moderna materialen. ​​

– ​S​edan görs en stor modifikationsprocess på det​, med allt från att stärka upp originalchassit till att lägga till högfasthetsstål med modern teknik. Skillnaden bara i hur man arbetar med stål i dag jämfört med när bilarna producerades på 60-talet är enorm​, säger Johan​.

Läs mer: Nu tillåts elbilar ladda direkt i lyktstolpen

​Med moderna material kommer en långt bättre krocksäkerhet​ ​jämfört med 60-talet. Sedan ​kan kunden välja ​olika nivåer​ beroende på om bilen ska köras på bana eller i vanlig trafik, man kan exempelvis få en bur i titan​.

Nedtrimmad motor

​När det kommer till prestandan gläntar Johan på dörren för att det eventuellt kan gå att ordna fler hästkrafter än vad som har presenterats, även om han inte ger någon konkret siffra.

– Vad det gäller effektnivån är det helt upp till kunderna att speca. Det kan exempelvis vara som den bil vi har visat med 420 hk​, säger han​.​

Den första köparen valde faktiskt att få motorn nedtrimmad till 350 hk, med ett ökat bottenvrid för att bilen skulle bli mer hanterlig på allmän väg.

"Djupt dna inom Cyan Racing"

​Inför bygget ​har ​teamet ​​utvärderat i stort sett ​samtliga ​motoralternativ som finns​.​ F​rån ​Volvo-sfär​en granskades ​exempelvis en 5-cylindrig motor​ samt den V8 ​som ​satt​ i XC90/S90, som ​Cyan Racing själva tävlade med i V8 Supercars​.

–​ ​Men så landade vi ju just på den här 4-cylindriga, moderna motorn – samma som finns i alla Volvobilar i dag. Och den har ett djupt dna inom Cyan Racing. Dels genom att vi började tävla med den till och med innan den hamnade i Volvos produktionsbilar, och att de kunde dra erfarenheter och utveckla motorgruppen ytterligare för gatbilarna.

–​ ​Med just den motorn tog vi Volvos och Sveriges första VM-guld i banracing. Men framför känner​ vi​ att det passar med en 4-cylindrig motor i P1800​, ​som den hade original, och att ta det vidare med en modern version av den​, säger Johan Meissner​.

Den turboladdade motorn som driver på bakhjulen är kopplad till en femväxlad manuell växellåda från Hollinger, som ska ge den rätta mekaniska känslan.

John Edgren

Mer om: Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt