Analys: Volvos vd-val får betraktas som en skräll

2022-01-05 09:40  

Teknikchefen Henrik Green tycktes gjuten for uppdraget, men Volvo Cars styrelse har i stället utsett Jim Rowan, som just nu ägnar sig åt uppvärmda muggar, till ny vd och koncernchef för bolaget. Det får nog anses som en skräll, skriver Ny Tekniks Johan Kristensson.

Håkan Samuelsson avgår som vd för Volvo Cars i mars, efter nästan tio år på posten och tolv år i bolaget, meddelade biltillverkaren på tisdagen. Han sitter dock kvar i Polestars styrelse tills börsintroduktionen är genomförd.

In kliver i stället Jim Rowan, som sedan knappt ett år är vd för Ember Consumer, ett bolag som tillverkar batteriuppvärmda kaffemuggar. Dessförinnan jobbade han i åtta år på konsumentelektronikjätten Dyson, mest känt för sina dammsugare, varav de sista tre åren som vd (2017–2020). Mellan 2007 och 2012 var han operativ chef för telefontillverkaren Blackberry. I cv:t syns inte mycket som pekar på att han en dag skulle bli vd för den globala biltillverkaren Volvo Cars.

Tecken i tiden

Rekryteringen kan nog ses som ett tecken i tiden på den enorma förändring bilbranschen just nu befinner sig i. Volvo Cars lyfter fram Jim Rowans erfarenhet inom programvara, digital transformation och konsumentprodukter som skäl till valet. Styrelsen har uppenbarligen gjort bedömningen att djup erfarenhet från bilbranschen inte är ett krav (men kom ihåg att Dyson under en period faktiskt utvecklade en elbil som dock aldrig blev av och att Jim Rowan har studerat maskin- och produktionsteknik vid Glasgow Caledonian University).

Manegen tycktes annars krattad för Henrik Green, fram tills i oktober teknikchef men sedan dess produktchef. Han har jobbat i över 15 år i bolaget och har en civilingenjörsexamen från Chalmers. När Volvo har anordnat olika typer av evenemang har han de senaste åren ofta getts en mycket framträdande roll, inte minst när bolaget i somras höll i ett så kallat Tech Moment.  

Håkan Samuelsson är annars ett bra exempel på en företagsledare som har förändrats i samma utsträckning som bolaget han leder, liksom branschen han verkar i. 2009 tvingades han bort som vd för tyska lastbilstillverkaren MAN efter mutanklagelser, försökte 2010 köpa Saab men landade samma år på Volvo Personvagnar, som han 2012 blev vd för. 

Elbilen dömdes ut

2012 var året då Volvo stoltserade med att huvuddelen av de dieseldrivna S60, V60, V70 och S80 skulle släppa ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer, samt började sälja V60 som laddhybrid. Elbilen C30 Electric fanns visserligen på kartan, men bara ett par år senare deklarerade Håkan Samuelsson att elbilar inte var något som Volvo trodde på. 

Känns det som en evighet sedan? I dag är Volvo en börsnoterad premiumtillverkare som ska bygga en batterifabrik och om åtta år endast ska sälja elbilar. En dieselskandal, ett globalt klimatavtal, ett visst amerikanskt elbilsföretags tillväxtresa och en pandemi är bara några av de omvälvande saker som inträffat däremellan. Som vd gäller det att kunna peka ut en tydlig riktning för företaget men också vara beredd att ändra den om verkligheten förändras. Det får nog Håkan Samuelsson anses ha lyckats med.  

Nu blir det upp till Jim Rowan att lotsa Volvo in i framtiden. Om han kommer att sitta lika länge på posten som sin företrädare är skrivet i stjärnorna. Och med tanke på vad som har hänt under åren Håkan Samuelsson rattat skutan får det nog anses helt poänglöst att ens försöka gissa vilket bolag Volvo kommer att vara om ytterligare tio år.

 

Artikeln är uppdaterad.

Johan Kristensson

Mer om: Volvo Cars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt