”Är Aston Martin näst på tur att redovisa sina utsläpp?”

2020-12-09 06:00  

ANALYS. Hur långt måste Polestar 2 köras innan utsläppen är lägre än för en bensinbil? Och varför riktas anklagelser om smutsig lobbyism mot lyxbilstillverkaren Aston Martin? ”Astongate" är en av bilårets märkligaste historier, skriver Ny Tekniks Johan Kristensson.

För ett och ett halvt år sedan skrev jag att vi nog knappast har sett den sista livscykelanalysen (LCA) på temat elbilar vs. fossilbilar. Då var det med anledning av en studie från det tyska ekonomiforskningsinstitutet Ifo. Vilken drivlina som är bäst för klimatet har ju varit en hetsig debatt i flera år nu.

Nyligen var det dags igen. Men den här gången är något annorlunda. Det har nämligen visat sig att bolaget bakom rapporten har besvärande kopplingar till lyxbilstillverkaren Aston Martin.

Vi tar det från början:

Rapporten heter Decarbonising Road Transport – There is no silver bullet . och bakom den står den anonyma pr-byrån Clarendon Communications. Flera tunga fordonsbolag som Aston Martin, Bosch, Honda och McLaren har medverkat.

Polestar 2 vs. Volvo XC40 bensin

I rapporten står att en elbil måste köras i 7 800 mil innan den har kompenserat för utsläppen från tillverkningen av fordonet. De fordon som har jämförts är elbilen Polestar 2 och en bensindriven Volvo XC40 – och uppgifterna kommer faktiskt från Polestars egen livscykelanalys.

The Times var först med att rapportera om studien, och ett flertal brittiska medier hakade snart på. Rubrikerna dömde ut elbilens roll som klimaträddare.

Frågan är förstås het i landet. Premiärminister Boris Johnson aviserade tidigare i år att förbudet mot nyförsäljning av bensin- och dieseldrivna fordon ska börja gälla 2030 snarare än 2035. Och Aston Martin tillhör inte direkt spjutspetsen inom elektrifiering.

Men en ivrig granskning tog snart vid. I fronten stod som vanligt Auke Hoekstra, programchef för Neon Research vid Eindhoven University of Technology, en person som är på ständig jakt efter elbilsmyter att kross.

Hans invändningar handlar framför allt om att beräkningen för bensinbilens utsläpp under driftfasen grundar sig på det officiella WLTP-värdet (ett europeiskt utsläppsvärde uppmätt i ett labb).

Han ersätter det i stället med det amerikanska EPA-värdet (också ett mått på bränsleeffektiviteten, men uppmätt vid verklig körning) och kombinerar det med ett egenhändigt beräknat värde för bensinens verkliga utsläpp inklusive produktion.

Vips ökar utsläppen per kilometer med 45 procent för bensinbilen.

Han korrigerar också värdet för utsläpp från elproduktionen för elbilen. I stället för utsläpp från samtida europeisk elmix använder han ett medelvärde på framtida brittisk elmix (baserat på hur elproduktionen kommer att förändras i landet framöver).

Break-even vid 2 500 mil

Tillsammans med en del andra korrigeringar kommer han fram till att break-even för elbilen nås vid 2 500 mil snarare än 7 800. En skillnad med drygt en faktor tre alltså.

Efter att Auke Hoekstra fört fram sina invändningar gav sig Michael Liebreich in i en Twittertråd om rapporten. Han är grundare av det som numer är analysföretaget Bloomberg NEF (New Energy Finance).

Liebreich påpekade att den enda chefen han kunde hitta för Clarendon Communications, pr-byrån bakom rapporten, verkade vara gift med Aston Martins pr-chef James Stephens. Clarendon Communications registrerades dessutom så sent som i februari. Liebrich har senare döpt det hela till "Astongate", och skrivit en text om det.

Aston Martin har inte helt och hållet dolt sin medverkan – företagets namn står med i rapporten – men den här besvärande personkopplingen väckte många berättigade frågor. Flera andra medier, bland andra The Guardian och Clean Technica, hakade på affären.

”Astongate”

Auke Hoekstra och Michael Liebreich pekar uppfordrande på brittiska medier och uppmanar dem att inte svälja fossillobbyns hittepårapporter med hull och hår.

Men viktigt att komma ihåg att siffran 7 800 mil faktiskt inte kommer från vare sig Aston Martin eller någon pr-byrå, utan direkt från Polestar. Detta är inte alltid helt tydligt när man läser rapporteringen om ”Astongate”.

Auke Hoekstra riktar sig visserligen även till Polestar i sin kritik, och menar att de har underskattat klimatnyttan med elbilar. Men på samma sätt skulle Hoekstra kunna beskyllas för att vara alltför optimistisk i sin egen metodik.

Det viktiga är hursomhelst att båda parter är fullt ut transparenta i sina beräkningar. Det är en förutsättning för att kunna ha en vettig diskussion över huvud taget, vilket LCA-forskaren Patrik Klintbom på Rise har påpekat i en tidigare Ny Teknik-artikel.

I ett mejl till Ny Teknik betonar en presstalesperson på Polestar att de medvetet har valt att vara återhållsamma i sin LCA, för att undvika risken för ”greenwashing”.

Polestar ger svar på tal

Att företaget för några månader sedan öppet redovisade sin livscykelanalys utgör ett föredöme i bilvärlden, och ett viktigt steg i en bransch präglad av utsläppsfusk och lobbyism. Vd Thomas Ingenlath kommenterade händelsen på Linkedin och på Twitter kunde Polestar inte låta bli att hämta hem en välförtjänt transparenspoäng:

”Hej Bosch, Aston Martin, Honda och McLaren – fantastiskt att ser er ombord på resan mot transparens. Vi ser fram emot att se era livscykelanalyser. Om ni behöver en referens bifogar vi en länk till vår.”

Aston Martin & Co hoppades kunna bredda debatten om hur utsläppsmålen ska nås. Rapporten lyfter bland annat fram dieselmotorns förtjänster. Men förhoppningarna grusades.. I stället blev de anklagade för smutsig lobbyism och får ägna sig åt krishantering.

Aston Martins vd Tobias Moers kommenterade uppståndelsen för några dagar sedan. Företagets medverkan i rapporten initierades före hans inträde i bolaget, och han kände inte till innehållet innan det publicerades, enligt honom själv.

Bolaget utreder nu vad som egentligen har hänt och Aston Martin är fullt ut hängivna till hybrider och elbilar, bedyrar han han.

Vem står näst på tur?

Som avslutning får jag nog lov att upprepa förutsägelsen som inledde texten, om att vi inte förmodligen inte har sett den sista LCA-studien gällande elbilar vs fossilbilar. Frågan är vem som är näst på tur att redovisa sina utsläpp – kanske Aston Martin?

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt