Analys: BMW IX - ”Elmotorerna är helt ljudlösa”

2021-12-29 12:04  
BMW IX Xdrive50 Foto: BMW

EUROPAINDEX. Makalöst komfortabel och nytänkande – eller ”världens fulaste bil”. Med IX har BMW tagit ett stort steg framåt på elbilsvägen… Men är det ett kliv åt rätt håll eller ett snedsteg?

När BMW lanserade IX pratade man om att det var ett tekniskt flaggskepp och ett oerhört viktigt steg för tillverkaren. Nu hade man den nya generationens elbilar på plats och det var dags att börja leverera på löftena om hållbar mobilitet. 

Men även om man från den tyska tillverkaren tyckte att man hade gjort något nytänkande – var det en och annan kritiker som inte höll med, i varje fall avseende valet av design. 

Men om man inte ska döma boken efter omslaget, vad tycker då experterna om BMW:s elbil? 

Eller, vi kan börja med omslaget. Det har ju debatterats friskt huruvida BMW IX är ful, okej eller till och med snygg. Franska Turbo skriver att oavsett vad man tycker, så är bilen inte anonym.  

”Vi måste erkänna att IX verkligen har mer karaktär i verkligheten än på ett foto eller en video.[…] Man måste vänja sig vid dess stil. För faktum är att efter att ha spenderat några timmar ombord, mött eller följt efter kollegor på vägen – så slutade det med att vi nästan tyckte den var vacker”.

Det nämns hur luftigt och avskalat det är inuti – samt att utrymmet är gott. Dock gäller det för de åkande i bilen. Längst bak är det lite trängre.

Läs mer: Analys: Peugeot e-208 – ”Kompakt elbil som bockar i de flesta rutor”

”Bagageutrymmet är dessvärre en besvikelse med sina 500 liter (160 liter mindre än i rivalen Audi E-tron och 150 liter mindre än i X5). Detta på grund av att det högre golvet som krävs för att man ska få in laddsystemet”, skriver brittiska Autocar

Tekniskt sett då? BMW har ju slagit på stora trumman när det kommer till hur avancerad bilen är – går det då hem hos recensenterna? Det många lyfter fram är att BMW har tänkt till genom att låta förare välja om man vill använda det egna systemet, eller Apple Carplay/Android Auto. Det nya är att man kan få tredjepartssystemet speglat i förarklustret och head up displayen. 

Därtill nämns även en hel del andra spännande funktioner. 

”Fjärrstyrd parkering kanske inte är supernytt, men IX är den första bil vi känner till som kan bli upplärd upp till 200 meters färdväg och hur den automatiskt ska manövrera där. Det innebär att du, i teorin, kan lära bilen att köra till en dedikerad parkeringsplats i ett flervåningsparkeringshus – detta medan du tittar på dina Whatsapp-meddelanden”, skriver Sunday Times.

Polariserande design, nytänk kring begreppet lyx och spännande teknik. Men vad tycker experterna om att köra BMW:s elsuv? För är det är i något avseende som den bayerska tillverkaren slår sig för bröstet – så är det ju körglädje. 

Läs mer: Analys: Mercedes EQA – ”Uppfyller bara delvis löftet”

På spanska Autopista skriver man

”Det första intrycket är att BMW verkar ha designat en bil för att resa bekvämt och inte så mycket för att köra den sportigt”. Dock med tillägget att den går att köra även lite busigt. ”Trots komforten är den främsta fördelen med BMW IX är att den har exemplariskt beteende i alla situationer jag testat”.

Italienarna på Motor1 anser att BMW:n levererar mer än väl på kraft, men att bilen för den skull inte ska förvirras med att vara körglad. 

”Den fyrkantiga ratten ger en bra känsla, men skillnaden mellan feedback och beteende bör betonas. Styrningen är direkt med en exakt, homogen och sammanhängande variabel utväxling. Den filtrerar dock bort intryck och känslan är att det är något som saknas”, skriver de.

På irländska Complete Car så skriver man att IX förvisso har enorma kraftresurser och att bilen fortfarande känns spänstig efter det att 180 km/h passerats. Men det är inte allt. 

”Mer imponerande än alla prestandasiffror är hur IX för sig. I topphastigheten (200 km/h, reds.anm) är det enda märkbara ljudet all luft som trycks undan. Vägbuller är skrämmande avlägset och elmotorerna är helt ljudlösa”.

Läs mer: Analys: Hyundai Ioniq 5 – ”Perfekt samklang med tiden”

Summerat 

Så hur går då sluttankarna hos experterna? Sett till europaindex så får BMW IX 82,85 poäng av 100 möjliga (baserat på 20 källor).

Det bestående intrycket som testare verkar ha efter att ha kört bilen är att BMW lyckats bra med att få till en flaggskeppsmodell.  

”IX är härlig att köra, härlig att sitta i samt väldigt duktig på att få dig att känna som om du klivit in i den nära framtiden. Exakt något som en modern elbil i det övre skiktet bör göra”, skriver brittiska Car Magazine.

Dock påpekas det att priset är högt vilket gör att bilen kanske inte är något vi kommer se i klasar ute på vägarna. Men det kanske inte kommer som en överraskning. 

”En kraftfull drivlina, mycket utrymme, härlig fjädringskomfort och en räckvidd som gör den lämplig som första och enda bil. Som väntat är priset högt, men som man säger – du får vad du betalar för”, summerar portugisiska Pagina Journal sitt test.

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt