Bolagen har gett upp målet om full autonomi

2020-04-24 16:05  
Skyttelbuss från Easymile. Foto: Easymile

Tidigare trodde många att 2020 skulle innebära genombrottet för självkörande bilar på nivå 5. Men allt fler bolag överger målet om full autonomi, och har nu sänkt sina ambitioner.

Coronapandemin har tvingat de bolag som testar självkörande bilar på allmän väg att trycka på pausknappen, i likhet med den övriga bilindustrin.

Bland dem finns Waymo, Pony, Cruise, Argo och Aurora. Det är ett bakslag för ett teknikområde som redan har misslyckats med att leverera enligt förväntningarna.

Lauren Isaac är affärschef för det franska självkörande bolaget Easymile. I en intervju med IEEE Spectrum konstaterar han att hypen om autonom teknik var som störst för fem år sedan. Då utlovade både Toyota och Nissan att de skulle ha självkörande bilar i utbudet till 2020. Men så blev inte fallet.

Enligt Isaak har bolagen insett att autonomi på nivå 5 ställer krav som är svåra att uppfylla. Den helt självkörande bilen som på egen hand kan navigera genom alla typer av okända miljöer kräver för mycket.

Därför har många valt att sänka ribban och i stället inrikta sig på nivå 4. Det innebär att fordonet utan förare kan navigera genom en komplex miljö, men bara inom ett specifikt avgränsat område.

Läs mer: ”Hur långt kan självförtroende och teknik ta Einride?”

Bland företagen som har kapitulerat finns Easymile själva. Deras skyttlar med nivå 4-autonomi är avsedda för att rulla på flygplatser, universitetsområden och i företagsparker.

Ett problem är att branschen ännu inte har kommit överens om det bästa sättet för fordonen att hämta in information om omgivningen.

Lidar, där ett nät av laserpunkter ger en tredimensionell bild av miljön, används av många. Samtidigt har teknikens kritiserats. Bland annat har Elon Musk uttalat att de tillverkare som förlitar sig på lidar är dömda till undergång.

Forskning har visat att man med 3d-kameror och rätt algoritmer kan uppnå ett djupseende som är likvärdigt med lidar. Men öppna data från självkörande fordon från underleverantören Aptiv säger något annat.

Körningarna har analyserats av ai-företaget Scale som upptäckte att bilarnas kamerabaserade sensorer hade en sämre förmåga än lidar när det gällde att förutse sannolikheten av hur andra bilar torde förflytta sig i närtid. Scale utvecklar detta i ett blogginlägg på sin hemsida.

Läs mer: Nya detaljer om Waymos självkörande Jaguar I-Pace

Även om tvådimensionella sensorer kan framstå som korrekta så döljer sig ofta felaktigheter under ytan, enligt Scale. Det skapar en osäkerhet i maskininlärningen som skadar ai:ns förmåga att bedöma miljön och planera körningen.

Lidar ger å andra sidan ett exakt avstånd till varje del av det andra fordonet, vilket gör att färdriktningen kan beräknas med stor exakthet. Så striden mellan de två lägren lär fortsätta. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt