Premium

Ännu oklart hur hybridfärjan ska laddas

Trafikverket skjuter upp beslutet om hur hybridbilfärjan i Gullmarsfjorden ska laddas. De tillgängliga systemen är ännu inte tillräckligt tillförlitliga.

Publicerad

Trafikverket beställde i höstas en bilfärja med kapacitet att frakta 80 bilar och knappt 300 passagerare. Nu bekräftar myndigheten att den kommer att trafikera Gullmarsleden och avslöjar dessutom att den ska döpas till Tellus. I fjol levererades en liknande färja som heter Neptunus.

Neptunus är dieselelektrisk. Tellus kommer förutom dieselgenerator även att utrustas med batterier och blir alltså en hybrid. Problemet är att Trafikverket ännu inte har kunnat bestämma sig för hur fartyget ska laddas.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här