Premium

”Är Aston Martin näst på tur att redovisa sina utsläpp?”

ANALYS. Hur långt måste Polestar 2 köras innan utsläppen är lägre än för en bensinbil? Och varför riktas anklagelser om smutsig lobbyism mot lyxbilstillverkaren Aston Martin? ”Astongate" är en av bilårets märkligaste historier, skriver Ny Tekniks Johan Kristensson.

Publicerad

För ett och ett halvt år sedan skrev jag att vi nog knappast har sett den sista livscykelanalysen (LCA) på temat elbilar vs. fossilbilar. Då var det med anledning av en studie från det tyska ekonomiforskningsinstitutet Ifo. Vilken drivlina som är bäst för klimatet har ju varit en hetsig debatt i flera år nu.

Nyligen var det dags igen. Men den här gången är något annorlunda. Det har nämligen visat sig att bolaget bakom rapporten har besvärande kopplingar till lyxbilstillverkaren Aston Martin.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här