Premium

Autonoma elfärjorna ska ersätta SL-båten på Riddarfjärdslinjen

Reidun Svarva på rederiet Torghatten. Foto: Torghatten

För fem år sedan lade SL ned Riddarfjärdslinjen – i vår kan den återuppstå tack vare norska autonoma elfärjor. “Det är en hövlig teknik som stannar för fåglar, kajaker och andra båtar”, säger Reidun Svarva på rederiet Torghatten.

Publicerad Uppdaterad

Det är inte bara person- och lastbilar som elektrifieras och förses med självkörande teknik. Även till sjöss pågår en omställning, som dock sker lite långsammare än på land. Men det vill Torghatten ändra på. Rederiet vars majoritetsägare är svenska EQT Infrastructure, äger redan världens största elektriferade fartyg Bastø Electric och ger sig nu in på elektrifierade och autonoma färjor, där Stockholm får agera pilotplats.

Rejdun Svarva är affärsutvecklingschef på Torghatten. På frågan varför bolaget sjösätter projektet just här svarar hon att det är lika delar slumpen och lika delar den teknikavantagardistiska befolkningen som har gjort att valet föll på Stockholm.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här