BMW: ”Vi är en ledstjärna inom elektrifiering”

2019-11-16 06:00  

BMW ska utveckla sina egna battericeller och öppnar ett nytt stort battericenter. ”Vi vill vara bäst på planeten. Vi leder i dag och vi kommer att fortsätta vara ledande inom e-mobilitet”, säger nya vd:n Oliver Zipse.

I utkanten av München har BMW slagit ner nya bopålar i form av ett nytt kompetenscenter för battericeller. Här ska tillverkaren forska, utveckla och prototypbygga batterier – i en anläggning som de menar gör att de håller i taktpinnen inom elektrifiering.

– Det nya battericells-centret sätter oss i en avundsvärd position, sade Oliver Zipse inför det samlade pressuppbådet vid en demonstration av anläggningen.

Han tillträdde som vd i augusti 2019. På ett sätt stämmer den nya chefens uttalande. Att äga en så stor del av sin produktion som möjligt och att inte vara i händerna på underleverantörer är något många biltillverkare anser är viktigt – särskilt när det gäller elbilar.

Läs mer: BMW fortsätter elektrifieringsoffensiven – släpper ny laddhybrid

Inget märke har hittills försökt att ha en egen celltillverkning (VW säger dock att de kommer att göra det på sikt). Även om BMW nu kommer att utveckla cellerna på egen hand överlåter BMW-chefen fortfarande till andra att massproducera dem.

– Bilindustrin har många beroendeförhållanden, se bara på stål och plast – det är inget vi gör själva. I dagsläget ser vi inte att vi behöver producera cellerna. För oss är det viktigare att förstå vad som är i dem. Vi behöver hitta vår egen väg, men blir det nödvändigt i framtiden så kommer vi agera.

”Kommer inte ha några sällsynta jordartsmetaller längre”

En sak som skiljer batterier från stål och plast är hur de produceras. Dels är de mer känsliga för variationer på marknaden, dels finns betänkligheter kring råvarubrytning och miljöhänsyn.

Det här är en brännande punkt för industrin – och något som måste hanteras. Flera råvaror som elbilar behöver bryts inte hållbart, är förknippade med hög miljöpåverkan och utsatta arbetsförhållanden. Det här har BMW valt att tackla genom att bland annat dra sig ur avtal där man bryter mineral i Kongo.

– Battericellstekniken är en nyckelfaktor i vår elbilsoffensiv, detta eftersom det påverkar både prestanda och kostnader. BMW har varit en ledstjärna inom e-mobilitet och det är mer än sex år sedan som vi gav oss in i segmentet, säger Oliver Zipse.

Läs mer: PSA: Så hotar elbilen bilbranschen

Nu ska tillverkaren ta kontroll över leveranskedjan, enligt honom.

– Vi tar ansvar för hela livscykeln för batterier. Det innebär att vi nu köper litium och kobolt själva och levererar till våra underleverantörer. Vi vill veta vad det kommer ifrån samt kunna visa att det är transparent. Från och med 2021 kommer vi inte ha några sällsynta jordartsmetaller längre i våra elmaskiner, säger BMW-chefen.

”Hållbarhet och bilar kan gå hand i hand”

Efter Zipse tog Markus Söder, Bayerns ministerpresident, plats på scenen. Och precis som när förbundskansler Angela Merkel nyligen pratade på VW:s produktionsinvigning var stödet för bilindustrin tydligt.

– De senaste åren har bilindustrin i Tyskland ändrats rejält. Efter att ha suttit fast i dieselskandalen länge har bilindustrin förnyats. Nu är det ljusa framtidsinsikter. I Tyskland har vi visat att hållbarhet och bilar kan gå hand i hand, sade han.

Vid sidan av det stora ståhejet på scenen, vad var det som BMW egentligen visade? Hur progressivt var det egentligen?

Visst, ett nytt battericenter för ett par miljarder och egen forskning på battericeller är ju inte något som alla har. Men när det gäller transparens i leverantörsledet klarar BMW inte det bättre än andra.

Läs mer: Deras nya elbil överraskar – med blygsam räckvidd

Flera av BMW-representanterna under evenemanget upprepade att företaget har enormt mycket på gång. Och tittar man på deras elbilsstrategi ser det ju intressant ut. Fram till 2023 ska märket lansera inte mindre än tolv elbilar, och utöver dessa ytterligare 13 laddhybrider.

På frågan om var BMW kommer att befinna sig i elektrifieringsracet är dock högste chefen tydlig.

– Vi är marknadsledande, och som jag ser det kommer vi fortsätta att vara det framöver, säger Oliver Zipse.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt