Analysfirman Jato: Toyotas satsning på elhybrider blir kostsam

2020-11-02 14:18  

Två månader kvar av 2020 – och snart ska biltillverkarnas koldioxidutsläpp räknas ihop. Vilka klarar EU:s utsläppskrav och vilka måste söka hjälp av andra?

När man räknade samman genomsnittsutsläppen för den europeiska bilflottan för 2019 var siffran dyster. Inte nog med att det fortfarande var långt kvar till målet – för andra året i rad hade utsläppen ökat jämfört med tidigare. I en analys av PA Consulting såg det ut som att bilföretagen riskerade böter på 150 miljarder.

Sedan kom 2020 och i år ser allt annorlunda ut.

Enligt data som Jato Dynamics har samlat in för 21 länder i Europa så har utsläppen inte bara minskat – de har fullkomligt rasat. Under perioden januari till augusti så ligger genomsnittet för koldioxidutsläpp för nya bilar på 102,2 g/km – en rejäl skillnad från de 122 g/km som var resultatet för helåret 2019. Det är även bara 6,5 gram över målet på 95,7 g/km som gäller för 2020.

Läs mer: Så kan Europas elbilar vinna kriget om köparna

En förklaring till att siffran har förbättrats går att hitta i coronapandemin och nedstängning av samhällen på kontinenten. Nybilsregistreringen har fallit med 29 procent under årets första nio månader. Dock har elbilsförsäljningen ökat rejält och till och med september registrerades det in 1,54 miljoner nya elbilar – vilket är en ökning med 67 procent jämfört med i fjol.

Geelys mål 2020

Främst i ledet när det kommer till Jatos CO2-ranking är Geely Group. Den kinesiska koncernen, där Volvo Cars ingår, har inte bara sänkt sitt utsläpp – de är så att säga i mål redan nu, flera månader före deadline.

Målet för Geely 2020 var satt till 110,3 g/km, alltså bra mycket högre den generella gränsen på 95,7 g/km. Detta kommer sig av att utsläppskraven är flytande och varje tillverkare får en individuell nivå som baseras på bland annat bilarnas vikt. Volvo, som står för 99 procent av Geely:s europeiska försäljning, har i sammanhanget stora och tunga bilar – vilket gjort att det mildrar utsläppskraven rejält.

Foto: Volvo

Jato noterar att nästan hälften av Geely-bilarna var elektrifierade i augusti och sett till årets nio första månader var siffran 38 procent. Det innebär en rejäl ökning från halvårssiffran, vilket låg till grund för bland annat en rapport från Transport&Environment.

Men den pandemipåverkade marknaden har slagit olika för tillverkarna och PSA som ansågs ligga bäst till i T&E-rapporten i somras – har halkat efter. Enligt registreringssiffrorna har den franska koncernen tappat stort och från topplaceringen så ligger de inte ens topp tre enligt Jato.

Näst bäst enligt analysbolaget är BMW som endast ligger ett halvt gram över sitt mål. Den tyska koncernens snitt ligger på 103,5 g/km och om det här håller i sig året ut blir det antingen inga alternativt väldigt låga böter.

Svårt för Toyota att klara målet

Toyota (som räknar samman sina utsläpp med Mazda) är den som ligger tredje närmast sin angivna gräns. Förvisso ligger man i reella tal mycket lägre än både BMW och Volvo, men eftersom vikten på de japanska bilarna generellt är lägre – så är utsläppskraven striktare. Fram till september har Toyota siffran 95,1 g/km, vilket är 2,2 gram över målet. Och det kanske inte låter som så mycket – men enligt Jato kan det bli svårt för japanerna att klara detta.

Analysfirman menar att satsningen på elhybrider kan bli en väldigt kostsam strategi, eftersom den till synes skett på bekostnad av laddhybrider och rena elbilar. Varför? Jo, detta på grund av att Toyota inte alls kan tillgodoräkna sig de så kallade superkrediter för bilar med ett utsläpp på under 51 gram co2 per km får. En superkredit innebär att den bilen räknas dubbelt – vilket sänker snittutsläppet rejält.

Toyota har precis fått ut laddhybridversionen av Rav4 och elbilen Lexus UX 300e, dessvärre inte i tillräckliga volymer. Därför menar Jato att de inte kommer att nå sitt koldioxidmål på 92,9 g/km.

Efter den japanska jätten kommer Hyundai-Kia. Den koreanska koncernen var först inne på samma spår som Toyota, men lade för flera år sedan om strategin och började sin satsning på laddhybrider och elbilar. Och det har gett genomslag. Rena elbilar och laddhybrider står för en betydande andel i försäljningen och tack vare dubbelräkning så innebär det att man får räkna ner sitt utsläpp rejält. Fram till september hade Hyundai-Kia ett genomsnittsutsläpp på 96,4 g/km – inte allt för långt från målet på 93,5 g/km.

I övrigt är det lite upp och ner bland tillverkarna. Volkswagen, var i fjol övertygade om att de skulle nå målen och försäljningschefen Jürgen Stackmann sa till Ny Teknik

– Vi vet inte hur andra gör. Men tro mig, vi kommer klara målet.

Men det var innan corona. Virusutbrottet har lett till förseningar i både lanseringen och introduktionen av elbilarna i koncernen – och därför har tyskarna avtalat med kinesiska SAIC som säljer elbilar av märket MG om stöd.

Att Geely ligger plus innebär att det öppnar upp affärsmöjligheter. Nu står det klart att Ford kommer dra nytta av detta och ingå utsläppspool för att undvika EU-böter. Den amerikanska tillverkaren har hamnat på efterkälken när det kommer till att nå sitt koldioxidmål. Ett av skälen är att de varit tvungna att återkalla samt sätta tillfälligt försäljningsstopp på sin laddhybridversion av Kuga. Därtill har man även meddelat att Mondeo inte kommer säljas i bensintappning längre – utan endast som hybrid eller diesel.

Felix Björklund

Mer om: Toyota Utsläpp

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt