BMW: Därför satsar vi på cylindriska batterier

2022-11-11 06:00  

Ett teknikval som följer Tesla och står i bjärt kontrast till Volkswagen. För BMW utgör cylindriska batterier framtiden. ”Efter noggrann genomgång var det ett självklart val”, säger Nicolai Martin på tillverkaren.

I september gick BMW ut med en spännande nyhet. Man gjorde ett vägval när det kom till formfaktor för sina framtida batterier, och med den kommande generationen av elbilar – är det cylindriska battericeller som gäller.

Valet innebär att man lite överraskande går samma väg som Tesla och diametralt motsatt den riktning som bland annat Volkswagenkoncernen valt. Där VW tänker fyrkantigt och vill bygga ”Lego” – tror BMW att vinsterna med att tänka utanför den kvadratiska lådan är större. Det hävdar Nikolai Martin, nu ansvarig för ”driving experience” på BMW, men som tidigare var med och tog fram beslutsunderlaget kring cylindriska batterier.

– För varje generation av batterier är målet att få den bästa möjliga tekniska lösningen såväl på battericell- som batteripacksnivå. De olika lösningarna måste leverera optimal prestanda i den arkitektur de är avsedda för. De avgörande faktorerna är energitäthet, säkerhet, fordonsintegration samt hållbarhet – och efter att ha tittat på möjliga alternativ så beslutade vi oss för att den cylindriska designen är bäst, säger Nicolai Martin till Ny Teknik.

Läs mer: BMW:s utvecklingschef: Ingen lidar – ingen självkörande bil

Den nya generationen batterier kommer att introduceras i samband med att BMW går över till sin nya fordonsarkitektur kallad ”Neue Klasse” 2025. Fördelarna som cylindriska celler kommer med är enligt BMW att de har högre tålighet mot deformation, är billigare och enklare att producera samt att de är säkrare.

”Det vi gör är banbrytande”

Men cylinderformen är inte det enda som skiljer BMW:s framtida batterier från de som VW satsar på. När VW presenterade sin stora Powerco-satsning med egen batterifabrik och ett tänk om standardisering av celler – var just ”one size fits all” hela grundtanken.

– Det vi gör är banbrytande och är inget som har gjorts tidigare. Genom att vara en batteritillverkare för VW-koncernen, med en enda battericellsdimension, gör att vi har en kund och produkt – inte hundra, sade Kai Alexander Müller, ekonomichef på Powerco, till Ny Teknik.

BMW:s Nicolai Martin. Foto: BMW

Det här tänket lyfter inte alls hos BMW. Nicolai Martin säger att man har ett helt annat sätt att se på saken.

– En ”one size fits all” approach är inte BMW:s sätt att göra saker. Det här gäller både format och kemi på celler. I vår sjätte generation av elektriska drivlinor har vi därför beslutat oss för att använda cylindriska celler med en diameter på 46 mm och antingen 95- eller 120 mm höjd. Utmaningen är, och har alltid varit, att identifiera den bästa tekniken och formatet för arkitekturen och fordonsgenerationen som cellen och packet designats för, säger han.

”Jobbar med de bästa”

Vidare har BMW beslutat att inte själva producera sina batterier. Där säger man att det inte finns några tankar om att investera och bygga upp egna fabriker. Dock kommer man inte att binda sig vid en enda leverantör. I Europa och Kina blir det CATL och EVE Energy som blir partners och i USA är det Envision AESC som ska leverera batterier. Utöver dessa har tillverkaren även avtal med Northvolt som från 2024 ska leverera batterier, dock har man ännu inte avslöjat huruvida de kommer vara en av leverantörerna av cylindriska batterier.

Nicolai Martin är dock tydlig med att man jobbar med de bästa i branschen, och även om man inte ska producera egna batterier har BMW ett eget batteriforskningscenter där man utvecklar teknik och studerar olika cellkemier. Men hur påverkar det tillverkarens möjligheter att implementera de senaste nyheterna såsom cell-to-pack och solid state-batterier?

– Vi har redan kommunicerat att i vårt generation sex-system så kommer inte moduler vara nödvändiga. Alltså kommer de cylindriska cellerna att vara integrerade i ett cell-to-pack. Vi har även en klar roadmap för batterier med fast elektrolyt. Innan 2025 kommer vi att presentera ett demonstrationsfordon med tekniken och innan slutet av decenniet kommer vi att erbjuda den i produktionsbilar, säger Nicolai Martin.

Felix Björklund

Mer om: BMW Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt