Premium

Åre Östersund gör sig redo för att testa elflyg

Swedavia hoppas på kommersiellt elflyg 2025. Därför rustar bolaget nu Åre Östersund Airport för att kunna ta emot små eldrivna plan redan i höst – och öppnar för testflygningar till Norge.

Publicerad

Elflyg är fortfarande något ganska nytt, och serietillverkade varianter finns knappt på marknaden i dag. Men utvecklingen går snabbt framåt och Swedavia, som äger och driver tio flygplatser i Sverige, räknar med att kunna ta en första kommersiell elflygslinje i bruk kring 2025. För att komma dit bygger bolaget nu upp en testarena vid Åre Östersund Airport, inom ramen för EU-projektet Green Flyway.

– Arbetet kring elflyg har hittills varit väldigt teoretiskt. Många gör beräkningar på sådant som räckvidd, energitäthet och hur mycket effekt man tappar beroende på vissa värden. Nu har vi chansen att få upp farkoster i luften och testa dem i verklig miljö. Den data vi får fram kommer antagligen att kunna driva utvecklingen framåt betydligt snabbare än om man bara satt vid ritbordet, säger Henrik Littorin, senior analytiker på Swedavia.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här