Analys: Audi A6 gör nästan allt rätt – förutom priset

2022-01-17 10:46  
Audi A6. Foto: Audi

EUROPAINDEX. Audi A6 i laddhybridversion ska kombinera premiumkänsla med eldrift. Men den stora frågan är hur bra man har lyckats. Meningarna går isär hos experterna i Europa.

I mitten av 90-talet hände något på Audi. Man skrotade det gamla och svidade om sina bilar med nya namn. Modellen 100 skrotades, och från och med 1994 har A6:an varit vapnet i tysk-kampen om premiumköparna. 

Nu befinner sig modellen i sin femte generation – som bland annat begåvats med en ack så viktigt elektrifierad drivlina. När Ny Teknik testade den, dels som sedan samt i kombivarianten Avant, har omdömet varit gott. Audi har lyckats få till en bra kompromiss och levererar på löftet om att få med det bästa av båda ”världar”.

Men vad tycker man ute i Europa? Är A6 50/55 TFSIe ett bra alternativ i laddhybridsegmentet?

I Italien beskriver La Gazzetta att utifrån exteriören ser Audin ut som en stor familjebil, med en nypa personlighet men inte överdriven i stilen. Dock menar de att insidan skiljer sig från mycket annat: ”Att komma ombord på denna A6:a motsvarar en riktig resa in i framtiden. Bilen är modern, avancerad och teknisk i interiören, och man har vårdat detaljerna med omsorg.”, skriver La Gazzetta.

Läs mer: Analys: Hyundai Ioniq 5 – ”Perfekt samklang med tiden”

Utöver att komma i både kombi- samt sedankaross, finns modellen också som 50- och 55 TFSIe. Så, vad lurar bakom siffrorna? Grunden är samma tvåliters bensinmotor med samma prestanda, och den får båda fall stöd av en likadan elmotor. Dock är det skillnad på styrningen och mjukvara. Den tamare ger 299 hästkrafter i systemeffekt – och den fränare kommer med 367 hk. 

Det viktiga med laddhybriden är dock att den går att köra på el – officiellt handlar det om 65 km.

Hur är då den laddbara A6:an att köra? Här går åsikterna isär.

”Dynamiskt är bilen en absolut best, och speciellt det ögonblickliga vridmomentet från elmotorn kan trycka alla ombord in i ryggstöden. Lägg till det adaptiva chassit som tillval, samt möjligheten att växla med paddlarna så har du en falsk halvelektrisk Audi RS6” skriver tjeckiska FDrive.

Kollegorna på Auto Mania är inte lika hyllande efter sina tester av den mer effektstinna bilen:

”Jag skulle inte nödvändigtvis säga att laddhybrid-A6:an är muskelstark, men det är ingen bil som drar sig för snabbare åkturer. Tack vare det adaptiva chassit är den fortfarande bekväm.” )

Men är det högre hästkraftsantalet det viktigaste? Inte enligt alla. I Danmark har man testat 50- och 55 TFSIe rygg mot rygg. Där menar de att 367 hästkrafter onekligen ger bra drag, men:

”Men det är punch som är onödig. 299 hästkrafter är utmärkt prestanda för den stora bilen där komfort, riktningsstabilitet och långdistansegenskaper tydligt överskuggar sportiga avsikter”, skriver danska Bilbasen.

Brittiska Autocar har också testat bägge modeller, och skriver att 50-bilen ”känns bekväm även i det utförandet”. Dock är det sisådär med körkänslan:

”Det är inte kul att köra. A6-laddhybriden erbjuder quattro och är antingen två-, eller fyrhjulsdriven beroende på vad den tror att du behöver. Men det finns ingen känsla av hur bilen rör sig under dig. Den är precis och säker, men inte särskilt upphetsande”, skriver Autocar.

Summerat

Överlag uppskattar experterna vad Audi har fått till. A6 50/55 TFSIe får ett Europaindex på 72,46 poäng av 100 möjliga (baserat på 16 källor). 

Tyska Auto Motor und Sport menar att A6 som laddhybrid är riktigt vass, dock med ett visst förbehåll:

”A6 gör nästan allt rätt, men med alla godsaker för kördynamik och komfort kostar den betydligt mer än konkurrenterna. Den tillåtna nyttolasten är också mycket låg”, skriver det efter att ha kört A6 55 TFSIe mot BMW och Mercedes rivaler.

Ungefär samma visa är det hos Top Gear, där man uppskattar snudd på allt med bilen:

”Effektiv, smart och som alla A6:or riktigt älskvärd. Laddhybriden förvirrar dig inte med massa olika körlägen, dock är den inte lika komfortabel som en stor lyxmodell borde vara. Drivlinan har lite udda beteenden för sig och bromsarna tar tid att vänja sig vid.

Och det är just priset som är den stora haken. Att A6 i laddhybridtappning, inte minst under benämningen 55 TFSIe är dyr går inte att sticka under stol med.

”Prisskillnaden mot en helt eldriven bil är så liten att det finns en stor frestelse att välja en sådan istället. Men om du av någon anledning inte är redo för den helelektriska bilen – är A6 laddhybriden en utmärkt interimslösning”, summerar holländska Autozine.

Några som däremot anser att Audi hittat helt rätt är Auto Review:

”Om det finns en ranking av de bästa laddhybriderna tävlar den Audi A6 om förstapriset”, skriver de. 

Ny Teknik

Mer om: Audi Europaindex

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt