Audi-chef: ”Alla kommer inte att ha råd med en elbil från Audi från dag ett”

2019-12-16 06:00  

Från dieselsvacka och brist – till ny teknik och en breddad arsenal. 2019 var ett avgörande år för Audi och i en intervju med Ny Teknik pratar Diego Ramos, chef för Audi Sverige om elektrifiering samt avslöjar varför försäljningstopplistor inte är intressanta.

Hela bilindustrin har genomgått ett snabbt paradigmskifte och för Volkswagenkoncernen har det varit ett stålbad efter den uppmärksammade dieselskandalen.

För Audi, som varit teknikspetsen i gruppen, har förändringen inneburit ett stort skifte – och en helt ny palett modeller.

– Audi är ett företag som lärt sig genom utmaningar. Vi har varit skadeskjutna på grund av dieseln, men nu är vi tillbaka och har investerat i ny teknik. Det smärtsamma är bakom oss och jag känner att vi har återfått förtroendet från våra kunder, säger Diego Ramos, chef för Audi Sverige.

En sak som har varit tydlig är att Audi har haft tunt med elektrifierade alternativ. På laddhybridsidan har det varit modellen Q7 som funnits tillgänglig. Förvisso har Audi även haft A3 med laddlucka, men på grund av problem kring WLTP-certifiering har den inte varit möjlig att beställa på länge. 

– Jag skulle inte säga att vår försäljning har blivit lidande på grund av att vi har saknat laddhybrider. Men vi hade däremot kunna växa mer om vi hade haft dem. För A3 e-tron var priset inte tillräckligt konkurrenskraftigt. Nu har vi omfamnat elektrifieringen och investerar tungt i den, och jag gillar att säga att man visar engagemang genom att lägga plånboken på det man pratar om. För om man inte lägger pengar bakom sina ord så betyder de inget, säger Diego Ramos.

Inget mål att hamna på topplistor

Volkswagengruppen investerat mycket pengar i elektrifiering, och i detta är Audi en stor del. Av 390 utvecklingsmiljarder [kronor, i euro är det 37 miljarder, reds anm] lägger Audi 127 miljarder kronor på elektrifiering fram till 2024.

Sett till elektrifierade modeller har det mynnat ut i elbilen E-tron/E-tron Sportback samt laddhybriderna Q5, nya Q7, A6, A7 och A8.

Och mer finns laddat, 2025 ska antalet modeller med eldrift vara 30 varav 20 ska vara rena elbilar. Och med detta i ryggen är Diego Ramos övertygad om att Audi har en ljus framtid.

– 2018 var ett tufft år, men i år är resultatet mycket bättre och 2020 lägger vi i ytterligare en växel. Men marknaden i Sverige kommer inte att växa, så vi pratar om att ersätta delar av marknaden. I det korta perspektivet så kommer de som har elektrifierade modeller att ta marknadsandelar. 

Så hur kommer det här påverka Audis marknad? Förr i tiden var vi vana vid att se en Audimodell på topplistorna när det gällde försäljning.

– Vi har inget mål som sådant att hamna på topplistor. Vi vill inte kompensera att vi saknar en drivlina genom att sänka priset – bara för att hamna på en lista. Det skulle förstöra vårt andrahandsvärde. Vi ser till att ha en attraktiv produkt – och då får vi acceptera att vi i vissa tider inte har rätt produkter i vissa segment, säger han.

Ett problem som ständigt är aktuellt när det gäller elektrifierade bilar är tillgång kontra efterfrågan. På senare år har efterfrågan på elektrifierade modeller vida överstigit tillgången. Hur ska ni göra för att försäkra er om att få fram tillräckligt med bilar?

– Vi hade det problemet 2018. Jag ska inte sticka under stol med att det var ett jätteproblem, på grund av WLTP och vår modellförnyelse. Men det har gjort att vi är dubbelt så effektiva som tidigare. När det gäller e-tron så kunde vi när efterfrågan var som störst inte ens säga till kunderna när deras bilar skulle byggas – nu är vi mer i linje med vanlig produktion.

Läs mer: Audi om nya E-tron Sportback: ”Det här är unikt i en seriebil”

Och när det gäller de nya laddhybriderna?

– Där är vi i uppstartsfasen, men vi förväntar oss inte att det blir långa köer. Det kommer att vara viss turbulens, men jag förväntar mig inte att det ska bli lika illa som i fjol.

Elektrifierade bilar är fortfarande dyra. I Sverige är det framförallt de som har möjlighet att välja förmånsbil som hoppar på elbilståget. Hur ska ni göra för att attrahera privatköpare?

– Privatleasing växer i Sverige. När jag jobbade i Kanada var 80 procent av försäljningen privatleasing, och jag tror att det är framtiden. Det är uppenbart att en elbil kostar mer i inköp än alternativen. Vi är även ett premiummärke och har valt att börja med elektrifiering från toppen av modellprogrammet. Med tiden kommer att vi gå ner i segmenten. Det finns andra märken inom gruppen som har erbjudanden som är mer anpassade för den breda massan. Alla kommer inte att ha råd med en elbil från Audi från dag ett.

– Jag tycker att vi inte pratar tillräckligt mycket om bränslekostnader, som är en markant del av ekvationen. Det är också annorlunda att köra elbil, jag känner mig bättre både som människa och medborgare.

Förutom högt pris har laddinfrastruktur setts som ett problem, hur ser du på läget i Sverige?

– Jag ser det inte som ett stort problem, men det finns utrymme för förbättring. Jag ska inte kritisera någon för att det inte finns på plats, vi som industri har ju varit velande ett tag när det gäller elektrifiering. Men nu satsar vi fullt. Så jag har förståelse för att vissa myndigheter och aktörer inte har hunnit bestämma sig ännu, men vi biltillverkare och infrastrukturspelare måste gå hand i hand för att det ska bli bra. 

Så du ser inte brister i täckning som ett problem?

– Jag kör elbil dagligen och för mig är det inte ett problem. Visst, man måste göra vissa justeringar. Som elbilsägare måste du planera mer och att ändra beteende är svårt. Men vi måste anpassa oss, vi kan inte bara förvänta oss att alla andra ska göra det.

Läs mer: Lista: Här är alla elbilar som kommer att finnas ute 2020

Efter årsskiftet kommer den nya tuffare WLTP-körcykeln få fullt genomslag vid skattesättning. Det innebär att modeller med koldioxidutsläpp över 95 gram får högre skatt, och straffas hårdare i statens bonus/malus-system.

Audi har många modeller som kommer få skatten höjd, exempelvis får Q5 TDI en skatt på över 12 000 jämfört med dagens 6 600 kr  – hur kommer det här skiftet att påverka er?

– Jag tror inte folk kommer sluta köpa bilar efter årsskiftet. Det som kan hända är att vi ser ett skifte på marknaden. Jag tror inte att vi kommer sälja färre bilar, men de som vi säljer kan vara mindre. Samma sak hände efter krisen 2008.

Och hur ser det ut med utsläppsmålet om 95 gram koldioxid per kilometer. Kommer Audi att nå det?

– Vi har ett mål som vi måste nå, men det är inom gruppen (Audi redovisar utsläpp tillsammans med hela VW-gruppen reds.anm). Vi vill inte betala böter så vi kommer inte övertrassera dem.

Men kan det bli så att ni slutar sälja vissa modeller för att de släpper ut för mycket?

– Det kan hända, men vi är inte där än. Att sälja många elbilar och hybrider hjälper och ännu så länge har vi inte behövt korrigera vår försäljningsplan i Sverige med tanke på koldioxid. Om vi riskerar att hamna över målet så får vi korrigera, men i dagsläget klarar vi det med vår nuvarande portfölj.

Ford har börjat sälja etanolbilar igen, är det något ni kan tänka er att göra? Och hur ser ni på vätgas och biogas-alternativ?

– Vi säljer A3, A4 och A5 med gasdrift. Det är marknaden som definierar vad vi ska göra. Vi har tekniken och kan bygga bilarna. Men etanol är en marginell produkt och ingen lösning. När det gäller gas så är bränslet bra i Sverige, men utsläppet räknas på naturgas vilket gör att det är ett politiskt problem. Det är även osäkert och föränderligt.

Läs mer: ”Ingen förtäckt Audi – det här är tuffa prestandabilar”

Så andra alternativ utanför elektrifiering är inte intressant?

– Jag säger att i slutändan så måste man välja sina strider. Tittar vi på den stora bilden så är det elektrifiering som är framtiden. Vi investerar tungt i det här och det vi investerar måste vi ta från annat. Vi har valt elektrifiering och lägger 127 av 390 miljarder kronor i utveckling på det här. 

Hybrider och i förlängningen batterielektriska elbilar är alltså det som gäller för er?

– Ja, jag gillar fokus. Att man tittar på en sak och gör den ordentligt. Det är fortfarande i sin linda, men här finns möjligheter. Sverige är dock långt framme jämfört med övriga Europa. Här bemöter vi i varje fall problemen och här finns ett stort intresse från kunder, myndigheter och industrier. Vi är Gretas land – här ser vi möjligheten att förändra.

Audis elektrifierade modeller

Laddhybrider

A3 40 e-tron – från 402 200 kr

A6 55 TFSI e quattro. Beställningsbar i början av 2020

A7 55 TFSI e quattro – från 753 000 kr

A8 60 TFSI e quattro – från 1 117 000 kr 

A8 L 60 TFSI e quattro – från 1 167.000 kr

 

Q5 50 TFSI e quattro – från 580 700 kr 

Q5 55 TFSI e quattro – från 596.700 kr

Q7 55 TFSI e quattro – från 788 200 kr

Q7 60 TFSI e quattro  – från 888.200 kr

Elbilar

e-tron 50 quattro – från 799 000 kr. Introduktionspris 695.000 kr

e-tron Sportback 50 quattro – från 827 000 kr. Introduktionspris 777.700 kr för Proline

Felix Björklund

Mer om: Audi Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt