Karriär

Alstoms nya vd: Vi måste använda järnvägen mer – för klimatets skull

Alstoms Coradia Ilint, ett passagerartåg som drivs av vätgas, gjorde sin debut på svensk mark i Östersund i augusti 2021. Foto: Alstom
Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige. Foto: Alstom
Alstom utrustar tåg med ERTMS-ombordsystem. Förkortningen står för European Railways Traffic Management System. Foto: Alstom

Nu börjar Maria Signal Martebo nya jobbet som vd för Alstom Sverige. Tågbolaget har nyligen förvärvat Bombardier, och är inne i en ny rekryteringsfas av framför allt ingenjörer.

Publicerad

Maria Signal Martebo utbildade sig till civilingenjör i det som i dag kallas teknisk design vid Luleå tekniska universitet i början av 1990-talet. Hon har huvudsakligen jobbat inom järnvägsbranschen sedan dess, senast som försäljningschef för Norden på Alstom. Men nu tar hon över rodret som vd för Alstom Sverige.

Hon ser flera fördelar med att vara civilingenjör i grunden.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här