BMW räds inte Tesla Model 3: ”Vi är största premiumtillverkaren”

2019-04-14 07:00  

Kundnöjdhet, hållbarhet – och tysta städer. För BMW:s nye Sverigechef Emmanuel Bret innebär elektrifieringen och elbilar så mycket mer än ett avsteg från fossila bränslen: ”Man köper en bit av framtiden och vill aldrig återvända”, säger han.

En fransos som via Norge nu är Sverigechef för ett tyskt bilmärke. Emmanuel Bret tog över rodret för BMW Sverige i oktober, efter fyra framgångsrika år i vårt västra grannland. Och en av de saker han ser fram emot är att accelerera den svenska utvecklingen inom elektrifierade bilar.

– När jag kom till Norge var det ett helt annat läge än i dag. I grunden är det inte en särskilt annorlunda marknad, men eftersom de tidigt gav en stark impuls i form av subventioner så stödde de marknaden – som har utvecklats till en pilotmarknad. Och nu kan man säga att de ligger fem-tio år fram i tiden, säger Emmanuel.

Men även om subventioner och ekonomiska riktmedel var vad som skapade grundmarknaden i Norge så har den utvecklats bortom dessa menar den nye Sverigechefen.

– I de undersökningar kring bilägande som görs årligen i Norge framkommer det att 89 procent är extremt nöjda med sin elbil. Det är en mycket högre siffra än för traditionellt drivna bilar. Och det här är superviktigt för det visar att det inte handlar om vad tillverkarna vill eller vad subventionerna gör. Kunder vill verkligen ha elbilar. Punkt. Kvaliteten på körupplevelse och ägandet är så stort, säger han.

”En premiumupplevelse”

Ett skäl till nöjdheten är enligt BMW-chefen att elbilskunder är teknikorienterade samt mer inriktade på att leva hållbart. Elbilar levererar i båda dessa aspekter, men även i nya kategorier som tidigare inte var möjliga.

– Vi pratar sällan om ljud-smog, men det är en verklighet. Oslo håller i detta nu på att förvandlas till en tyst stad – och det är verkligen en premiumupplevelse. I framtiden kommer lyx att vara komfort och tystnad, inte stora motorer, säger Emmanuel Bret.

Och att det blåser nya vindar i branschen märkte BMW tidigt. Bolaget hoppade på elektrifieringståget redan 2012. Men utvecklingen de senaste åren har även inneburit att kraven på både tillverkare och bilhandlare har ändrats.

– I början insåg vi att frågorna från kunder inte var riktade till bilförsäljare, utan till elektriker. Så självklart var säljarna förvirrade. Frågorna var helt nya, och när man säljer ett laddbart fordon måste man veta var laddplatser finns, vilka finesser digitaliseringen medför och så vidare. Därför måste vi se till att ha de mest insatta och utbildade handlarna. Och det är utmanande, för kunderna är mer kunniga.

”Det är vi som är ledande”

Och vad ska då handlarna sälja? Emmanuel Bret berättar att BMW under året kommer att utöka sin elektrifierade palett och totalt erbjuda nio olika modellalternativ i totalt 13 versioner. När det gäller laddhybrider går spektrumet från familjefraktaren 225 XE Active Tourer till topplimousinen 745e och sportbilen i8.

– Något som är viktigt är att säga att det här är produkter som vi kan sälja och har tillräckligt av. Vi kan klara av att leverera inom två till tre månader, säger Emmanuel Bret.

När det gäller rena elbilar kommer i3 att få kämpa ensam året ut, men trots att Tesla Model 3 gjort storstilat intåg på den svenska marknaden och under sin första månad lyckades komma topp fem på försäljningslistan är det inget som kommer att rubba balansen i premiumsegmentet.

– Vi är superglada över att se en ny utmanare. Och att de säljer bra visar bara på hur stor efterfrågan är. Men vi behöver inte vänta på en ny konkurrent som ska visa oss framtiden. Vi var redan där 2013, och det är vi som är ledande.

Men hur kommer det att påverka er marknadsposition? Model 3 var ju den bäst säljande mellanklassedanen i premiumsegmentet.

– Vi välkomnar dem, men det förändrar inte vår position. Vi är den största elektrifierade premiumtillverkaren och det kommer vi att vara även framöver. Vi har ett stort marknadsförsteg, säger Emmanuel.

Och hur ser ni på Polestar? De utmålar sig själva som den enda äkta rivalen till Tesla och har fått enormt genomslag. Kan det påverka er marknad, särskilt med tanke på att de har en svensk anknytning?

– Att ha fler alternativ är bara bra för kunder. Men det visar mer på att vi haft rätt i vår satsning på elektrifiering, än att det ger problem. Alla är välkomna och det är bra att vi inte är lika ensamma längre.

Men i3 är en helt annan bil, ganska liten, skadar det inte er marknadsposition när fler större bilar lanseras?

– Visst, i3 är inte en stor bil, men från mina erfarenheter i Norge ser elbilsköpet lite annorlunda ut. Norge var precis som Sverige en kombi-marknad, men det ändrades snabbt. Förr frågade kunder först om kaross, sedan började de diskutera vilken motor som var aktuell. I dag är den första frågan kunder ställer: Har ni en elbil eller en laddhybrid? Om du kan svara ja, kommer kunden att kunna nöja sig med den kaross du har, även om det inte var den som hen förväntade sig från början. Så numera är det teknik först, kaross som nummer två, säger han.

Läs mer: Så ser elbilarnas globala topplista ut

Att bilindustrin just nu genomgår en enorm transformation är ingen nyhet och Emmanuel Bret sticker inte under stol med att det finns många utmaningar. Men med det kommer även nya möjligheter – och nya allianser. I fjol lanserades Ionity, ett nätverk av snabbladdare som ska täcka Europa, som ägs gemensamt av BMW, Daimler, Volkswagenkoncernen och Ford.

– Vi är en del av det starkaste nätet i Europa och 20 av dessa stationer kommer att byggas i Sverige. Snabbladdning är viktigt för i framtiden lär det nog inte handla lika mycket om räckvidd – utan om hur lång tid det tar att ladda.

Så hur stor fördel kommer Ionity ge er?

– Det är inte definierat i dagsläget hur vi kommer att göra och inget vi kan brodera ut kring nu. Det första steget var att vi som konkurrenter valde att gå ihop. Men hur vi kommer använda det… Ge oss några månader, säger Emmanuel Bret.

Förutom elektrifiering är digitalisering och autonom teknik de stora revolutionärerna i branschen. Men trots att spelplanen ändras anser Emmanuel Bret att BMW med sina 103 år på nacken är med på noterna.

– Elektrifiering är framtiden för mig, och väldigt stort för vår industri. Men vi känner oss säkra på att vi ligger steget före. Det är en intressant tid och vårt fokus ligger på att leverera den bästa digitala och elektriska kundupplevelsen, säger Emmanuel Bret.

Modeller BMW

Laddhybrider

225xe – pris från 418 000 kr

330e – produktion startar i juli, förhandsbokning öppen – pris ej klart

530e/530e xDrive – pris från 533 500 kr

X3 xDrive30e – produktion startar i slutet av 2019, förhandsbokning andra halvåret – pris ej klart

X5 xDrive45e – produktion startar i juli, förhandsbokning öppen – pris ej klart

745e/745Le xDrive – pris från 1 055 800 kr

i8 Coupe – pris från 1 486 500 kr

i8 Roadster – pris från 1 641 500 kr

Elbilar

i3/i3S – pris från 419 000 kr

iX3 – i produktion 2020, förhandsbokning öppen – pris ej klart

i4 – i produktion 2021 – pris ej klart

iNext –  i produktion 2021 – pris ej klart

Modeller Mini

Laddhybrider

Cooper SE Countryman – pris från 401 300 kr

Elbilar

Cooper SE – produktion startar i slutet av 2019, förhandsbokning öppen – pris ej klart

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt