Analys: Tre viktigaste punkterna i VW:s tunga batterisatsning

2022-07-14 07:08  
Ny Tekniks Felix Björklund ger sin syn på Volkswagens stora batterisatsning. Foto: VW och Ny Teknik

I förra veckan slog Volkswagen på stora trumman och tillsammans med förbundskansler Olaf Scholz tryckte man på startknappen för ”Salzgiga”. Felix Björklund synar biljättens batterisatsning.

I Tyskland gillar man industriprojekt – inte minst om de sker inom bilområdet. Branschen är en viktig del av den nationella identiteten och det märks. Vid stora tillfällen är alltid politikerna på plats för att visa sitt stöd. Delstatspresidenter närvarar ofta vid viktiga presentationer och talar om dess betydelse för industrin, Tyskland och Europa. Ett tydligt exempel var när VW drog i gång produktionen av ”folk-elbilen” ID3 i Zwickau. Då närvarade (dåvarande) förbundskansler Angela Merkel och talade sig varm om bilindustrin som en grundpelare för landet.

Ny Teknik närvarade vid det första symboliska spadtaget för batterifabriken – och det är lätt att bländas av eventet. Men det är inte anläggningen som är den största nyheten. Nej, det viktigaste är i stället hur Volkswagen tänker sig agera som batteriproducent.

Plattformstänk för battericeller

I en traditionell fossildriven bil har det varit många olika delar som gör bilen till vad den är. I en elbil är mycket centrerat till batteriet. Det är det som driver kostnaden, ger prestanda och dikterar många viktiga villkor.

Hittills har det varit lite av ett ”High Chaparall” runt just batterierna. Det är olika storlek, formfaktorer, typer, kemi och teknik. Alla jagar ”Jesus-batteriet” och tankarna kring hur man ska nå fram är väldigt olika.

VW har här valt att gå tillbaka ett steg och tänka på vad de gör bra. De har länge kallat sig för plattforms-mästare – och det är även så man ska tackla batteriet.

De kallar det för ”Unified cell” och är egentligen något så basalt som att alla deras battericeller ska kunna användas i 80 procent av koncernens modeller. Ett äkta legosystem för batterier som kan användas i allt från el-skotrar till fasta installationer.

Läs mer: El-nestorn: Därför lyckas Northvolt när andra gick bet

Olika prestanda kan man fortfarande uppnå genom olika kemi, varav VW själva kommer satsa på tre olika segment: budget, volym och lyx. Det förstnämnda blir LFP-teknik, de senare blir NMC-alternativ.

Varje år från och med 2030 ska man från sina europeiska fabriker kunna trycka ut 240 kWh vilket är en rätt skaplig produktion. Men mer än så, det är så att säga en enda produkt man gör – vilket gör att deras skalfördelar är enorma.

Framöver ska man även se till att sälja celler till andra företag.

Det här tänker man sig kommer kapa batterikostnaden på sikt med 50 procent och batteriförsäljningen generera intäkter på 20 miljarder euro om året.

Standardisering av fabriker

Precis som på cellnivå tänker sig VW att standardisering även ska gälla på fabriksnivå. Salzgitter blir arketypen och därefter ska resterande fabriker byggas som blåkopior av denna. Samma maskiner, samma placeringar samma modultänk.

Det här kommer förenkla etableringen enormt och precis som tanken om att cellerna är legoklossar – är fabrikerna som lego-set.

Samtliga fabriker ska även kunna bygga alla olika typer av celler och alternera produktionslinorna efter vad man är i behov av just nu.

Hur det blir i praktiken, att vissa fabriker fokuserar mer på en typ och låter andra göra en annan – det får vi låta vara osagt i dagsläget.

Men det är inte bara byggnaderna som ska se lika dana ut och använda samma maskiner. Även processer och it ska standardiseras. Detta för att fabrikerna lätt ska kunna ställas om för ytterligare produkt- och produktionsförändringar samt innovationer. Alltså spår av att bli mer av ett mjukvarubolag finns även här.

Att bygga anläggningar som ser likadana ut är här inte någon ny tanke, det här har stora kedjor som exempelvis Lidl hållit på med länge. Men att standardisera fabrikens alla processer och system ”utifrån europeiska standarder” är något helt nytt i bilbranschen och något som öppnar dörrar för Powerco.

Etablering av separat batteriföretag

Men även om båda standardiseringsnycklarna är det som ska lösa själva batteriproduktionen är en av de mest intressanta delarna etableringen av Powerco som ett separat företag. VW har redan sagt att även om cellproduktionen initialt är till för gruppens egna bilar kommer man även att producera till andra märken med VW-teknik. Här menar man säkerligen Ford som man har ett långtgående teknikutbyte med, dock lär det inte sluta där.

Det finns även tankar om att börsnotera Powerco. Det här innebär att risken sprids, men även att andra tillverkare bereds möjligheten att hoppa på tåget.

Och med än mer modeller som vill ha Powercos celler – desto större skalfördelar. Därtill skulle det kunna vara en gemensam lägereld och fana för bilindustrin att samlas runt – i kampen mot de allt mäktigare östasiatiska företagen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt