Amazon visar tv-serie om Simon Stålenhags robotar: ”Trodde aldrig att mina teckningar skulle funka utomlands”

2020-04-21 11:15  

Han ritar robotar med känsla som få andra, men det var kärleken till naturen och fåglar som fick Simon Stålenhag att börja måla. Nu har hans sällsamma bilder från ett retrofuturistiskt 80-tals-Sverige fått liv i en tv-serie hos Amazon.

”Tänk om” är en utgångspunkt som är mycket kraftfull i händerna på en konstnär. Fråga bara illustratören Simon Stålenhag. Tänk om experimentell fysik och banbrytande statliga forskningsprogram under 1950-talet hade skapat ett folkhem där vi delade vardagen med sjaviga robotar, vidunderliga maskiner och magnifika magnetdrivna skepp?

Sedan mitten av 2010-talet har Simon Stålenhag trollbundit scifi-nördar världen över med ögonblicksbilder från denna alternativa verklighet under 1980- och 1990-talet ute på Mälaröarna i Stockholm.

En säregen värld befolkad av skolbarn i 80-talskulörta jackor och lika färgglada Salomonryggsäckar som leker med övergivna, insomnade industrirobotar. En slags retrofuturistisk, magisk diskbänksrealism där Volvo 740-bilar existerar parallellt med teknik som vi inte ens har i dag. Allt ritad med en närvaro och känsla för detaljer som få kan matcha.

Nätjätten föll för Stålenhags robotar

Efter att ha släppt fyra böcker sedan debuten Ur varselklotet (2014) står nu Simon Stålenhag sannolikt inför sitt stora genombrott. I början av april hade tv-serien Tales from the loop - baserad på berättelser från boken Ur varselklotet - premiär på strömningstjänsten Amazon Prime.

Läs mer: Serien som gör en djupdykning i en svart spegelbild

Trots att den 36-åriga konstnären, uppvuxen på Mälaröarna utanför Stockholm, aldrig har haft en lika bred publik som nu, tar han uppmärksamheten med ro.

– Jag trodde aldrig att mina målningar skulle få den här typen av uppmärksamhet när jag började. Särskilt inte utomlands. Men det visade sig rätt snabbt att många kunde se någonting annat, något mer allmänmänskligt i bilderna än bara svenska landskap, säger Simon Stålenhag till Ny Teknik.

Läs mer: Han synar drogen som Silicon Valley älskar

Det var en bild på en vilsekommen dinosaurie i en vintrig fruktträdgård som blev startskottet för hans magiska bildberättande som vi känner det i dag. Vid den tidpunkten, 2011–2012, jobbade Simon Stålenhag som grafiker och illustratör hos ett Stockholmsbolag som utvecklade nätcasinospel.

Det egna bildberättandet tog fart när han vid sidan av sitt vanliga jobb som grafiker började teckna en dinosaurie som han placerade i en vanlig fruktträdgård. Foto: Tobias Ohls

Det var en tillvaro som Simon ”inte var helt nöjd med”. För att få tiden att gå fortsatte han att skissa på dinosaurien, och insåg snabbt att han ville utforska mer av den sällsamma världen som växte fram från hans digitala penna.

– Som barn tyckte jag om att leka själv, och ägnade mycket tid åt fågelskådning och att måla akvareller. Men jag hade vänner också, och hängde mycket med en kille som jag kunde gå upp i olika fantasivärldar med helt och hållet. På skolgården pratade barnen om att det fanns topphemlig militär teknik nedgrävd under marken här ute på Mälaröarna – och det spann vi två vidare på. Minnena från de lekarna blev till en viktig inspiration till bilderna i "Ur varselklotet", berättar han.

Kickstarter-miljoner fångade filmindustrins blick

Simon Stålenhag började lägga ut sina bilder på nätet runt 2013, och fick snabbt ett enormt gensvar över hela världen. Bland annat publicerade den inflytelserika amerikanska tech-sajten The Verge en text med rubriken ”Incredible paintings of sci-fi suburbia will make you wish you were swedish”.

Efter debuten 2014 följde fler böcker, och uppmärksamheten växte för varje släpp. 2017 höll förlaget Fri ligan, som har gett ut Simons alla böcker, en uppmärksammad kickstartkampanj för boken Passagen, och samlade in tre miljoner kronor till projektet på 30 dagar.

I och med fick amerikanska filmproduktionsbolag upp ögonen för Simon Stålenhag, och började intensivt uppvakta den svenske konstnären. Till slut föll valet på filmskaparen Matt Revees bolag.

– Det har alltid varit folk som har hört av sig till med idéer om att göra film av mina bilder. Men till en början handlade det övervägande om lågbudgetproduktioner. Då kan man nästan göra det bättre själv, tänkte jag. Mitt mål har alltid varit att göra något med både en vision och en stor budget i ryggen. Och det har Matt Reeves produktionsbolag haft.

Läs mer: Många risker med Apples och Googles coronasamarbete

Efter en framgångsrik pitch hos Amazon Prime sammanförde produktionsbolaget Simon Stålenhag med regissören Nathaniel Halpern, som tidigare bland annat har jobbat med tv-serierna Legion och The Killing. Tillsammans började Stålenhag och Halpern att mejsla ut en amerikansk tolkning av bilderna och berättelserna från Ur varselklotet.

– Mina bilder är starkt präglade av någon slags svenskt folkhemsingenjörskap. Men det säger inte särskilt mycket om du är uppvuxen i USA.

80-talet som vi aldrig har sett det förut. I Simon Stålenhags bilder blandas fikton med vardagliga maskiner och miljöer. Från Ur varselklotet. Foto: Simon Stålenhag

Hur tycker du att serien blev?

– Jag tycker att resultatet blev fantastiskt. Jag förstod snabbt att det inte skulle bli exakt som jag tänker mig den här världen. Men Nathaniel hade tidigt en rätt unik idé om att göra en slags episodisk tv-serie som egentligen mest hålls samman av att avsnittet utspelar sig i samma miljöer. Det känns väldigt skönt att han inte ville försöka göra en ny Black Mirror eller Breaking Bad fast i Tales from the loop-tappning. Nathaniel var noga med hur miljöerna från boken skulle kunna återskapas i tv-serien, men hans inställning var hela tiden att det var själva berättelserna och inte tekniken eller robotarna som var det centrala i historierna. ”Det handlar inte om science fiction”, sa han. Det synsättet matchar hur jag själv ser på det jag gör.

Det är lätt att tro att du är enormt teknik-fan. Men det stämmer alltså inte?

– Nej, teknik har aldrig varit något specialintresse hos mig. Jag är egentligen betydligt mer intresserad av teknikens roll för landskapet. Det är som en slags arkitektur alla lever i, men som vi kanske inte alltid reflekterar över.

Jobbar med ny bok: ”Utspelar sig år 2000”

När den här intervjun görs, mitt under brinnande corona-pandemi, har Simon Stålenhag levt i isolering i huset på Färingsö tillsammans med sin sambo i flera veckor. Väckarklockan ringer vid fem varje morgon. Då går han upp och gör frukost: ”Alltid havregrynsgröt. Förut åt jag knäckemackor med ägg varje morgon i fem år. Jag är en utpräglad rutinmänniska”.

Sedan tar Simon med sig kameran ut och promenerar i timmar. Just nu samlar han bilder och idéer till det som ska bli hans nästa bok.

– Jag vet inte riktigt vad projektet handlar om än, om jag ska vara ärlig. Historien ska utspela sig runt år 2000, så mycket vet jag. Men jag är inte helt på det klara med hur miljöerna ska se ut eller hur pass alternativt samhället ska vara i boken.

Hämtar inspiration från naturen. Simon Stålenhag utanför villan som han delar med sin sambo på Färingsö. Varje dags inleds med tidiga promenader i omgivningen. Sedan väntar ritbordet. Foto: Tobias Ohls

Vilka är dina största inspirationskällor?

– Jag är väldigt förtjust i ryska naturmålare. Bilderna kan vara ren propaganda, men de är väldigt intressanta rent tekniskt. Det som fick mig att börja måla akvarell när jag var nio år var svenska djur- och naturkonstnärer, som Gunnar Brusewitz och Lars Jonsson. Det var något som fascinerade mig med att måla saker som fanns på riktigt, sådant som jag hade nära mig. Mina föräldrar var väldigt tillåtande, och jag kunde göra vad jag ville efter skolan – som att vara i naturen och att rita en massa.

Läs mer: ”Hur ska vi kunna lyssna på forskare efter det här?”

Parallellt med den nya boken pågår också arbetet med vad som ska bli en Hollywood-långfilm, baserad på boken Passagen (2017). Historien kretsar kring en tonårstjej som är på rymmen tillsammans med sin robot genom ett ödsligt USA i sönderfall.

2018 ägnade Simon Stålenhag några veckor åt en intensiv ”skaka hand”-turné i USA där han träffade ett gäng olika produktionsbolag som slogs om att få göra film av Passagen.

Hollywood-långfilm försenas av pandemin

Efter otaliga möten med ”plastikopererade människor på produktionsbolag” föll valet på Russo Brothers Studio. Från början var det tänkt att filmen skulle regisseras av Andy Muschietti, som bland annat gjort nyfilmatiseringen av Stephen Kings Det. Men så blev det inte.

Och nu har corona-utbrottet gjort att arbetet med filmen går långsamt. Men Simon Stålenhag är hoppfull, och tror på projektet.

– Arbetet är fortfarande på manusstadie, men projektet lever. Det är samma manusförfattare som gjorde Avengers: Endgame som jobbar med filmen. Jag är med i urvalsprocessen kring att hitta en ny regissör, och hjälper även till med feedback på manuset. Vi får se när filmen blir av. Men nu om någonsin är väl en utmärkt tid att ägna dagarna åt att fila ordentligt på manus.

Det här är Simon Stålenhag

Ålder: 36.

Bor: Färingsö utanför Stockholm.

Familj: Sambo.

Yrke: Illustratör och författare.

Aktuellt med: Tv-serien ”Tales from the loop” på Amazon Prime. Jobbar med ny bok och långfilm.

Femte boken på gång

Simon Stålenhag har hittills publicerat fyra böcker:

Ur varselklotet (2014)

Flodskörden (2016)

Passagen (2017)

Urtidsbilder (2019)

Han jobbar just nu med en femte bok, som ännu saknar utgivningsdatum.

Simon Stålenhags berättelser från Ur varselklotet har också blivit tv-serie hos Amazon Prime, pappersrollsspel, utgivet av Fria ligan – och snart även brädspel.

Kalle Wiklund

Mer om: Amazon Litteratur

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt