Analys: BMW IX3 – ”Tilltalande med sin användarvändlighet”

2021-11-04 12:00  
BMW IX3. Foto: BMW

EUROPAINDEX. När BMW lanserade IX3 så var man sist ut av den tyska premiumtrion med en elektrisk suv. Men är bilen senkommen, eller har man bara bidat sin tid?

Bayerska BMW var tidigt ute i elektrifieringssvängen när de lanserade modellen I3. En progressiv liten stadsbil som kom 2013. Sen stannade det av. Först 2020 kom IX3 – en elbil som till skillnad från i3 ”bara” var en konverterad version av suven X3.

Bra eller en hastigt ihopknåpad efterkonstruktion? När Ny Teknik testade bilen så var omdömet om bilen gott, men det gavs ris för brister när det kommer till digitalisering och teknik relaterat till uppkoppling.

Detta i Sverige. Men vad säger man om tyskarnas modell nere på kontinenten?

Till skillnad från ovan nämnda I3, som var futuristiskt formgiven, är IX3 en formmässigt väldigt konservativ produkt. Här har man verkligen inte velat trampa på ömma traditionalist-tår. Och just hur nedtonad IX3 är i sin utformning lyfts ofta fram i recensioner. Att det är en X3:a på alla sätt, BMW har bara bytt drivlinan.

”För att skilja sig från X3 har IX3 en liten karossförändring med stängd grill och detaljer i blått”, kommenterar Parkers skillnaderna mellan elbilen och de med förbränningsmotor.

Läs mer: Analys: Polestar 2 – ”Ett utmärkt alternativ till Tesla Model 3”

Även i Frankrike är man inne på att bilarna är väldigt lika, men att det absolut inte ligger IX3 i fatet.

”IX3 har en klassisk kupé. Men det är faktiskt ingen dålig sak, snarare tvärtom. Eftersom helheten är väldigt genomtänkt och väldigt ergonomisk, skriver Caroom.

Norska Motor tar upp samma sak och beskriver att det innebär att man får alla styrkor som grundbilen har och att man sitter en kung, samt att interiören i övrig präglas av hög kvalitet.

IX3 är den första elbilen som är byggd med BMW:s nya så kallade 5:e generation av eldrivlina. En kompakt enhet där man bakat ihop motor, styrenhet och växellåda. Här har man satt det hela på bakaxeln och bilen har 286 hästkrafter. Och greppet skiljer BMW lite från konkurrenterna.

”Till skillnad från de flesta rivaler så har BMW bara satt in en, i stället för två motorer i IX3. Den är placerad direkt på bakaxeln och driver bakhjulen. Men även om 286 hästkrafter och 400 Nm är klart lägre än de 313 hk och 540 Nm som en Audi E-tron 50 med dubbla motorer har så är sprinttiden för 0-100 km/h exakt densamma på 6,8 sekunder. Trots att Audin har både kraftövertag och fyrhjulsdrift”, skriver Sunday Times.

Men om då BMW:n har lägre effekt än närmaste konkurrenterna och att denna dessutom bara skickas till bakhjulen – hur är då bilen att köra? Har den körkvaliteter nog att imponera?

”Faktum är att vi argumenterar för att den levererar bättre bladning av prestanda och effektivitet än i stort sett alla konkurrenter. Med 283 hästkrafter gör den 0–100 km/h på 6,8 sekunder – samtidigt som den levererar under 2 kWh/mil.” skriver Autoexpress.

Det här anser även de brittiska kollegorna på Car:

”Den rör sig så bra trots extravikten att vi är lite förbluffade över hur BMW har lyckats med det. Drivlinan är även imponerande effektiv och dämpar all form av räckviddsångest.”

Läs mer: Analys: Lynk & Co 01 – ”Överträffar sina Volvo-rötter”

Danskarna på FDM instämmer i kören som anser att BMW lyckats bra med köregenskaperna på IX3.

”Körintrycket är mycket positivt och det är bara att njuta av att köra utan motorljud, växlingar samt den fördröjda reaktionen som många bilar har från det att man trampar på gaspedalen tills något händer”.

Just hur energisnål IX3 rullar är något som lyfts fram av flera recensenter. Ofta i riktigt positiva ordalag eftersom det ju ”bara” är en modifierad X3:a vi pratar om.

– Det är imponerande, givet att Enyaq, ID4 och Mach-e är byggda på dedikerade elbilsplattformar. Det är tydligt att BMW har gjort något rätt med sin egenutvecklade elektriska drivlina”‚ skriver Teknisk Ukeblad i Norge.

Summerat

När man då lägger ihop det hela framgår det att BMW trots att man ”bara” satt in elmotor i en ”gammal” bil ändå lyckats bra. I Europaindex så får IX3 en poäng om 80,33 (baserat på 20 olika källor). Det som lyfts fram är goda köregenskaper och väldigt bra räckvidd. BMW har lyckats bevara de goda egenskaperna hos X3, samt då lägga till ett par nya. På det negativa kontot hamnar digitaliseringen som då inte kanske är så modern.

På franska Turbo summerar man IX3 så här:

”BMW:s första modell i nischen med elektriska suvar är varken den mest kraftfulla eller den som har längst räckvidd. Men resultatet är effektivt och framgångsrikt”.

Spanska Motor skriver att IX3 överraskar mycket positivt och att kombinationen av fina dynamiska egenskaper och nollutsläpp imponerar.

”Tillsammans med praktiskt taget noll oljud samt en hög körkomfort innebär det att vi här har ett mycket bekvämt och effektivt resesällskap”.

”Den hel elektriska suven är tilltalande med sin användarvändlighet, räckvidd som lämpar sig för dagligt bruk och snabba laddningstider”, skriver tyska Auto Bild.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får BMW IX3 ett samlat betyg på 80,33 (baserat på 20 olika källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Mer om: Elbilar BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt