Analys: Hyundai Ioniq 5 – ”Perfekt samklang med tiden”

2021-11-23 11:52  

EUROPAINDEX. Ett paradigmskifte för Hyundai och en elbil som ska attrahera brett. Ioniq 5 lovar stort och attraherar med många plus – men vad tycker Europas experter?

När Hyundai-gruppen presenterade sina elbilsvisioner och sin nya elbilsplattform var siktet ställt högt. På snudd alla punkter hade man skruvat upp nivån så man låg ett snäpp över vad VW-gruppen gjort hittills.

Året efter kom den första modellen baserad på plattformen, Ioniq 5. Från start har det varit en haussad stämning. Så, nu när bilen är ute i verkligheten, är den ”Gagnam Style” eller något som spricker i sömmarna vid närmare inspektion?

Det går inte att säga annat än att Hyundai verkligen satsade på att sticka ut med sin nya elbil.

Designen på Ioniq 5 sägs vara inspirerad av klassiska modellen Pony och retro är bara förnamnet. Tydligt är dock att den uppskattas av många.

”Att åka genom Madrid är en upplevelse. Få bilar i den här prisklassen drar till sig så här mycket uppmärksamhet från bilister och fotgängare.”, skriver Periodismo del Motor.

”Tja, du kan lika gärna säga direkt att Ioniq 5 är den mest sensuella elbilen på planeten. Detta intryck är allmänt validerat av förbipasserande som förutom utrop av alla slag även höjde tummarna eller till och med ropade det till oss när vi stannade för fotografering”, skriver franska La Revue Automobile.

”Om du gillar exteriören på Ioniq 5 så kommer interiören att fängsla dig med dess enorma inre utrymme och modularitet”, skriver spanska Autonocion.

Hyundai Ioniq 5 bakifrån. Foto: Hyundai

Hyundai har även valt att lägga enormt mycket krut på det tekniska. En av de stora rubrikerna som Hyundais elbil kommer med är att den går att snabbladda väldigt snabbt. Det stora batteriet ska gå att ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter. Vilket låter lovande.

”Löftet är inte bara önsketänkande. I praktiken så håller koreanen faktiskt laddning på 200 kW (eller till och med lite mer) hela vägen till dess att den åter har 80 procent av batterinivån”, skriver franska Turbo efter att ha testat bilen.

Bra hastighet på elektronerna vid laddning, men hur är det med det när man är ute och kör? På de italienska vägarna förefaller Ioniq 5 prestera bra.

”Man märker i alla fall att krämen aldrig tar slut. Varken i starten, vid normalkörning eller ens i gränslandet där man närmar sig maxhastigheten”, skriver italienska Auto Appassionati.

På bilder kanske Ioniq 5 ser någorlunda liten ut, men i verkligheten är det en rejäl bit. Och med ett axelavstånd på tre meter ger det stora innerutrymmen – men även lite besvär.

”XXL-axelavståndet, svängradie som en supertanker samt de mycket långa bakdörrarna kan skapa stressiga situationer vi parkeringar. Som tur är sikten bakåt väldigt bra för en modern bil, skriver franska Auto Plus.

Och det är inte bara vid manövrar i trånga utrymmen som Ioniq 5 får kritik – vid mer dynamiska övningar lämnar den en hel del övrigt att önska enligt vissa.

”Den är extremt bekväm i stan, men på tuffare vägar visar den sig vara hopplöst mjuk. Så fort man tjatar på den med högerpedalen i en kurva beger den sig snabbt iväg i understyrning och ESP:n måste tvinga in den i linje. Kostigt nog förefaller bilen ha designats exklusivt för amerikanska raksträckor”, är kritiken från La Revue Automobile.

Summerat

Så, vad blir då omdömet för Hyundais första heldedikerade elbil? Jo, Ioniq 5 får respektingivande 84,41 poäng i Europaindex (baserat på 22 källor). I Frankrike är de flesta mycket imponerad av vad koreanerna har fått till.

”Hyundais eldrivna fanbärare tar stor plats. Tekniskt innehåll, laddhastighet samt allmänt hög standard placerar Ioniq 5 som ett verkligt riktmärke för volymmärken”, skriver Turbo.

”Den koreanska tillverkaren har hittat den rätta balansen mellan stil, prestanda, komfort, användarvänlighet och pris”, skriver franska Vroom.

I Belgien lyfter man fram att bilen är välkomponerad.

”Ioniq 5 är i perfekt samklang med tiden. Inte bara på grund av sin drivlina och dess rika högteknologiska utrustning. Utan även och framförallt för att den gör allt den förmår för att förare och passagerare ska känna sig bekväma”, summerar Moniteur Automobile.

På de brittiska öarna får modellen överlag goda vitsord och då framförallt för hur den är som vardagsbil.

”Hyundai Ioniq 5 kombinerar slående utseende med ett lugnt beteende, en enormt rymlig och praktisk interiör samt mycket standardutrustning. Åkkomforten och hur den ter sig på vägarna är något som kantstöter upplevelsen, men det är fortfarande ett attraktivt tillägg till segmentet med stora elbilar”, summerar brittiska What Car.

Snudd på samtliga experter hyllar Hyundais elbil, men det finns även kritiska röster. På franska Le Revue Automobile är man kluvna. De lyfter fram att bilen är fantastiskt komfortabel och rymlig, men att vissa kvaliteter inte är tillräckliga.

”Ombord kunde jag uppskatta utrymmet värdig en limousine och ljuset som bidrog till ”zen-atmosfären”. Men när jag rörde ratten blev det mer komplicerat. Precis som kvaliteten på plasterna är den [körningen reds.anm] knappt tillräcklig för den här typen av bil”, skriver de.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Hyundai Ioniq 5 ett samlat betyg 84,41 poäng i Europaindex (baserat på 22 källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Mer om: Hyundai Ioniq

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt