Analys: BMW I4 – ”Förvånansvärt harmonisk”

2022-01-31 09:33  
BMW I4, de europeiska fordonsjournalisterna har sagt sitt. Foto: BMW

EUROPAINDEX. En glassig prestandamaskin som trumfar Tesla – eller bara ett exempel på ingenjörs-Tetris med gammal teknik? BMW i4 beskrivs som en väl avvägd elbil som kan övertala traditionalister.

Under fjolåret slog BMW på stort och lanserade två nya elbilar. Dels sitt nya tekniska flaggskepp IX, men även en mer nedtonad modell kallad i4.

När Ny Teknik testade bilen vid ett första tillfälle i Tyskland gav vi fina vitsord, och vid senare vintertest samt jämförelse med sitt bensinsyskon kvarstod omdömet.

”I sitt naturliga segment, i jämförelse med andra elbilar – tycker jag få kan mäta sig med BMW”.

Men hur ser det ut om man lyfter blicken och tittar ut i övriga Europa? Vad är analysen av BMW:s elbil?

Med i4 valde BMW att inte satsa på elbilsspecifik design. Bilen ser på gott och ont ut snudd på vilken 4-serie Gran Coupe som helst. Något som poängteras av både en och annan recensent.

”Externt kan i4 misstas för att vara en bil med förbränningsmotor. Intrycket accentueras av de ”skenbara” avgasrören”, beskriver finska Iltalehti det hela.

En av sakerna som BMW gör lite annorlunda mot andra är drivlinan. Den egenutvecklade tekniken innebär att man inte använder permanentmagneter, vilket ger flera vinster och är något som återkommer i recensionerna.

”Ett resultat är att i4:ans elmotorer inte bara levererar sitt maximala vridmoment snudd på omedelbart, det bibehålls även över ett mycket bredare register”, skriver belgiska Moniteur Automobile.

”I4 för sig exemplariskt på vägarna”

Med IX lanserades ett nytt operativsystem och en stor böjd skärm interiört. Dessa hänger med in i i4. BMW menar att man är världsbäst på det här området – men alla håller inte med om det.

”Uppe på instrumentbrädan finns en mycket bred, böjd pekskärm som BMW hävdar är intuitiv att använda. Det tycker inte vi. På grund av överflöd av visningsalternativ och funktioner tar det tid, eller övning innan du kan hitta i röran”, skriver tyska ADAC.

Det säger sig självt att om man petar ner en maxeffekt på 544 hästkrafter i en bil så finns det en intention att de ska användas. Och BMW har ju ett rykte att leva upp till. Så levererar i4:an på detta?

”Sättet som BMW i4 M50 implementerar denna kraft är minst lika imponerande som dess obevekliga dragkraft. Speciellt i fördelningen mellan axlarna. Genom att ändra hur kavalleriet mellan fram- och bakaxeln fördelas så kan bilen fullt ut utnyttja sin maximala kraft under nästan alla omständigheter”, skriver Moniteur Automobile.

”I4 för sig exemplariskt på vägarna. Snabba kurvor tas utan ansträngning och vanliga dödliga med högst medioker talang kommer att känna sig som ”kör-gudar”. En välkänd bergsväg avklarades på bråkdelen av den tid det tog mig, för inte så länge sedan, i en vanlig prestandabil”‚ skriver Irish Times.

”Höjdpunkten i BMW i4 M50 är utan tvekan körglädjen. Bekväm och avkopplande vid låga och medelhöga hastigheter för att sedan ändra karaktär när man gasar förbi en autentisk sportbil i sportläget”, skriver italienska Al Volante.

Sportbilskänsla är det vanligaste uttrycket, men det finns även lite kritik mot att elbilen har suddat ut något av känslan genom att vara för bra i hur den hanterar kraften.

”Det är väldigt effektivt, men också lite intetsägande och trångt. Med det konstanta effektuttaget i samband med avsaknaden av ljud blir det ingen riktig känslomässig upplevelse. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: du blir mer häpen av resultatet – än gläds över vägen dit.” Skriver tyska upplagan av Insideevs.

Vanligt bland experterna är att jämföra BMW:n med Tesla Model 3, särskilt i Performance-utförande. Där fastslår många att den tyska maskinen kanske inte vinner i accelerationstävlingar, men att den trumfar på andra områden. Frågan är dock om priset är värt det?

”Tesla Model 3 Performance kostar 10 000 euro mindre än BMW:n, är snabbare och går enligt WLTP-cykeln också längre. Nu gör i4:ans chassi sitt jobb med lite mer grace, men det är inte värt tio tusenlappar”, skriver holländska Auto Week.

Polska Antyweb menar att BMW lagt av ett välriktat skott med i4.

”För mig är BMW i4 M50 en fullfjädrad bil från M Performance-familjen med fullblods M-prestanda, men utan uppoffringarna och M:ens kompromisslösa karaktär”, skriver de.

Även i Frankrike går I4:an hem och där tycker man att  kombinationen av komfort och prestanda är riktigt fin.

”Sammantaget är denna I4 förvånansvärt harmonisk. För vardagskörning är den, i sin kategori, den mest behagliga helelektriska modellen på marknaden. Och trots det även den men sensationella. Ett utmärkt val … om än inte bäst”, skriver franska Turbo.

”BMW i4 M50 är helt enkelt en väldigt bra ’körbil’. Det finns några opraktiska aspekter av det, men hjälp vad tråkigt det hade varit om alla bilar måste vara rymliga familjevagnar. Bilen gör långa turer lockande, som vi förväntar oss av en BMW med M-emblem”, skriver norska Tekniskt Ukkeblad.

Summerat

Över hela kontinenten förefaller det som att experterna anser att BMW har gjort en väldigt habil elbil med i4. Körglädje, komfort och kvalitet är det som lyfts till skyarna. De små plumpar som finns i protokollen är pris, krångligt infotainmentsystemet samt att det i saker som kardantunnel och avsaknad av frunk visar att det har ärvts lite väl mycket ”fossilbilsbegränsningar”.

Sett till Europaindex får BMW i4 87,24 poäng av 100 möjliga (baserat på 21 källor) – vilket visar att man generellt sett håller den tyska elbilen väldigt högt.

Ny Teknik

Mer om: BMW Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt