Audi lanserar världens första ’nivå 3-bil’

2017-06-20 06:00 Johan Kristensson  

Det är långt kvar till fullständigt självkörande bilar. Nya Audi A8 kommer dock redan i år ha en funktion för automatisk körning i kö på motorväg.

Audi har givits ledartröjan vad gäller utvecklingen av automatisk körning av koncernmodern Volkswagen. Ungefär 250 personer arbetar för tillfället med tekniken. De flesta i Ingolstadt utanför München men också i Kina och Kalifornien.

Chef för avdelningen för autonom körning är Mirko Reuter. Ny Teknik träffade honom en solig dag i företagets fashionabla showroom vid flygplatsen i München. Målet med resan var en tur längs A9 Autobahn i en Audi A7 utrustad med ”Highway pilot” för autonom körning på motorväg.

Den hårda konkurrensen om att bli först med en fullständigt självkörande personbil (nivå 5) tycks locka fram allt frikostigare löften från tillverkarna. Tesla-vd:n Elon Musk sa exempelvis i våras att han förväntar sig nivå 5 redan om två år, med brasklappar kring lagstiftning och validering av programvaran.

Mirko Reuter intar en försiktigare ståndpunkt. Fullt autonoma bilar som kan hantera alla typer av situationer i alla delar av världen lär knappast vara verklighet förrän bortåt 2030–2035.

– Allt annat är orealistiskt, säger han.

Läs mer: BMW vill bli bäst även för den som älskar att åka

Han påpekar att Audi sysslat med funktioner för olika nivåer av självkörning i 15 år och att det är ett prioriterat område för biljätten, som har 88 000 anställda och 10 000 ingenjörer.

– Vi har ett annat angreppssätt än de stora it-bolagen som exempelvis Google. De är egentligen ute efter att skapa nya mobilitetstjänster. Vi utvecklar i stället funktionerna steg för steg. Våra kunder kommer att fortsätta vilja köra längs en kurvig väg i Alperna. Däremot tycker de inte att det är kul att stå i kö, säger han.

Kolla in filmen med Ny Tekniks reporter i en självkörande Audi A7 på autobahn:

Därför utvecklade Audi exempelvis först ”Traffic jam assist” (förarstödsfunktion för trafikköer i nivå SAE 2) som under året kommer att lanseras i en ny och mer avancerad tappning kallad ”Traffic jam pilot”, en nivå 3-funktion.

Vem driver utvecklingen mot autonoma fordon? Kunden, bilbolagen eller it-bolagen?

– Alla tre. Men viktigast är kunden. Vi har hittills fått bra feedback på våra funktioner. I Kina står en del i kö i två tre timmar varje dag. För oss som biltillverkare blir det intressant eftersom vi ser hur tekniken är en möjliggörare. För bara tre år sedan ansågs den dator som i dag sitter i bilarna vara en superdator. It-bolagen är, som jag nämnde, mer inne på att hitta nya former av mobilitet.

Samtidigt har Audi nyligen bildat ett dotterbolag kallat Audi Intelligent Driving. I det utvecklas tekniken för nivå 5. Tanken är att det ska fungera mer som ett startup-bolag.

– Det kommer att fokusera på urban körning medan vi fokuserar mer på användning världen över, säger Mirko Reuter.

Läs mer: Daimler också på banan med självkörande bilar

På liknande vis delar Audi ut små bilar till ingenjörsstudenter för att låta dem utveckla intelligent programvara. Och kanske bli morgondagens rekrytering. På CES-mässan presenterades en Audi Q7 som bygger djupinlärning.

– Djupinlärning ger fantastiska möjligheter till snabb utveckling. Men att utvärdera koden skulle ta enormt mycket tid. Personligen tror jag mer på en mix mellan djupinlärning och konventionell ai, säger Mirko Reuter.

Bilen som Ny Teknik senare under dagen fick provåka på Autobahn kallas Jack och är specialutrustad med mängder av mätinstrument och datautrustning i bagageutrymmet, precis som BMW:s motsvarande modell. Jack har hittills rullat 200 000 kilometer varav hälften i självkörande läge.

– Och hittills har vi inte haft en enda olycka, säger Mirko Reuter.

Den Audi A8 som väntas till marknaden i år ska vara utrustad med ”Traffic jam pilot”, vilket tillåter föraren att ta händerna från ratten i köer upp till 65 kilometer per timme. Audi tar på sig ansvaret under tiden och menar att det blir världens första nivå 3-funktion i allmänt bruk.

Några år senare, omkring 2021, väntas lansering av den funktion Ny Teknik fick testa, kallad ”Highway pilot”.                       

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS