Årtiondets mest knäppa och udda konceptbilar

2019-12-28 07:00  

Finurliga, visionära – eller bara udda. Koncept och designstudier ska förevisa biltillverkarnas syn på framtiden. Minns ni Volkswagens svävande klot och Toyotas träbil?

Inställningen till koncept är olika bland biltillverkarna. Vissa märken väljer att presentera ganska verklighetstrogna designstudier – och sedan använda delar av dessa i sina serieproduktionsbilar.

Men så finns det andra som tar ut svängarna och vågar släppa kreatörerna lösa. En del blir bra, vissa intressanta – och några undrar man som betraktare vilken tanke som ligger bakom.

Så hur har det sett ut under tiotalet? Ny Teknik gör en djupdykning bland biltillverkarnas dåtida framtidsvisioner.

Porsche 918 Spyder och Jaguar C-X75 Concept

Decenniet började intressant och bland 2010 års koncept återfinns både Porsche 918 Spyder och Jaguar C-X75 Concept. Två bilar som verkligen influerat respektive märkes inriktning.

Porsche gick hela vägen till produktion, medan Jaguar använde delar av designen från konceptet på sin I-Pace. Men det finns ju även de som inte riktigt flög heller.

 

Chevrolet EN V Concept

2010: Chevrolet EV-N

Konceptet som GM-märket visade upp såg ut som någon slags rullande Star Wars-mask. Bilen (?) var utvecklad tillsammans med Segway och sågs som ett svar på framtidens mobilitetsbehov.

Den var eldriven och skulle klara av att köra autonomt. Topphastigeheten var 40 km/h och räckvidden i batteriet var 40 km.

 

Citroen ccrab

2011: Citroën CCrab

Intelligent eller starten på världens värsta trafikkaos? Citroën lanserade visionen om en bil som tar trafikstockning med en axelryckning.

Inspirationen hämtades från djurvärlden och då närmare bestämt från skaldjur. CCrab kunde köra i alla riktningar och "väva sig in och ur trafiken". Det låter ju strålande, ända tills man tänker på vilket kaos det skulle kunna leda till. 

2012 var ett viktigt år i bilbranschen. Detta då Tesla på riktigt kastade handsken och utmanade de traditionella biltillverkarna genom att lansera Model S.

Men hur såg det ut i konceptväg? Jo, bland annat så visade Mercedes upp en elektrisk superbil samt en terrängbil med ”Hydro-tech converter” vad det nu är?

 

VW Hover Car

2012: Volkswagen Hover Car

Teslas intåg i all ära. Men mest visionärt på konceptscenen var nog Hover Car, en så kallat ”crowdsourcad” designstudie.

Fordonet var en slags flygande klot och den höll sig svävande genom att ”reagera med mineralerna i marken”. Som sagt, väldigt futuristisk och väldigt långt från den verkliga modellpaletten.

 

Lamborghini Egoista

2013: Lamborghini Egoista

Vad gör man när man fyller 50 år? Jo, man hyllar sig själv.

Exakt så gick tanken när italienska Lamborghini skapade ett koncept för att fira ett halvsekel i branschen. Egoista var tänkt för äkta självälskare som inte ville dela kupén med andra.

Eller som chefsdesignern utryckte det: ”en representation av hedonism tagen till det extrema”. Den ensitsiga bilen var faktiskt fullt körbar.

 

Chevrolet Caparral Foto: Richard Prince

2014: Chevrolet Chaparral 2x Vision Gran Turismo

När man inte begränsas av vare sig verklighet eller logik är spelfältet stort. Och designteamet bakom Chevrolet Chaparral 2X visade verkligen det.

Här ligger föraren med huvudet framåt och armar och ben i riktning mot varje hjul. Lite som en flygande ekorre.

Och den superlätta bilen på 450 kilo drivs av en litiumjondriven laserstråle som genererar 905 hästkrafter. Resultatet: en hastighet på över 400 km/h.

 

Mercedes Benz F

2015: Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion

Halvvägs in på årtiondet märks det att elektrifiering har gjort avtryck. Drivlinorna är i allt större utsträckning fossilfria.

Bentley visar hybrid, McLaren och Mercedes visar elbilar – och Porsche trummar upp förväntningarna genom att visa Mission E. Den senare är modellen som nu har omvandlats till elbilen Taycan.

Ett bevis på att gränserna mellan branscher luckras upp är att biltillverkare i allt större grad visar nyheter på teknikmässor.

En sådan var Mercedes F 015 – en slags rullande lounge. Självklart var det lyx som var fokus, och för de som inte vill köra var det bara låta datorn ta över och vända sig om.

Drivlinan bestod av ett bränslecellssystem och bilen var tänkt for framtidsstäder 2030.

 

Toyota Setsuna

2016: Toyota Setsuna

Hållbarhet må vara en av dagens absolut tydligaste trender, men även 2016 kunde man få se en modell som tog hållbarhetstanken till det extrema.

Setsuna var Toyotas fullt körbara träbil. Modellen var hopsatt av björk och cederträ utan att de hade använt en enda spik.

Ytterligare ett bevis på att den var tänkt att hålla var att bilen hade en års-räknare på instrumentbrädan som gick upp till 100 år. Lite som årsringar och enligt tillverkaren något som signalerade att bilen ska vara en släktklenod – inte slit och släng.

 

Rinspeed Oasis

2017: Rinspeed Oasis

Om du tyckte att Toyota tog ut svängarna när det kom till material 2016 så gjorde Rinspeed det året efter. Oasis var nämligen ett koncept som inte bara var ett transportmedel – det var även en rekreationsplats med en inbyggd trädgård. I denna fanns det både Bonzai-träd samt möjligheten att odla rädisor.

Bilen var även tänkt som en del i delningsekonomin och i beställningsappen kunde man välja vem man ville åka med.

 

Sbarro

2018: Sbarro 4x4+2

2018 var ett tydligt fokus på bilshower världen över att det var mindre fokus på bilar – och mer på mobilitet som sådan. Alla stora biltillverkare hade någon form av självkörande transportlösning.

Volvo 360, Toyota E-palette, Renault EZ-GO/Ultimo Mercedes Vision Urbanetic var några av dessa.

En som inte var i takt med tiden är nischtillverkaren Sbarro. Deras 4x4+2 var något av en egen nisch. Inte nog med att drivlinan bestod av en otidsenlig V8 helt utan elektrifiering – designen stack även ut. 

Om du undrar var namnet kommer ifrån. Jo, bilen är fyrhjulsdriven, men kan även fälla ut ytterligare två hjul om det skulle behövas.

Hyundai Elevate

2019: Hyundai Elevate

En elbil som hux flux förvandlas till en vandrande robot. Det låter mer transformers á la Hollywood än något som bilindustrin skulle hitta på.

Men ändå så fick vi i år se Hyundai Elevate – ett räddningsfordon tänkt för otillgänglig terräng eller katastrofområden.

På vägen kör fordonet som vilken bil som helst, men när den ska ut i skog och mark fälls fyra ben ut och den vandrar fram.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt