Premium
Batterierna tvingar bilindustrin till nya samarbeten
Förbränningsmotorn har varit bilbolagens ögonsten men med batteriet tänker de helt annorlunda – åtminstone just nu. Fordonsforskarna har delvis olika åsikter om varför det är så.
Biltillverkarna har historiskt ofta varit mycket stolta över sina egenutvecklade motortekniker. Namnet pryder inte sällan bakluckan eller motorkåpan, trots att intresset hos genomsnittskunden förmodligen är måttligt. Honda Vtec är ett exempel, Volkswagen TDI och Mazda Skyactiv-X ytterligare två.
Men nu håller förbränningsmotorn på att bli passé. Fordonstillverkarna ställer om sina utvecklingsavdelningar. Elbilar kräver inga avancerade mekaniska underverk i form av insprutningssystem, ventilstyrning eller turboaggregat. I elbilar är inte motorn den enskilt dyraste komponenten, utan batteriet. Det utgör omkring 40 procent av kostnaden för hela bilen. I årets upplaga av Elbilskampen har Ny Teknik därför kartlagt bilbolagens batteristrategier.