Analys: Polestar 2 – ”Ett utmärkt alternativ till Tesla Model 3”

2021-09-13 10:47  

EUROPAINDEX. Skandinavisk avskalad design och en filosofi avsedd för konnässörer. Polestar 2 är elbilen som ska visa att less is more – men hur bra har tillverkaren lyckats med det?

Första gången världen skådade Polestar 2 var 2016 – då i form av ett Volvokoncept. Fyra år senare kom bilen ut på marknaden, och har sedan dess fått mycket uppmärksamhet.  Försäljningsmässigt har bilen gått OK – men nu har utbudet breddats även med en enklare och billigare version.  

Läs våra provkörningar:

Polestar 2 – ”Kommer att bli en vass rival”

Polestar 2 Standard range single motor

Polestar 2 Experimental – ”Befriande lekfullhet”

På hemmamarknaden har bilen tagits emot väl, och många verkar gilla polstjärnans glans. Men har Polestar 2  blivit en hit ute i Europa?

Designen

När det gäller designen är hyllningarna många, och det förefaller som att just den avskalade looken tilltalar många. 

Brittiska Top Gear skriver: ”Det här är en sensationellt snygg maskin, krispig, fräsch och stilren – laddad med närvaro men fantastiskt avskalad från fejk-ventilation och hitte-på-aerodynamiskt nonsens.”

I Frankrike påpekar man att utöver den fina designen är materialvalet väl värt att nämna. 

”Listan över material som används i konstruktionen kommer utan tvekan få miljöpartister rörda till tårar. Sätena är gjorda av ett veganskt material, väljer du läder så är det utan kromtillsatser, träinsatserna är gjorda av rekonstruerat trä. Mattorna är tillverkade av återvunna plastflaskor”, skriver Auto123.

Men det finns vissa saker som Polestar 2 får kritik för. CMA-plattformen som bilen bygger på har tvingat Polestar att göra kompromisser – eftersom elbilen delar grund med Volvos bensin- och dieselbilar. Och plattformsdelandet märks tydligt: 

”När det gäller förpackning skapar det ett antal nackdelar och tyvärr kan detta ses från baksätet, det är en ganska bred mellanliggande tunnel som påverkar passagerarna”, skriver belgiska Vroom.

Google ombord 

Polestar 2 var först ut med att inkludera Googles Android Automotive-plattform som grund för infotainmenetsystemet. Och det är en sak som snudd på alla som har testat bilen lyfter fram som en styrka, inte minst att man får med en bra röstassistent.  

”Röstkommando-systemet fungerar omedelbart mycket bättre än i många andra bilar”, skriver Autoweek. På Algemeen Dagblad beskriver man både operativsystem och infotainment som ”perfekt”. 

Franska LAutomobile Magazine är också nöjda med Google – även om de tycker att Polestar hade kunnat vara lite mer fysisk när det kommer till knappar. 

”De flesta funktionerna hanteras på skärmen. Ergonomin går oundvikligen förlorad, och det är inte lätt att komma åt grundläggande funktioner som luftcirkulering. I utbyte njuter vi av en av de bästa röstigenkänningar som finns”, skriver de.

Körningen 

Polestar 2 ses av många som en naturlig rival till Tesla Model 3 – men hur bra är bilen när det kommer till körningen? 

”Nej, den är inte lika snabb som en Tesla Model 3, men ingen kommer klaga på bilens bristande karaktär i det avseendet”, skriver franska Auto123.

”Polestar 2 känns väldigt rapp. Den kanske inte accelererar på samma sätt som Model 3, men bilen känns som en bättre allround-produkt med distinkt kontroll som gör att den är mjuk i lägre hastigheter”; skriver irländska Carzone.

”Ju snabbare du kör, desto mer känsla av kontroll och säkerhet får du. Dämpning och fjädring kommunicerar särskilt bra med föraren. […] Bromskänslan lämnar dock mycket att önska och borde kunna förbättras”, skriver belgiska Le Moniteur Automobile.

Tyskarna på Motor1 tog ut Polestar 2 på Autobahn. 

”På motorvägen till Garmisch tryckte jag på gasen och innan jag vet ordet av står hastighetsmätaren på drygt 200 km//h, och Polestar 2 har inga svårigheter att nå toppfarten (205 km/h) – accelerationen är enorm”.

Men så var det här med förbrukning. Flera medier rapporterar att förbrukningen i bilen ofta är hög – samt att de verkliga förbrukningssiffrorna hamnar långt från de officiella. 

”Enligt WLTP ska räckvidden ligga på 292 miles (47 mil), men vår körning gav indikationer på att det inte alls är svårt att hamna under 200 miles (32 mil)”, skriver The Telegraph.

Summerat 

Hur ser det ut när vi summerar de europeiska intrycken? I Europaindex kommer Polestar 2 upp i 83,27 poäng. Sammantaget lyfts modellens balans av bra prestanda, kvalitativa interiör och snygga design fram som plussen. 

”Polestar är ett exklusivt, smart köp och något som vi kan stå bakom i det långa loppet. Den kommer att ta för sig på den växande elbilsmarknaden, skriver brittiska Car Magazine.

”Polestar är en mogen bil med bra köregenskaper och materialval – vilket gör den till ett utmärkt alternativ till Tesla Model 3”, skriver Algemeen Daglad.

De goda vitsorden, samt plumparna i protokollen, gäller även den enklare modellen med enbart framhjulsdrift. 

”Polestar 2 imponerar även när den bara har en motor. För en billigare peng erbjuder den till och med mer räckvidd än den fyrhjulsdrivna modellen. Prestandan är ok, men utrymme och komfort är bara medelmåttig”, skriver Autobild

Europeiska mediernas betyg

Av 22 medier får Polestar 2 ett poängsnitt om 83,27. Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt